Jag är osäker på om min golvvärme är inkopplad rätt.
Har försökt leta en del på forumet och får inga svar.

L/N är inkopplade, brun för L och blå för N- inkommande el
"load L" tom
"load N" är kopplad brun från golvvärmekabel
"remote l1/l2/l3" är kopplad med blå från golvvärmekabel
Elkoppling av golvvärmetermostat med bruna och blåa kablar sammankopplade, hålls av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag förstår rätt så borde väl load N vara blå från golvvärmen och Load L brun från golvvärmen? Remote l1 l2 l3 vad är det?
 
  • Gilla
ML@DEN
  • Laddar…
230 L1 +N är inkommamde . Load L +N är för värmekabeln. remote är för styrning med klocka för värmning vissa vissa tider som ställs på klockan eller annan styrning.
 
J jonaserik skrev:
230 L1 +N är inkommamde . Load L +N är för värmekabeln. remote är för styrning med klocka för värmning vissa vissa tider som ställs på klockan eller annan styrning.
Hej, Ok- skall då brun kabel från golvvärmen till load L och blå från golvvärmen till load N?
Vad skall då vara kopplat på remote?
 
Inget. om det sätts en kontakt på något ställa ( visar att det det ska kopplas ihop där ) och den slås till så stängs värmen av eller om det finns programering i termostaten som sänker värmen när det blir kontakt, Kan inte säga just nu vilken sort som ska kopplas Fas eller noll, men finns säkert i inkopplingsanvisningen för termostaten.
 
J jonaserik skrev:
Inget. om det sätts en kontakt på något ställa ( visar att det det ska kopplas ihop där ) och den slås till så stängs värmen av eller om det finns programering i termostaten som sänker värmen när det blir kontakt, Kan inte säga just nu vilken sort som ska kopplas Fas eller noll, men finns säkert i inkopplingsanvisningen för termostaten.
Hänger inte med hundra, men förstår att en remote bör vara en styrning, men är inte styrning själva funktionen av en termostat?

Varför skall man ha en remote som stänger värmen?

Bör inte koppling på load N och L räcka med termostatens funktion?

Står inget i manualen:
https://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/manual_eb400_180904.pdf
 
Det är s.k. fjärrstyrning och ska om den används aktiveras, se sidan 11 och 13 i manualen. Aktiveras inte den så fungerar den som en vanlig termostat med ON(OFF i förhållande till vad givaren i golvet ger för värde och ska vara inställd för golvgivare i menyn om en sådan är monterad, annars ska det vara aktiverat luftgivare som sitter i termostaten orginal.
 
J jonaserik skrev:
Det är s.k. fjärrstyrning och ska om den används aktiveras, se sidan 11 och 13 i manualen. Aktiveras inte den så fungerar den som en vanlig termostat med ON(OFF i förhållande till vad givaren i golvet ger för värde och ska vara inställd för golvgivare i menyn om en sådan är monterad, annars ska det vara aktiverat luftgivare som sitter i termostaten orginal.
Tack! Hittade i menyn nu att man kunde sätta igång fjärrstyrning i menyn.
Den var avstängd
 
Troligtvis bara med ett relä eller kontakt utanför termostaten, sä fjärra den direkt från något gåt inte.
 
Jag är intresserad av 500, men förstår inte hur remote fungerar. Fick du rätt på det med 400an Soetaspike?

L1/L2/L3 => Normal, StandBy och Afterheating tolkar jag det som. Men vad är det jag kan skicka in som signaler? olika volt? motstånd? pulser?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.