255 659 läst ·
3 081 svar
256k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Om du ger huset till din son räknas det som förskott på arv och syskonen har rätt till sin laglott när du dör. Det ändrar ju inte på det faktum att en 80åring faktiskt bestämmer själv.T Takläggare skrev:Men finns arvslagar, jag kan ge bort hus till min son nu, mot taxeringsvärde, han kommer då inte behöva betala mellan skillnaden på värdeökningen till övrigt syskon, den dagen jag dör, men jag kan inte ge bort den långt under , då ska övriga barnet ha kompensation, när den dag är kommen, nu skrev jag en luring åt dig så du får tänka lite.
Jag ser ingen direkt smutskastning av Busch i den artikeln.S Snickerick skrev:Så här lågt trodde jag aldrig att Expressen skulle sjunka. De knôr sig ju in långt under all skvallerpress till och med. Nu tar de till kultursidorna för att smutskasta Ebba på alla sätt de kan, själva husaffären verkar inte ens sekundär i sammanhanget.
De enda som framstår som kallhamrade och faktiskt helt skrupellösa är expressen själva, och deras, hör och häpna, kulturredaktion. De borde ju istället ha funderat över vad detta kan betyda för ett stycke kulturhistoria i form av ett gammalt hus som istället för att fortsätta förfalla istället blir omhändertagen. Men kultur verkar inte vara kulturredaktions intresse.
[länk]
För mer koll på sammanhanget bör man också läsa den artikel av Jens Liljestrand som han länkar till i artikeln om Busch husdrömmar.
https://www.expressen.se/kultur/frukost-och-familjemys-i-ebbas-svenska-paradis/
För mig framstår Liljestrand som ganska sympatiskt inställd till Busch.
Mot taxeringsvärdet ,( just över) ,han betalar mig dessa pengar, där jag är medsökande på hans lån på fastigheten . där han senare inte kommer behöva dela värdeökningen med övrigt syskon.D Dr Jumping Jack skrev:
Som sagt en luring, denna kommer användas senare.
Som vanligt fifflar du. Ibland rent kriminellt (som när du föreslog att man skall förfalska lånehandlingar). Till skillnad från Ebba spm är ärlig.T Takläggare skrev:
Som sagt inte alltid fiffel, men jag får inte skriva ut allt på Byggahus.se , jag har en varning redan.D Dr Jumping Jack skrev:
Finns många ämnen man inte får skriva om, som är helt tabu,på privat forum, detta har jag respekt för och håller mig innan för boxen.
Ångra sig efter ett avtal är skrivet
Som säljare har man inte samma möjlighet (som köpare) att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.
Som säljare har man inte samma möjlighet (som köpare) att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du ser ingen utveckling mellan dessa två, en åldersskillnad , att något har hänt, ta bara beskrivningen om bilden under trädet. så här skrev han nu om samma bild.P pmd skrev:
Läs meningen igen. Läs den två gånger. Förutom att den rent syntaktisk är trasig ser den också lite ... lånad ut.
När jag gick in på Larssons Wikipedia-sida för att söka information om konstverket förstod jag vad som hade hänt. Där, i första stycket, presenteras konstnären som ”känd för sina akvareller av idylliskt familjeliv”. Det är högstadienivå på den plankningen och även om presskontakten möjligen bär en del av skulden fick fadäsen länge forma min bild av Ebba Busch som en ytlig, plastig, lite själlös politiker.
Kronofogden kan inte göra ett skit i en tvist, allt du behöver säga till dom är att det är en tvist, så kan dom inget göra, gäller fakturor, det mesta, däremot kan dom hjälpa efter tvisten.D Dr Jumping Jack skrev:Ångra sig efter ett avtal är skrivet
Bolin behövde alltså inte betala mäklararvode eftersom ingen mäklare var inblandad.B byggarätt skrev:Varför har det någon betydelse?
Esbjörn skulle tvingas betala mäklararvode till en mäklare som inte gjort något arbete?
Mäklare hade möjliggjort åldringsbrott då hade köpet varit fullgjort och Esbjörn varit fast i fällan
Har ni inte fattat att fastigheten är belastad med olika människors krav som inte är lagenligt förtecknade
Det är vidrigt hur äldre människor utsätts av näriga som Ebba i det här fallet
Om en mäklare anlitas så kan det vara mer till fördel för köparen än säljaren. Mäklare har koll på vad säljaren bör upplysa köparen om och brukar upprätta ett frågeformulär med frågor om fastigheten som säljaren fyller i för att sen överlämna till köparen. Eventuellt hade habrovinkeln med avtalet som Esbjörn hade gjort med Matz om att överlåta fastigheten kommit upp i dagen innan köpekontraktet skrevs under. Det är dock inte säkert.
Möjligen hade mäklaren anat oråd efter en titt i fastighetsregistret och sett överlåtelsen av Matz 4/27 till Esbjörn. Det borde ha lett till vidare undersökning, åtminstone.