T Takläggare skrev:
Hävda och ha rätt är två olika saker.
Och? Det är inget skäl i sig. Därtill finns det, i den mån du missat det, en pågående rättstvist i frågan.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Hävda och ha rätt är två olika saker.
Ja och det är väl det som i all sin ordning kommer prövas.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och? Det är inget skäl i sig. Därtill finns det, i den mån du missat det, en pågående rättstvist i frågan.
Tvisten omfattar mer än bara avtalet , den omges nu även av en fråga som rör en känslig arbetsmiljöfråga.

SarB
T Takläggare skrev:
Tvisten omfattar mer än bara avtalet , den omges nu även av en fråga som rör en känslig arbetsmiljöfråga.
Vad är det för arbetsmiljöfråga tvisten omfattar?

Jag tycker det är nåt sjukt med att byggahus pumpar ut dessa artiklar...

/ATW

T
SarB SarB skrev:
Vad är det för arbetsmiljöfråga tvisten omfattar?
Nu när jag ger ett svar så blir jag Banned, men vad gör väl det.

Föreställ dig nu att du istället är tillbaka på din arbetsplats efter en längre tids sjukdom. Kanske har du drabbats av en lättare stroke eller utsatts för en traumatisk händelse. Väl tillbaka på arbetsplatsen märker du att de arbetsuppgifter som du tidigare gjort med lätthet inte längre flyter på lika bra. Dina kollegor tolkar din brist på motivation som ointresse. Men våra kognitiva funktionsförmågor varierar över tid och situation.
Hur höga krav ska man ställa på den som gör bedömningen? Ska arbetsgivaren ifråga sätta vem som gjort bedömningen, en utbildad psykolog eller vårdcentralens läkare ska inte få göra en bedömning.
Detta är bara ett enkelt exempel på vad en kognitivt nersättning är, den omfattar mycket mer.

SarB
T Takläggare skrev:
Nu när jag ger ett svar så blir jag Banned, men vad gör väl det.

Föreställ dig nu att du istället är tillbaka på din arbetsplats efter en längre tids sjukdom. Kanske har du drabbats av en lättare stroke eller utsatts för en traumatisk händelse. Väl tillbaka på arbetsplatsen märker du att de arbetsuppgifter som du tidigare gjort med lätthet inte längre flyter på lika bra. Dina kollegor tolkar din brist på motivation som ointresse. Men våra kognitiva funktionsförmågor varierar över tid och situation.
Hur höga krav ska man ställa på den som gör bedömningen? Ska arbetsgivaren ifråga sätta vem som gjort bedömningen, en utbildad psykolog eller vårdcentralens läkare ska inte få göra en bedömning.
Detta är bara ett enkelt exempel på vad en kognitivt nersättning är, den omfattar mycket mer.
Du svarade inte på något vis på min fråga. I tvisten mellan Esbjörn och Ebba, vilken del qv denna handlar om en arbetsmiljöfråga och vems?

Du har målat upp ett scenario på hur en person med kognitiv nedsättning kommer tillbaka till arbetsplatsen. Vad har det med saken i denna situation att göra öht?
Ingen del i tvisten har med en arbetsmiljöfråga att göra.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Du svarade inte på något vis på min fråga. I tvisten mellan Esbjörn och Ebba, vilken del qv denna handlar om en arbetsmiljöfråga och vems?

Du har målat upp ett scenario på hur en person med kognitiv nedsättning kommer tillbaka till arbetsplatsen. Vad har det med saken i denna situation att göra öht?
Ingen del i tvisten har med en arbetsmiljöfråga att göra.
Vad du vill är att man gör en bedömning utifrån varje fall , gäller det ett privat avtal så gäller andra regler, men är man anställd så går man under arbetsregler, Tvisten handlar om just en kognitiv nedsättning. vi vet alla att avtalet är korrekt.
Men vi i frågarsätter bedömningen av den kognitiva utredningen. även om den är 100% rätt så ska det inte påverka en persons bedömningsförmåga.

SarB
T Takläggare skrev:
Vad du vill är att man gör en bedömning utifrån varje fall , gäller det ett privat avtal så gäller andra regler, men är man anställd så går man under arbetsregler, Tvisten handlar om just en kognitiv nedsättning. vi vet alla att avtalet är korrekt.
Men vi i frågarsätter bedömningen av den kognitiva utredningen. även om den är 100% rätt så ska det inte påverka en persons bedömningsförmåga.
Ja.. så vilken del av deras tvist bör vi tillämpa "arbetsregler" på?

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Den där någon stackars bitis måste sitta och läsa internetforum för att se vad populasen säger. ;)

• Gilla
SarB
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Ja.. så vilken del av deras tvist bör vi tillämpa "arbetsregler" på?
Frågan du ställer utgör en bedömning om en persons situation , vare sig det handlar om jobb eller privat , så är bedömningen det samma , man är inte bara sjuk under arbetstid.

Det du nu söker efter är att särskilja personens situation, att den ska individuell prövas nu när det är en tvist.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den där någon stackars bitis måste sitta och läsa internetforum för att se vad populasen säger. ;)
Du är rolig du, men snart slipper du mig här, jag kommer bil Banned för att skriva om detta.;)

SarB
T Takläggare skrev:
Frågan du ställer utgör en bedömning om en persons situation , vare sig det handlar om jobb eller privat , så är bedömningen det samma , man är inte bara sjuk under arbetstid.

Det du nu söker efter är att särskilja personens situation, att den ska individuell prövas nu när det är en tvist.
Var detta ditt tredje svar utan något svar?

Min fråga är alltså vilken del här har med arbetsrätt att göra?
Då är tanken att du ska svara på det. Jag har själv mycket svårt att se en sådan koppling och inget du har sagt ännu påvisar en sådan heller.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
SarB
Försöker du på något vis förmedla att den bedömning som gjorts av Esbjörn kan ifrågasättas om det var en korrekt bedömning eller inte och eftersom personen som utförde undersökningen gjorde det i sitt arbete så har vi med arbetsrätt att göra? Ska vi få in det på arbetsmiljö där så kanske personen i fråga får arbeta väldigt swna timmar och hennes kontor utsätts för högt oljud från en byggarbetsplats utanför och det i sin tur har lett till att hon har en sämre förmåga att utföra sitt arbete, vilket i sin tur ledde till att utredningen och bedömningen av Esbjörn inte är korrekt.
Det är typ enda sättet jag lyckas få in arbetsmiljö på något vis i detta. Sjukt långsökt, men hade fortfarande varit mer relevant än vad du skrivit i dina svar.
Är mycket intresserad av att höra din förklaring.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
T
SarB SarB skrev:
Var detta ditt tredje svar utan något svar?

Min fråga är alltså vilken del här har med arbetsrätt att göra?
Då är tanken att du ska svara på det. Jag har själv mycket svårt att se en sådan koppling och inget du har sagt ännu påvisar en sådan heller.
Ok trodde du som jurist visste om detta. men här har du från arbetsmiljöverket, jag är säker på att du sedan själv kan söka dig vidare och även läsa om fall, och hur man jobbar med dessa frågor.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...h-hjarnans-kognitiva-funktioner/?hl=kognitiva

• Haha
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.