237 567 läst · 3 081 svar
238k läst
3,1k svar
Ebba Busch snart juridisk ägare till omstridda fastigheten
Men ponera att en person väljer att betala 5 000 000 kr kr för ett fastighet som inför försäljningen värderats till 1 000 000 kr. När då köparen och säljaren sitter och ska skriva under köpekontraktet vad är då det mest troliga priset fastigheten kommer säljas för vid just den vördetidpunkten? 5 000 000 kr såklart, man kan omöjligt hävda något annat och således är och marknadsvärdet vid just den tidpunkten 5 000 000 kr.P pmd skrev:
Det är inte vad jag sagt, direkt efter köpet är genomfört är det inte längre marknadsvärdet.H Huruvida skrev:En värdering av marknadsvärdet vid en tidigare försäljningstidpunkt på öppen och fri marknad skulle i så fall alltid bli priset. Så är inte fallet om man accepterar att en individ inte kan påverka marknadsvärdet. Ett, liite tillspetsat exempel: ett radhus identiskt med många andra bedöms ha ett marknadsvärde om 3 mnkr och läggs ut för försäljning. Miljardären Allan kommer och säger att jag får bra feng-shui här - jag betalar 30 mnkr! Då är priset inte marknadsvärdet - radhuset såldes långt över marknadsvärde.
Du tänker fel, en individ kan påverka marknadsvärdet, men om försäljningspriset är lägre än marknadsvärdet, kan det bero på att försäljningsinfon inte nådde hela marknaden.
Dvs, Zlatan visste inte att ditt hus var till försäljning
Dvs, Zlatan visste inte att ditt hus var till försäljning
upprinnelsen till all indignation?P Pin skrev:
Brevet skrevs väl av Ebba EFTER, att HAN inte kom till mötet på banken.
Detta som upprinnelse var verkligen vad man kan kalla en efterhandskonstruktion kära du
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 204 inlägg
Juridik och nationalekonomi på en gång. Det är ju så att man kan bli osams med sig själv till och med!
Jag tror inte att det scenariot faller under "normalt".N Nils ST skrev:Men ponera att en person väljer att betala 5 000 000 kr kr för ett fastighet som inför försäljningen värderats till 1 000 000 kr. När då köparen och säljaren sitter och ska skriva under köpekontraktet vad är då det mest troliga priset fastigheten kommer säljas för vid just den vördetidpunkten? 5 000 000 kr såklart, man kan omöjligt hävda något annat och således är och marknadsvärdet vid just den tidpunkten 5 000 000 kr.
Och då menar jag att en ensam individ kan påverka väldigt mycket i vissa fall. I alla fall vid vissa värdetidpunkter. Det är just värdetidpunkten som är det viktiga här.P pmd skrev:
Jag förstår vad du menar men tycker du gör det lite enkelt för dej, jag gör det möjligtvis krångligare än vad det är men det är mest för att visa att det inte är så enkelt som du får det att låta.
Upprinnelsen till några forummedlemmars indignation. Du får läsa inläggen innan det du svarade på.N Novalill skrev:
Och därmed marknadspriset om denna individ är på marknaden. I en annan tråd diskuteras priset för en givare som kostar 1000 kr som innehåller komponenter för ett par kronor. Vad är marknadspriset?H Huruvida skrev:
Ja, i vissa fall, men inte i normalfallet. Det tycks mig som att du argumenterar mot något jag inte har påstått.N Nils ST skrev:Och då menar jag att en ensam individ kan påverka väldigt mycket i vissa fall. I alla fall vid vissa värdetidpunkter. Det är just värdetidpunkten som är det viktiga här.
Jag förstår vad du menar men tycker du gör det lite enkelt för dej, jag gör det möjligtvis krångligare än vad det är men det är mest för att visa att det inte är så enkelt som du får det att låta.
Nej, riktigt så enkelt är det inte. Om det vore på det viset så skulle det kunna finnas ganska många samtidiga marknadsvärden för samma objekt.Nissens skrev:
Marknadsvärdet är helt enkelt(!) det pris en vara (eller en tjänst) skulle betinga på en (öppen) marknad vid ett auktionsförfarande (eller motsvarande). Dvs det förväntade priset på en transparent marknad
Men håller du inte med om att det förväntade priset på en transperant marknad vid köptillfället är just köpeskillingen?P pmd skrev:Nej, riktigt så enkelt är det inte. Om det vore på det viset så skulle det kunna finnas ganska många samtidiga marknadsvärden för samma objekt.
Marknadsvärdet är helt enkelt(!) det pris en vara (eller en tjänst) skulle betinga på en (öppen) marknad vid ett auktionsförfarande (eller motsvarande). Dvs det förväntade priset på en transparent marknad