258 984 läst ·
3 081 svar
259k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Ja tittar man på postat 10 dagar irad har du 76 såna, vilket visar att du måste vara uppvuxen här, eller saknar andra intressen , men alltid bra med en trogna medlem.Nötegårdsgubben skrev:
Ibland skriver du riktigt bra det erkänner jag, så dig gillar jag.
Den enda som försöker lura Esbjörn är hans brorson och skämmas är det Esbjörn som får göra för att ge sken av att han vill sälja sin fastighet, låta en presumtiv köpare anlita flera mäklare för att genomföra värderingar, genomföra besiktning, anlita ytterligare mäklare för att ta fram korrekta handlingar och till sist ingå köpeavtal, för att dagen efter påstå att han glömt bort det hela och vill bryta det avtal han glömt att han ingått.
Ebba är den enda i denna historia som kan hålla huvudet högt då hon tycks ha gjort allt i sin makt för att allt skall gå rätt till. Vilket man inte kan säga om Esbjörn och hans brorson.
Ebba är den enda i denna historia som kan hålla huvudet högt då hon tycks ha gjort allt i sin makt för att allt skall gå rätt till. Vilket man inte kan säga om Esbjörn och hans brorson.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Om du med jurister menar advokater så har de etiska regler att följa för att säkerställa just hederligheten. Heder och ära är väl dock något de helst ska hålla sig ifrån, ett ombud ska ju tala för sin klient, oavsett dennes eventuella försyndelser.B byggarätt skrev:
Förnuftet i sammanhanget är det för övrigt främst lagstiftarens sak att hålla med i juridiken. Mig synes det i den här saken förnuftigt att ha formkrav för sådant som fastighetsöverlåtelser, men det står dig fritt att tycka annorlunda och gå på känsla istället – det är också en gammal beprövad metod.
Även i teoretiska juridiska diskussioner gäller det att hålla isär vad man får göra och vad man vill att man ska få göra. Man kan diskutera båda sakerna, men att ge sig på dem som förklarar gällande rätt är rätt meningslöst, då det inte på något sätt är givet att den som förklarar något också sympatiserar med den ordningen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Intresset som fört mig hit är mitt halvtaffliga bonnsnickeri. Jag finner en stor glädje i att titta på bilder och läsa om dem som är duktigare än jag i det, och har fått både hjälp och inspiration här.T Takläggare skrev:
Men det är riktigt att det är mitt småautistiska, lätt maniska intresse för vardagsjuridik som håller inläggsfrekvensen uppe.
Så två intressen har jag i alla fall. Minst.
Ja brukar du hålla till i hjärtat av Småland ,traditionellt hantverk så har du med född talang.Nötegårdsgubben skrev:
Intresset som fört mig hit är mitt halvtaffliga bonnsnickeri. Jag finner en stor glädje i att titta på bilder och läsa om dem som är duktigare än jag i det, och har fått både hjälp och inspiration här.
Men det är riktigt att det är mitt småautistiska, lätt maniska intresse för vardagsjuridik som håller inläggsfrekvensen uppe.
Så två intressen har jag i alla fall. Minst.![]()
Nu är det inte så... Ebbas blå ögon kan inte luras i detta fallet...S Snickerick skrev:Den enda som försöker lura Esbjörn är hans brorson och skämmas är det Esbjörn som får göra för att ge sken av att han vill sälja sin fastighet, låta en presumtiv köpare anlita flera mäklare för att genomföra värderingar, genomföra besiktning, anlita ytterligare mäklare för att ta fram korrekta handlingar och till sist ingå köpeavtal, för att dagen efter påstå att han glömt bort det hela och vill bryta det avtal han glömt att han ingått.
Ebba har lovat att häva köpet och om Esbjörn inte vill så måste hon stå vid sitt ord...
Att processa för att få ut lagfart i det läget är skamligt
Jurister är tyvärr en produkt av hur det har blivit och inte förnuft...Nötegårdsgubben skrev:
Om du med jurister menar advokater så har de etiska regler att följa för att säkerställa just hederligheten. Heder och ära är väl dock något de helst ska hålla sig ifrån, ett ombud ska ju tala för sin klient, oavsett dennes eventuella försyndelser.
Förnuftet i sammanhanget är det för övrigt främst lagstiftarens sak att hålla med i juridiken. Mig synes det i den här saken förnuftigt att ha formkrav för sådant som fastighetsöverlåtelser, men det står dig fritt att tycka annorlunda och gå på känsla istället – det är också en gammal beprövad metod.
Även i teoretiska juridiska diskussioner gäller det att hålla isär vad man får göra och vad man vill att man ska få göra. Man kan diskutera båda sakerna, men att ge sig på dem som förklarar gällande rätt är rätt meningslöst, då det inte på något sätt är givet att den som förklarar något också sympatiserar med den ordningen.
Ett ämnesområde som på många områden inte nått civilisationen
Argument och person är två separata saker varav juridik inte handlar om rättvisa utan om att lyckas få rätt även när man som Ebba har fel
Den här tråden, (som också för tanken till mina sandlådekrig för drygt 60 år sedan) får mig att tänka på min före detta svärfar, för övrigt en underbar och varmhjärtad person som jag skattar högt.
Han berättade att han vid ett tillfälle hade en diskussion med en person som inte kunde hantera att bli överbevisad, och när denne blev det gång på gång, till slut drämde näven i bordet och utbrast " Jag vet att jag har fel men jag ger mig inte!!!"
Just den diskussionen slutade i skratt, hur denna slutar vet jag inte, men antar att vissa av er känner igen sig.
Om inte, är hoppet ute...
Han berättade att han vid ett tillfälle hade en diskussion med en person som inte kunde hantera att bli överbevisad, och när denne blev det gång på gång, till slut drämde näven i bordet och utbrast " Jag vet att jag har fel men jag ger mig inte!!!"
Just den diskussionen slutade i skratt, hur denna slutar vet jag inte, men antar att vissa av er känner igen sig.
Hur tycker du att lagen borde fungera då? Ska man alltid ha rätt att ångra sig efter att man ingått ett avtal och hur länge ska det vara ok att ångra sig?B byggarätt skrev:
Ja går man in och tittar på din historik så förstår man att du är en av dessa stormtroopers "join the dark side".mikethebik skrev:
Den här tråden, (som också för tanken till mina sandlådekrig för drygt 60 år sedan) får mig att tänka på min före detta svärfar, för övrigt en underbar och varmhjärtad person som jag skattar högt.
Inget illa om Kamprad, han har satt Sverige på världskartan , han har lyft ut dom svenska köttbullarna lika långt bort.P Pin skrev:
Bli världens största möbeltillverkare har sitt pris, både hatad o älskad, men varje Ikea affär bär dom svenska färgerna, det kan man kalla marknadsföring av sitt land.
Hoppet här försvann ärligt talat för länge sedan, här är det inte hoppet som håller oss uppe, i alla fall inte i "den" delen. Här är det istället det humoristiskamikethebik skrev:
Tänkte väl att någon skulle gå i fällan och känna sig träffadT Takläggare skrev:
Always look on the bright side of life, ha ha ha ha ha,
always look on the light side of life ha ha ha ha ha
If life seems jolly rotten
There's something you've forgotten
And that's to laugh and smile and dance and sing
When you're feeling in the dumps
Don't be silly chumps
Just purse your lips and whistle, that's the thing