Jag håller på att skruva gips för glatta livet just nu, både på väggar och i taket. Jag är dock lite fundersam på hur jag skall göra med spacklingen. Vad jag har läst mig till här i forumet så är easy cover främst för riktigt ojämna ytor. Är det någon som använder det för gipsväggar i nyproduktion på gipsväggar också, eller använder ni bara spackel. Främst har jag funderat på easy cover på gipstaken för att slippa spackel och slipning där arbetsställningen är som sämst.

Nu vill jag ha lite råd. Vad skulle ni göra?

Tacksam för svar.
/Olof

Måste ju ändå remsa,samt spackla åtminstone en gång för att det inte ska bli för stor nivåskillnad.
Blir nog billigare och hyra in ngn som hjälper dig med taken åtminstone.

easycover är enligt mig iaf "tungt nog" att sätt på vägg, så jag skulle inte vilja sätta d i taket (pga arbetsställningen. Spackla å slipa du..

Om du inte spacklar och remsar skarvarna ordentligt så kommer ju dina nya gipsväggar gå som vågor över rummet. Det vill man ju inte när man bygger nytt...

Har aldrig hört om någon som sätter easy cover på nya väggar och vill inte höra att någon gör det heller.

Nej för faan!! Förstör inte ett helt hus med EasyCover. Ring en målare.

Det är nog lättare och snyggare att remsa o spackla gipsskarvarna än att lägga "easy" cover. Jag satte det i några rum där jag har strukturväv på väggarna och kan säga att det finns inget enkelt med det - det är tungt och missar man lite med limmet lossnar det. Det lossnade lite även när huset rör på sig märkte jag.

Easy covern kommer inte täcka spåren i skivorna utan gå i vågor, sen är den så tung att sätta i taket blir jättesvårt eftersom den kommer att vilja falla ner.

Den enda anledningen jag kan tänka mig till att välja denna produkt är om man inte vill damma ner överallt.

Nåja, easy cover är väl en bra produkt på rätt ställle? Jag har satt det på en vägg med glasfiberväv och sen tapetserat. Alternativet är att bredspackla hela väggen och slipa, förmodligen flera ggr. Jämfört med det är easy cover väldigt behändigt, men man får vara generös med lim och det är lite knöligt att hålla på med så om man har gipsvägg är det remsor och spackel som gäller förstås.

Även Easy Cover har ju skarvar som du bör spackla så det känns som att du får mer att göra om du väljer att sätta upp det. Gipsskivan är dessutom slätare, Easy Cover har lite struktur som sticks, så målade ytor ser bättre ut på gipsskivan.

verkar inte vara lätt det här, men jag får se hur det blir. Tack för alla svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.