T Takläggare skrev:
Tror mer du ska se så här på saken, även Staffan beskriver det ,att den uttrycker sin ålder och sina åtkomliga minnen från förr, där han även signerar själv Korrekturläsaren.

Språkets expert Ylva Byrman uttrycket den egocentriska språkutvecklingskurvan. Hon satte fingret på det att språkpoliser alltid svarar att språket var bäst när man själv var ung, när man själv var som bäst. Sedan börjar förfallet. Det är samma fenomen som när äldre klagar på ungdomars intressen, kläder och musik – det var bättre förr. När Bengt Ohlsson i en krönika i Dagens Nyheter bekänner sig till språkpolisernas skara berör han det faktum att det antagligen bara handlar om ”en längtan efter att saker ska vara som de alltid har varit”.

Men dom tycker att språket i medierna förändras för snabbt.

– Medierna ska inte vara ett avantgarde när det gäller att anamma förändringar. De ska inte vara de första som börjar använda återtåg som att man gjorde en ny framstöt, eller kylslagen som att det betyder kall. De ska vara de sista, tycker jag. Det är bra om kylslagen betyder samma sak över åtminstone några generationer,
Håller med om att flera har i debatten visat upp regredering upprepning och flera Biden liknande dementa problem...
De tror detta är något att göra sig lustig över
Ebba borde avsluta hela den här historien och inte göda en sådan här pöbel

Vill någon bilda sig så läs om Wittgenstein och upptäck hur hopplöst föråldrad o korkad juridik är
Hela poängen med språk är att följa med i tiden

T
P Pin skrev:
Chilla mannen
Är du ute på heta linjen? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

B byggarätt skrev:
Delar som ska hånas.....?
Du kan inte vara på riktigt!
Sam vanligt förstår jag inte vad du menar, men det beror som omväxling på bristen av ord.

Andra har precis ovan exemplifierat sådant jag tycker är rimligt att håna (märk väl att jag inte skrivit att något ska hånas, bara att jag förstår det och implicit antyder att jag också faller för frestelsen ibland).

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
regredering
Är det att regrediera att stava regrediering regredering? ;):geek:

• Gilla
RompisKompis och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sam vanligt förstår jag inte vad du menar, men det beror som omväxling på bristen av ord.

Andra har precis ovan exemplifierat sådant jag tycker är rimligt att håna (märk väl att jag inte skrivit att något ska hånas, bara att jag förstår det och implicit antyder att jag också faller för frestelsen ibland).
Många tror att självkritik rättfärdigar dåligt uppförande men det gör det inte...
Ebba kan inte komma undan sitt ansvar för att affären blev fel .

B byggarätt skrev:
Ebba kan inte komma undan sitt ansvar för att affären blev fel .
Vilket ansvar menar du då? Det är väl om jag förstått det Esbjörn Bohlin som inte fullgjort sina åtaganden i affären.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Är det att regrediera att stava regrediering regredering? ;):geek:
Ja det kan det vara.... att fråga om saker för att påpeka saker är det..så

T Takläggare skrev:
Är du ute på heta linjen? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Snackar med en tjej som heter Jade. Har lite svårt att fatta vad hon säger, och så pratar en massa dårar i munnen på varandra i bakgrunden. Samma stollar var dag. Men vafan det är gratis.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vilket ansvar menar du då? Det är väl om jag förstått det Esbjörn Bohlin som inte fullgjort sina åtaganden i affären.
Esbjörn har sin del men hela ansvaret ligger på Ebba då hon lovat avstå

B byggarätt skrev:
Esbjörn har sin del men hela ansvaret ligger på Ebba
Det där går inte ihop logiskt sett. Sen har du förstås fel rättsligt sett, men det utgår jag ifrån att du redan vet.

Så då återstår vad du tycker, vilket vi förstått sedan länge, men knappast övertygar någon. Men visst, nog skulle ett mediedrev kunnat tvinga bort en mer kappvändande politiker från affären, men nu blev det inte så.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
T

Som sagt här har du din stockholmska dialekt , nu har du småländska oxå ,du faller för frestelsen , men klart kör dom reklam som är som denna, kan man förstå att du blir lite upprörd, som Sasha vs bonden.

T
P Pin skrev:
Snackar med en tjej som heter Jade. Har lite svårt att fatta vad hon säger, och så pratar en massa dårar i munnen på varandra i bakgrunden. Samma stollar var dag. Men vafan det är gratis.
Du kanske ska testa göra om linjen till en tråd, prova skicka text meddelande :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

B byggarätt skrev:
Esbjörn har sin del men hela ansvaret ligger på Ebba då hon lovat avstå
Hels ansvaret ligger på Esbjörn

T Takläggare skrev:
Du kanske ska testa göra om linjen till en tråd, prova skicka text meddelande :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
”Can I fax you Jade?’:oops:
Nä under aidspandemin blir det bara telefon och läsa gula tidningen.

harry73
SarB SarB skrev:
Det hade framförallt varit möljligt att ha större överseende och förståelse för språkbruket om det levererades med ett mått av ödmjukhet, men nu är det mycket svårt.
Ödmjukhet är ett för svårt ord, det kan dom inte :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.