3 090 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Effektförlust?
De siffror som är angivna i leveransbeskrivningen (Up=0,19W/m2k ,osv), är det effektgenomsläppet (förlusten)? ??? I så fall, vad står K:et för? Tid? De hus som vi har tittat på hittills har:
Övre bjälklag: Up=0,19W/m2k
Yttervägg: Up=0,21W/m2k
Nedre bjälklag: Up=0,26W/m2k
Om det fanns en hemsida dessutom som visade på hur man kommer fram till detta, vore jag tacksam för en länk.
/Conny :
Övre bjälklag: Up=0,19W/m2k
Yttervägg: Up=0,21W/m2k
Nedre bjälklag: Up=0,26W/m2k
Om det fanns en hemsida dessutom som visade på hur man kommer fram till detta, vore jag tacksam för en länk.
/Conny :
k = Kelvin. Det man ska stoppa in i formeln är skillnaden på temperaturen av inne- och uteluften.
Nja, det är nog snarare språkförbistring du har hittat. När man pratar om värmekonduktivitet på hus brukar man kalla det för K-värde. Förr i tiden använde man begreppet Up i stället.Conny skrev:
Ta värmekonduktiviteten multiplicera den med antalet kvadratmeter och multiplicera det med skillnaden på inne- och utetemp så får du värmeförlusten uttryckt i Watt. Alltså: Up*yta*(t[sub]inne[/sub]-t[sub]ute[/sub])
Klicka här för att svara