S
P Pin skrev:
”Ge bort mot taxeringsvärde”
Menar du sälja?
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

T Takläggare skrev:
Men finns arvslagar, jag kan ge bort hus till min son nu, mot taxeringsvärde, han kommer då inte behöva betala mellan skillnaden på värdeökningen till övrigt syskon, den dagen jag dör, men jag kan inte ge bort den långt under , då ska övriga barnet ha kompensation, när den dag är kommen, nu skrev jag en luring åt dig så du får tänka lite.
Om du ger huset till din son räknas det som förskott på arv och syskonen har rätt till sin laglott när du dör. Det ändrar ju inte på det faktum att en 80åring faktiskt bestämmer själv.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det säger jag inte men Ebbas roll gör att hon inte kan komma undan med åldringsbrott lika lätt
Nu är det roll men nyss var det utseende

• Gilla
  • Haha
CarVal och 3 till
  • Laddar…
P
S Snickerick skrev:
Så här lågt trodde jag aldrig att Expressen skulle sjunka. De knôr sig ju in långt under all skvallerpress till och med. Nu tar de till kultursidorna för att smutskasta Ebba på alla sätt de kan, själva husaffären verkar inte ens sekundär i sammanhanget.

De enda som framstår som kallhamrade och faktiskt helt skrupellösa är expressen själva, och deras, hör och häpna, kulturredaktion. De borde ju istället ha funderat över vad detta kan betyda för ett stycke kulturhistoria i form av ett gammalt hus som istället för att fortsätta förfalla istället blir omhändertagen. Men kultur verkar inte vara kulturredaktions intresse.

[länk]
Jag ser ingen direkt smutskastning av Busch i den artikeln.
”Hon framstår som kallhamrad och omänsklig”, säger medierådgivaren och krishanteraren Paul Ronge till Expressen. ”Vanliga människor känner igen sin egen morfar i den här 81-åringen.”

Det kan förstås hända. Själv känner jag bara igen mig själv.
För mer koll på sammanhanget bör man också läsa den artikel av Jens Liljestrand som han länkar till i artikeln om Busch husdrömmar.
https://www.expressen.se/kultur/frukost-och-familjemys-i-ebbas-svenska-paradis/

För mig framstår Liljestrand som ganska sympatiskt inställd till Busch.

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Klart man kan. Det finns inget förbud bara för man är 80 år,
Saknar man dessutom bröstarvingar som Esbjörn gör här kan man testamentera det till hem för hemlösa katter, Mark Lewengood eller mig. Och snikna Matzar kan stå brevis och hoppa jämfota bäst fan de bara gitter.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du ger huset till din son räknas det som förskott på arv och syskonen har rätt till sin laglott när du dör. Det ändrar ju inte på det faktum att en 80åring faktiskt bestämmer själv.
Mot taxeringsvärdet ,( just över) ,han betalar mig dessa pengar, där jag är medsökande på hans lån på fastigheten . där han senare inte kommer behöva dela värdeökningen med övrigt syskon.

Som sagt en luring, denna kommer användas senare.

T Takläggare skrev:
Mot taxeringsvärdet ,( just över) ,han betalar mig dessa pengar, där jag är medsökande på hans lån på fastigheten .

Som sagt en luring, denna kommer användas senare.
Som vanligt fifflar du. Ibland rent kriminellt (som när du föreslog att man skall förfalska lånehandlingar). Till skillnad från Ebba spm är ärlig.

• Gilla
Snickerick och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Helt klart är Ebba en vacker kvinna och medveten om hur hon förvirrar män
Rätt säker på att hon inte är medveten om hur förvirrade somliga här är pga hennes affär.

• Gilla
  • Haha
Renovatorus och 3 till
  • Laddar…
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Som vanligt fifflar du. Ibland rent kriminellt (som när du föreslog att man skall förfalska lånehandlingar). Till skillnad från Ebba spm är ärlig.
Som sagt inte alltid fiffel, men jag får inte skriva ut allt på Byggahus.se , jag har en varning redan.
Finns många ämnen man inte får skriva om, som är helt tabu,på privat forum, detta har jag respekt för och håller mig innan för boxen.

Ångra sig efter ett avtal är skrivet
Som säljare har man inte samma möjlighet (som köpare) att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
Jag ser ingen direkt smutskastning av Busch i den artikeln.

För mer koll på sammanhanget bör man också läsa den artikel av Jens Liljestrand som han länkar till i artikeln om Busch husdrömmar.
[länk]

För mig framstår Liljestrand som ganska sympatiskt inställd till Busch.
Du ser ingen utveckling mellan dessa två, en åldersskillnad , att något har hänt, ta bara beskrivningen om bilden under trädet. så här skrev han nu om samma bild.

Läs meningen igen. Läs den två gånger. Förutom att den rent syntaktisk är trasig ser den också lite ... lånad ut.

När jag gick in på Larssons Wikipedia-sida för att söka information om konstverket förstod jag vad som hade hänt. Där, i första stycket, presenteras konstnären som ”känd för sina akvareller av idylliskt familjeliv”. Det är högstadienivå på den plankningen och även om presskontakten möjligen bär en del av skulden fick fadäsen länge forma min bild av Ebba Busch som en ytlig, plastig, lite själlös politiker.

T
D Dr Jumping Jack skrev:
Ångra sig efter ett avtal är skrivet
Som säljare har man inte samma möjlighet (som köpare) att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.
Kronofogden kan inte göra ett skit i en tvist, allt du behöver säga till dom är att det är en tvist, så kan dom inget göra, gäller fakturor, det mesta, däremot kan dom hjälpa efter tvisten.

T Takläggare skrev:
Kronofogden kan inte göra ett skit i en tvist, allt du behöver säga till dom är att det är en tvist, så kan dom inget göra, gäller fakturor, det mesta, däremot kan dom hjälpa efter tvisten.
När affären är avgjord så är det ingen tvist och då åker säljaren ut.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
B byggarätt skrev:
Varför har det någon betydelse?
Esbjörn skulle tvingas betala mäklararvode till en mäklare som inte gjort något arbete?
Mäklare hade möjliggjort åldringsbrott då hade köpet varit fullgjort och Esbjörn varit fast i fällan
Har ni inte fattat att fastigheten är belastad med olika människors krav som inte är lagenligt förtecknade

Det är vidrigt hur äldre människor utsätts av näriga som Ebba i det här fallet
Bolin behövde alltså inte betala mäklararvode eftersom ingen mäklare var inblandad.

Om en mäklare anlitas så kan det vara mer till fördel för köparen än säljaren. Mäklare har koll på vad säljaren bör upplysa köparen om och brukar upprätta ett frågeformulär med frågor om fastigheten som säljaren fyller i för att sen överlämna till köparen. Eventuellt hade habrovinkeln med avtalet som Esbjörn hade gjort med Matz om att överlåta fastigheten kommit upp i dagen innan köpekontraktet skrevs under. Det är dock inte säkert.

Möjligen hade mäklaren anat oråd efter en titt i fastighetsregistret och sett överlåtelsen av Matz 4/27 till Esbjörn. Det borde ha lett till vidare undersökning, åtminstone.

P
B byggarätt skrev:
Göran Persson köpte mark som donerats till rekreation för fattiga för areal krävdes för att hindra allmänhetens tillträde med hjorthägn
Det var intressant! Kan vi få lite mer detaljer om det? Helst i en ny tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.