De siffror som är angivna i leveransbeskrivningen (Up=0,19W/m2k ,osv), är det effektgenomsläppet (förlusten)? ??? I så fall, vad står K:et för? Tid? De hus som vi har tittat på hittills har:
Övre bjälklag: Up=0,19W/m2k
Yttervägg: Up=0,21W/m2k
Nedre bjälklag: Up=0,26W/m2k
Om det fanns en hemsida dessutom som visade på hur man kommer fram till detta, vore jag tacksam för en länk.
/Conny ::)
 
k = Kelvin. Det man ska stoppa in i formeln är skillnaden på temperaturen av inne- och uteluften.
 
Nu hittade jag det...Det är värmeledningsförmågan (värmekonduktivitet). :P
 
Conny skrev:
Nu hittade jag det...Det är värmeledningsförmågan (värmekonduktivitet). :P
Nja, det är nog snarare språkförbistring du har hittat. När man pratar om värmekonduktivitet på hus brukar man kalla det för K-värde. Förr i tiden använde man begreppet Up i stället.

Ta värmekonduktiviteten multiplicera den med antalet kvadratmeter och multiplicera det med skillnaden på inne- och utetemp så får du värmeförlusten uttryckt i Watt. Alltså: Up*yta*(t[sub]inne[/sub]-t[sub]ute[/sub])
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.