Jag håller på att byta ut en äldre utsliten Östbergs/Fjäråskupan vindsköksfläkt med AC-styrning mot en dito SystemAIR EC-motorfläkt. I köket har jag spjällstyrd utetilluft under köksbänksskåpen. Det är ett vanligt spjäll med elektrisk motor som öppnar när den nuvarande köksfläkten är i läge 2,3 och 4 (max) då tröskelvärdet för spjällmotorn överskrids. Det stänger med återgångsfjäder när spänningen sjunker under tröskelvärdet (läge 1)

Detta kan jag ju inte använda i och med EC-styrningen. Jag behöver alltså ett relä som styrs av 0-10V-signal och har en manöver på 230V. Gärna något som får signal från fläktstyrningen så att om styrspänningen till fläkten t.ex. är >2V drar reläet.
Hittar produkter som Ouman EHR och Carlo Gavazzi som borde funka. Några fler förslag eller idéer?

Borde det inte funka med ett par dioder i serie och en npn-transistor (plus lite motstånd) för att driva ett vanligt relä när spänningen blir större än 2V? Du behöver någon strömkälla för att driva reläet också, om inte fläkten tillhandahåller det av en händelse..

Vore kul att se en bild på den där uteluftanordningen under skåpen förresten!

svartöra svartöra skrev:
Borde det inte funka med ett par dioder i serie och en npn-transistor (plus lite motstånd) för att driva ett vanligt relä när spänningen blir större än 2V? Du behöver någon strömkälla för att driva reläet också, om inte fläkten tillhandahåller det av en händelse..

Vore kul att se en bild på den där uteluftanordningen under skåpen förresten!
Funderar på detta. Fläkten på vinden och spjället i torpargrunden.
Inte mycket att se eftersom det är inbyggd. En liten 2cm-spalt under bänkskåpen, resterande i torpargrunden. Här är en bild innan bänkskåpen monterades. Hällen i utrymmet mellan rören.

• Renoveringsprojekt med synliga ventilationsrör på golv innan montering av bänkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör på golv med en liten öppning för luftcirkulation vid bänkskåp.
    Skapa konto
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
Som alternativ till reläer osv kunde du byta spjällställdon till ett med styrsignal 0-10 V så sköter det sig själv med samma börvärde för båda.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som alternativ till reläer osv kunde du byta spjällställdon till ett med styrsignal 0-10 V så sköter det sig själv med samma börvärde för båda.
Letade efter dessa (Siemens, Belimo) med återgångsfjäder, men hittade inga. Jag vill ju att spjället bara skall dra energi när det är öppet och sedan stänga sig mekanisk när strömmen bryts. Det verkar som att 0-10V-varianterna ställer läget efter spänningsnivån. Får läsa på mer om hur det kan styras.
I och med att jag redan har en fungerande spjällmotor får jag också väga det med kostnaden av ett 0-10V-relä mot att byta hela spjällmotorn.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag och Paint tänkte så här:
Enkelt elektroniskt kretsschema ritat i Paint, inkluderar komponenter som motstånd och transistorer.
Skapa konto

fast jag får ju reservera mig med att jag inte sysslat mycket med elektronik sedan jag fick en sådan här i julklapp för några år sedan:
ee1003th.gif

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.