Tycker EasyPark funkar bra. Men då jämför jag iofs med Stockholm stads användarfientliga alternativ.
 
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker EasyPark funkar bra. Men då jämför jag iofs med Stockholm stads användarfientliga alternativ.
Aimo/MobilPark är absolut sämst av de jag behövs använda.
Tog 2 timmar att registrera mig. Sedan gick det inte att lägga in betalkortet på över en timme. Sedan så hittade den inte det man skulle ange för att parkera i nynäshamns hamn (p-platsen precis utanför rökeriet).

Fick betala med kort och veta hur länge vi skulle vara där, samt förlänga en stund till.
 
Jag undrar varför det skall behövas en massa appar till olika P-bolag för att parkera?
Många har ett flertal bolag och vissa P-platser har bara en lokal tjänst för att kunna parkera.
Borde det inte 2020 fungera med ETT avtal och sedan kan pengarna skickas till rätt ställe, liksom när man betalar med kort. Problemet blir större nu när P-automaterna försvinner och varken kontanter eller kort fungerar för att betala parkeringen.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag använder SMS-Park, och den har frågat om jag vill byta till Easy Park, men jag har bara ignorerat det. Funkar utmärkt .. :)
Intressant. Trodde bytet var tvingande och bytte när det dök upp i appen. Fick nästan psybryt när jag skulle parkera med Easy nyss. Ska prova om den gamla funkar nästa gång.
 
G
thomas33 thomas33 skrev:
Jag undrar varför det skall behövas en massa appar till olika P-bolag för att parkera?
Många har ett flertal bolag och vissa P-platser har bara en lokal tjänst för att kunna parkera.
Borde det inte 2020 fungera med ETT avtal och sedan kan pengarna skickas till rätt ställe, liksom när man betalar med kort. Problemet blir större nu när P-automaterna försvinner och varken kontanter eller kort fungerar för att betala parkeringen.
Samma tankesätt gäller ju med elbilar och femtioelva blippar/kort/appar för att kunna ladda här å där.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag undrar varför det skall behövas en massa appar till olika P-bolag för att parkera?
Många har ett flertal bolag och vissa P-platser har bara en lokal tjänst för att kunna parkera.
Borde det inte 2020 fungera med ETT avtal och sedan kan pengarna skickas till rätt ställe, liksom när man betalar med kort. Problemet blir större nu när P-automaterna försvinner och varken kontanter eller kort fungerar för att betala parkeringen.
SMS park har hitils funkat överallt där jag parkerat. Och trots att det från början var ett Göteborgs företag, funkat utmärkt i Stockholm.
 
Och jag ger min (y)till Parkster som jag tycker funkar bra och, tror jag i alla fall, utan extra avgifter. Sen gäller det ju att de är ett alternativ där man vill parkera... Sen tar de tyvärr inte Amex, vilket MobilPark/aimopark gör.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker EasyPark funkar bra. Men då jämför jag iofs med Stockholm stads användarfientliga alternativ.
Hade du tidigare haft SMS park, skulle du även inse att det finns ännu smidigare appar än Easy park.
Mitt problem nyss var att jag inte ens fick upp gatuparkering Taxa 3 Stockholm även fast jag stod just på en gata både fysiskt och enligt appen karta.
Jag blev ombedd att skriva in områdeskod, vad ska jag skriva då ?? Taxa funkade inte att skriva med siffror, och bara en 3a funkade inte.
Efter mycket knappande fick jag upp Taxa 3 när jag tryckte på ett hjärta ?? Jag älskar inte att betala parkering, och vill inte ha nån relation med nått parkeringsbolag.
Jag vill få upp en lista med taxor/områdeskoder i närheten där jag står. Jag behöver ingen karta var jag är, vet väl för tusan var jag är, har ju just kört dit.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
G
Isakare Isakare skrev:
Hade du tidigare haft SMS park, skulle du även inse att det finns ännu smidigare appar än Easy park.
Mitt problem nyss var att jag inte ens fick upp gatuparkering Taxa 3 Stockholm även fast jag stod just på en gata både fysiskt och enligt appen karta.
Jag blev ombedd att skriva in områdeskod, vad ska jag skriva då ?? Taxa funkade inte att skriva med siffror, och bara en 3a funkade inte.
Efter mycket knappande fick jag upp Taxa 3 när jag tryckte på ett hjärta ?? Jag älskar inte att betala parkering, och vill inte ha nån relation med nått parkeringsbolag.
Jag vill få upp en lista med taxor/områdeskoder i närheten där jag står. Jag behöver ingen karta var jag är, vet väl för tusan var jag är, har ju just kört dit.
Jag tror tanken med kartan är att du ska se att appen vet att du står på "rätt" gata, så den inte checkar in dig på en annat område.
 
