Hej,

Husets föregående ägare lät installera nya radiatorer i vardagsrummet. Rörisen monterade dessa fel så tilloppsledningen kommer in i botten av radiatorn. Någon klok person som har en känsla för hur mycket effektförlust detta innebär?

mellan 20 å 50% beroende på framledningstemp

Jag tror tom att det kan bli ännu värre förluster, speciellt vid låga flöden och höga temperaturer.
Hav dock förtröstan, det finns korskopplingar att montera.

Jag hade det här problemet efter att proffs hade bytt panna åt mig för ett antal år sedan. Det varma vattnet steg i princip rakt upp och försvann ur radiatorn, så 50% tror jag är en realistisk siffra.
När dom skulle fixa till problemet vände dom helt enkelt på cirkpumpen och shunten och det funkade bra, även om jag skulle föredra att ha pumpen i stigaren.

Årets pannbyte (olja -> ved) gör jag själv, känns säkrast så, och blir billigare (och roligare!).

Jag har ställt frågan också till Thermopanel som tillverkar radiatorerna, men inte fått svar. Skall bli spännande att höra deras idéer! Dock märks det stor skillnad när jag nu knäppt på pannan och ställt framledningstemperaturen snålt. Kallt i rummet....

Jag är hänger inte med här. På alla mina element så är både tilloppsledningen (inkl termostat) och utloppsledningen anslutna i botten på elementen. Får jag jättelika effektförluster pga detta? Möjligen skulle det ju kunna gå "interna" rör inuti elementet. Får väl sätta på värmen och kolla var värmen sprider sig först.

Du har ett rör från anslutningen till ö.k. av radiatorn, som inte syns. Kolla dock var värmen kommer - för säkerhets skull

Svar från Thermopanel:

Hej igen,

Vet du om du har ett eller tvårörssystem? I ett ettrörssystem går returen från en radiator in i tillopp i nästa och på sidan av radiatorn sitter en liten röd plastpropp i ventilkopplet.

Oavsett om det är ett eller tvårörssystem så medför en felkoppling att radiatorn inte fungerar över huvudtaget, värmevattnet stiger rakt upp inne i radiatorn och ger bara värme precis i kanten där rören går in. En sådan
felkoppling borde upptäckts vid första värmesäsongen.

Med vänliga hälsningar

Thermopanel www.thermopanel.se

Slutsats - man måste skifta rören. Som tur är har Thermopanel en korskoppling som kan användas med enkelhet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.