Hej!

Skulle behöva lite rådgörande gällande elgolvvärme.

Jag har köpt ebeco cable kit 500 107m som ska installeras i grovköket (enda värmekälla). Grovköket är 9 kvm och underlaget är spånskiva.

enligt min beräkning bör jag då lägga enligt cc mått 9/107 0,84 ej inräknat att brunn (17-20cm ifrån) finns i rummet samt 7 cm från väggen.

Vilket medför att CC mått bör bli något mindre.

samtidigt framgår i ebecos broschyr att CC mått 8 & 7 cm endast mot betongunderlag.

Hur gör jag? Ska jag köpa en annan kabel? Eller kan tror ni jag kan lägga med CC mått 8,5?
 
Du bör inte ha mer än MAX 120W/m2 så den kabeln är väl i längsta laget och ger en lite för hög effekt på ett brännbart underlag. Normalt klarar du dig gott med 100W/m2 dvs en kabel son är ca 90 m lång
 
A
Leverantörens installationsanvisningar SKA följas.

Den säger att på brännbart underlag (spånskiva) är max tillåtna effekt 120W/m²
För att hålla den effekten är det MINIMUM 98,3mm CC mellan kablarna.

Du skriver inte vad ni ska ha för golvbeläggning, men om ni ska ha trä, laminat, eller plastmatta så är rekommenderad effekt 65-75W/m². Då skulle det räcka gott och väl med en 58m eller 73m-slinga. Även om ni ska ha klinker på golvet så räcker det med en 86m-slinga för att komma upp i 110W/m² som är rekommenderad effekt
 
Demko Demko skrev:
Hej!

Skulle behöva lite rådgörande gällande elgolvvärme.

Jag har köpt ebeco cable kit 500 107m som ska installeras i grovköket (enda värmekälla). Grovköket är 9 kvm och underlaget är spånskiva.

enligt min beräkning bör jag då lägga enligt cc mått 9/107 0,84 ej inräknat att brunn (17-20cm ifrån) finns i rummet samt 7 cm från väggen.

Vilket medför att CC mått bör bli något mindre.

samtidigt framgår i ebecos broschyr att CC mått 8 & 7 cm endast mot betongunderlag.

Hur gör jag? Ska jag köpa en annan kabel? Eller kan tror ni jag kan lägga med CC mått 8,5?
Detta är iofs inte ett svar på dina frågor, men ett BRA tips i alla fall!

"Läste precis ditt inlägg om golvvärme på byggahus.se
Mycket intressant!
Jag ska göra en i princip likadan installation, min yta är också ca 9 kvm. Tänkte köra på samma cable kit!
Har pratat med en fantastiskt trevlig och kunnig person på EBECO!!
Mitt bästa tips är: Ring dom!!
Ett av hans förslag var att låta en elektriker göra hela installationen, dels för att få det rätt och riktigt! Sedan för att garantierna blir bättre!
Tänkte du göra allt själv?
Jag är hyffsat händig men tar nog hjälp till detta!
Till sist hör gärna av dig och berätta hur det går för dig!!
Lycka Till"!

Mvh. Matte
nymme199@hotmail.com
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.