G GargamelSE skrev:
Jag tror tanken med kartan är att du ska se att appen vet att du står på "rätt" gata, så den inte checkar in dig på en annat område.
Möjligt.
Kollegan fick böter för 2 veckor sen med Easy, han stod enligt kartan och betalade enligt det. Men det han betalade för var innergården på andra sidan huset han stod bredvid.
Kollar man skyltarna, vilket han borde gjort, behövs ingen karta.
 
Isakare Isakare skrev:
Hade du tidigare haft SMS park, skulle du även inse att det finns ännu smidigare appar än Easy park.
Jo, jag förstår att något kan ha varit/upplevts bättre. Jag valde bara att presentera ett annat perspektiv.

Å andra sidan finns som sagt problemet med att man vill ha en app som funkar överallt som vissa nämnt. Jag har parkerat i flera städer/kommuner utan problem med EasyPark, Det parat med att jag tycker att det är lätt att hitta rätt zon gör att jag inte förväntar mig så mycket mer av en parkeringsapp. Eller ja, hade jag kunnat betsla elbilsladdning i samma app hade jag tyckt att det varit en snygg feature; men det kanske kommer, vissa bolags laddare syns iaf.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Jag undrar varför det skall behövas en massa appar till olika P-bolag för att parkera?
Många har ett flertal bolag och vissa P-platser har bara en lokal tjänst för att kunna parkera.
Borde det inte 2020 fungera med ETT avtal och sedan kan pengarna skickas till rätt ställe, liksom när man betalar med kort. Problemet blir större nu när P-automaterna försvinner och varken kontanter eller kort fungerar för att betala parkeringen.
En enkel motion i riksdagen löser att alla parkeringar ska kunna betalas av en gemensam app, men att man kan använda fristående appar om man tycker det är bättre. Precis som man börjar göra med bussbiljetter
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Ja, allra minst kommunala parkeringsplatser och kollektivtrafiken borde man kunna avkräva ett öppet API så att vem som helst kunde bygga en app för att betala till dessa. Att man ska tvingas ha ett visst bolags egna app för att få använda dess publika tjänster känns surt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, jag förstår att något kan ha varit/upplevts bättre. Jag valde bara att presentera ett annat perspektiv.

Å andra sidan finns som sagt problemet med att man vill ha en app som funkar överallt som vissa nämnt. Jag har parkerat i flera städer/kommuner utan problem med EasyPark, Det parat med att jag tycker att det är lätt att hitta rätt zon gör att jag inte förväntar mig så mycket mer av en parkeringsapp. Eller ja, hade jag kunnat betsla elbilsladdning i samma app hade jag tyckt att det varit en snygg feature; men det kanske kommer, vissa bolags laddare syns iaf.
SMS är/var lika spridd som Easy, och den hade samma funktion, själva appen är bara så mycket tydligare/enklare.
Men ska sägas, jag parkerar 4 olika bilar på en massa olika ställen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kontaktade Easy och frågade om de inte kunde ha sms appen parallellt eller som ett skal till Easy appen.
Men fick bara ett svar att det inte var samma app, och att de hoppades jag skulle trivas med Easy.
Vet inte hur jag ska trivas med nått dåligt, när jag vet att det finns bättre.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.