Med risk för att verka jättekorkad. Vi köpte vårt 50/60-talshus förra året. Har tidigare bott i lägenhet, utan bekymmer med uppvärmning...

Innan vintern så renoverade vi det sovrum som var inrett i f d garaget och kopplade in ett vattenelement som tidigare varit bortplockat och ersatt med ett direktverkande el-element. Elementet vi satte in var ett nytt "treraders" på ca 120x50 cm och 15 cm djupt. Rejält med andra ord.

Men, vi tyckte inte att det blev riktigt varmt i huset när det var som kallast. Och elpannan (Nibe EVC-13) har en indikator "Effektbegränsning" som lös under de kallaste dagarna.

Manualen är rätt otydlig men pratar om att säkringarna kan vara överbelastade, men den är inkopplad på tre st 25A, så det är nog inte fallet. Det finns en inställning "Effektbegränsning" på själva pannan, som är satt till 9kW vid installationen. Max är 13kW.

Bör jag kanske öka "Effektbegränsning" till 11kW typ för att jag kopplat in den extra radiatorn?

Du kan utan vidare öka till 11kW eller 13 om denna möjlighet finns på pannan.
Säkringarna går bara sönder om de blir överbelastade. Inget annat bör hända.
Prova på!
Det skall inte vara någon fara alls om jag begriper det hela rätt!

Ok. Men det verkar vara ett rimligt antagande att om man ökar rumsvolymen som ska värmas upp med 20% att man ökar effekten på pannan med motsvarande?

Gammal tråd men ...har exakt samma problem
vad kom du fram till den gången?
Jag undrar om det inte är fel på delar av elpatronen, eller?

Mvh
pär

Vet att det finns pannor som kan känna av om det är andra stora effektslukare på samma fas och drar då ner effekten för att inte skjuta säkringar, men hur pannan ska veta hur stora säkringar man har har jag ingen aning om.

Man brukar knappa in storleken på huvudsäkringen (16,20,25A) i pannans styrsystem via någon meny.

Jo men här är det en gammal nibe evc 13 som värmerEn fritidsstuga (golvvärme) i väntan på att man ska få råd m bergvärme.
Pannan är ställd på lägsta underhållsvärme o ska hålla 15 grader till
Ett golvvärmesystem.
Kåken är på ca 120m2 modernt isolerad och pannan borde enl flera rörmokare
Inte ha problem med denna kapacitet.

Men det har den...plötsligt har pannan börjat gå ned till "0".
Då slår elpatronen på och värmer på några minuter upp vattnet till 4 grader.
Då tänds effektbegränsningen o patronen slås av. Efter en stund går pannan det t "0" igen. Patronen
Slår på igen...och så håller det på...

Säkringarna är 16 amp, lite lite men inget annat belastar dessa.
Kan det vara så att två slingor på patronen är trasiga och bara en går?
Och att effektbegränsningen bara gäller för denna fas som då blir överbelastad fort?

Eller är jag ute o cyklar?

Har en Värmebaronen ELK 15 som jag tror är släkt med din. Jag har effektbegränsning och 25A säkringar.

I manualen på sid 20 hittar du hur du ställer in säkringsstorleken, 16A i ditt fall. Som sagt ovan vet folk ofta inte om att t.ex. en diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och spis lugnt kan dra 10A på EN fas. Då backar EVC 13 tillbaka och har endast 16-10=6A Tillgänglig effekt är då ca 6*sqrt(3)*400=4.2kW

Kolla först att säkringsstorleken är rätt inställd. Effektbegränsningen kan du sätta på max. Framledningstemperatur begränsningen kan sätta på nåt vettigt ,t.ex. 70grC.

Manual:

http://www.nibeonline.com/pdf/411110-4.pdf

Har en Värmebaronen ELK 15 som jag tror är släkt med din. Jag har effektbegränsning och 25A säkringar.

I manualen på sid 20 hittar du hur du ställer in säkringsstorleken, 16A i ditt fall. Som ovan sakt, vet folk ofta inte om att t.ex. en diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och spis lugnt kan dra 10A på EN fas.

Då backar EVC 13 tillbaka och har endast 16-10=6A Tillgänglig effekt är då ca 6*sqrt(3)*400=4.2kW

För inte tala om dom ligger på SAMMA fas. Då blir det inget över till EVC 13.

Börja med att kolla att säkringsstorleken är satt till 16A. Effektbegränsningen kan du sätta till max. Säkringarna styr över detta.

Manual

http://www.nibeonline.com/pdf/411110-4.pdf

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.