Hej

Jag har bestämt mig för att "fuska" med att sätta upp Easy Cover när vi skall tapetsera om min dotters rum.
Egentligen är jag lite tveksam till att tapetsera om eftersom det är 50-tals betongväggar som sedan har fått strukturtapet på. Förmodligen för att dölja att väggen inte var helt slät från början. Men tonåringar har en osviklig förmåga att tjata så.....
Behöver alltså släta ut den strukturtapet som sitter uppe.
Men nu upptäcker jag att det finns två varianter av Easy Cover. Easy Cover och Easy Cover Select. Kan läsa mig till att de har olika bredd och att det rekommenderas olika limmer men vad är egentligen skillnaderna?
Vilken skall jag välja i mitt fall? Rummet är 3*5 meter och inte några speciella utmaningar för övrigt annat än fönster och dörrar,
Någon på Forumet som har erfarenheter och rekommendationer av vilken variant jag skall välja innan jag sätter igång?
Tacksam för all hjälp.
Hälsningar
Gustav

G gustavlund skrev:
Hej

Behöver alltså släta ut den strukturtapet som sitter uppe.
Men nu upptäcker jag att det finns två varianter av Easy Cover. Easy Cover och Easy Cover Select. Kan läsa mig till att de har olika bredd och att det rekommenderas olika limmer men vad är egentligen skillnaderna?
Vilken skall jag välja i mitt fall?
Hej!
Vad valde du till slut? Jag har exakt samma fråga - fast mitt rum är ett villavardagsrum och således något större. Jag fattar inte skillnaden...

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
B Bengt Alverborg skrev:
Hej!
Vad valde du till slut? Jag har exakt samma fråga - fast mitt rum är ett villavardagsrum och således något större. Jag fattar inte skillnaden...
Det blev den bredare som jag förstår också är styvare/kraftigare. Gick bra och blev bra.

• Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
G gustavlund skrev:
Det blev den bredare som jag förstår också är styvare/kraftigare. Gick bra och blev bra.
Tack! Dvs inte Easy Cover och inte Easy Cover Select. Jag har rätt mycket struktur på min gamla tapet (vasstapet) så det kanske är en bra idé att köra med samma som du tog. Då är det bara att ge sig ut till affären...
Var det mycket meck med spackel, latexfog etc för att fixa skarvar?

B Bengt Alverborg skrev:
Tack! Dvs inte Easy Cover och inte Easy Cover Select. Jag har rätt mycket struktur på min gamla tapet (vasstapet) så det kanske är en bra idé att köra med samma som du tog. Då är det bara att ge sig ut till affären...
Var det mycket meck med spackel, latexfog etc för att fixa skarvar?
Ja exakt Easy Cover. Spacklade lite lätt på några skarvar som jag inte riktigt fick till men annars var det inga problem. Tänk dock på att ha handskar på dig för det verkade vara någon form av glasfiber i dem.

• Gilla
Bengt Alverborg
  • Laddar…
Stod inför precis samma beslut när jag skulle fixa väggarna i min sommarstuga. Valde till slut Easy Cover och är mycket nöjd.

Glasfiberinnehållet är inte så mysigt att jobba med, men i övrigt kändes det som en kvalitetsprodukt.
Det var första gången jag tapetserade, och mycket trixande kring takbjälkar på väggen, men med litet spacklade på skarvarna där jag missade blev det fullt tillräcklig för våra behov. Kommer använda i fler rum

• Ett rum under renovering med nytapetserade väggar, exponerade träbjälkar i taket och spånskivor samt plast övertäckt möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med vitmålad vägg, synliga takbjälkar, vit kamin, fönster och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Rum med nyrenoverade väggar, synliga takbjälkar och en öppen dörr mot ett annat rum. Bord med verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.