144 645 läst ·
1 714 svar
145k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Lite så jag känner med…Nyfniken skrev:
Jag kan sätta en stadig slant på att de renhåriga elektrikerna med normala marginaler (ingen nämnd, ingen glömd, men de är många) accepterar läget och biter i det sura äpplet. Ibland går man på en mina som företagare, så är det bara.
Men du ska se att de som försvarar de våldsamma påslagen också slår ifrån sig alla reklamationsanspråk. Det är ju inte deras fel att laddboxen inte fungerar.
Det är nog lite för lite, personligen betalar jag gärna rimligt, hade du sålt en Easee till mig med de marginalerna så hade jag nog velat betala. Y box själv om du skulle kunna tänka dig att hjälpa mig byta den.Mikael_L skrev:
Jag lägger på 5% på mitt inköpspris, och det är tänkt att täcka lite hantering (det ska ju städas, sorteras osv) och materialflykt (man glömmer något på fakturan, måste kasta sånt som blivit slitet och repigt, sista metern på kabelringen som inte finner användning osv)
Så jag går nog back på material, när jag tänker efter 😚
Har inte hängt med i tråden, flera deadline för åtgärd har passerats och Easee hotas av konkurs. Vad mer? Spekulationer här om exakt vad som inte uppfylls är ju inte relevanta om boxen förbjuds att använda eller molntjänsten dör...
Finns några nyheter om när den skarpa deadline när jag verkligen ska gå på Tibber hårt om att få en annan box? Eller om deras förslag om att bara (om jag förstod rätt) ändra informationen kring boxen kommer godtas? Hur länge kan de hålla på och leverera ofullständiga lösningar innan esv helt enkelt ser till att boxarna inte får användas mer? Den dagen lär det bli trångt i dörren både för att få en reklamation godkänd eller lyckas få en tid att byta till en godkänd box. Jag använder min box till att ladda för att ta mig till jobbet och det skulle funka rätt dåligt att köra mormorsladdare en längre period...
Finns några nyheter om när den skarpa deadline när jag verkligen ska gå på Tibber hårt om att få en annan box? Eller om deras förslag om att bara (om jag förstod rätt) ändra informationen kring boxen kommer godtas? Hur länge kan de hålla på och leverera ofullständiga lösningar innan esv helt enkelt ser till att boxarna inte får användas mer? Den dagen lär det bli trångt i dörren både för att få en reklamation godkänd eller lyckas få en tid att byta till en godkänd box. Jag använder min box till att ladda för att ta mig till jobbet och det skulle funka rätt dåligt att köra mormorsladdare en längre period...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Tänker lite likadant, en vecka kvar till till 3-årsgränsen för min installation. Ska jag reklamera?J JohanLun skrev:Har inte hängt med i tråden, flera deadline för åtgärd har passerats och Easee hotas av konkurs. Vad mer? Spekulationer här om exakt vad som inte uppfylls är ju inte relevanta om boxen förbjuds att använda eller molntjänsten dör...
Finns några nyheter om när den skarpa deadline när jag verkligen ska gå på Tibber hårt om att få en annan box? Eller om deras förslag om att bara (om jag förstod rätt) ändra informationen kring boxen kommer godtas? Hur länge kan de hålla på och leverera ofullständiga lösningar innan esv helt enkelt ser till att boxarna inte får användas mer? Den dagen lär det bli trångt i dörren både för att få en reklamation godkänd eller lyckas få en tid att byta till en godkänd box. Jag använder min box till att ladda för att ta mig till jobbet och det skulle funka rätt dåligt att köra mormorsladdare en längre period...
Det finns så vitt jag vet inga planer på användningsförbud. Om de ansågs farliga skulle man krävt återkallelse.
30 september ska de presentera en lösning vadjag vet.
Varför är det inte relevant att förstå vad problemet består i?
30 september ska de presentera en lösning vadjag vet.
Varför är det inte relevant att förstå vad problemet består i?
Jag har redan reklamerat, tror jag passerat 3 år. Men reklamerafe i god tid innan. Tibber har svarat reklamationen med att de avvaktar svar. Min tolkning av situationen är att jag uppfyllt min del att reklamera i tid. Om de tar tid att handlägga och byta box kan de inte knuffa min rekommendation utanför 3 års gränsen.[SKPG]Zamora skrev:
Reklamera säger jag. Du kommer sannolikt få samma svar som jag fått att de vill avvakta men reklamation är mottagen.
För mig som ingenjör är det givetvis intressant.D Daniel 109 skrev:
För mig som konsument är jag intresserad av att ha en godkänd box som molntjänster fungerar på och som accepteras av försäkringsbolag. Om det är en felaktig dekal eller en undermålig lösning spelar ingen roll om jag plötsligt inte får använda boxen.
Lite som att om körkortet dras in får jag inte längre köra bil, oavsett om det var pga fortkörning eller glömt att förnya kortet. Givetvis har det stor betydelse på ett sätt, men konsekvensen är samma.
Precis så.J JohanLun skrev:Jag har redan reklamerat, tror jag passerat 3 år. Men reklamerafe i god tid innan. Tibber har svarat reklamationen med att de avvaktar svar. Min tolkning av situationen är att jag uppfyllt min del att reklamera i tid. Om de tar tid att handlägga och byta box kan de inte knuffa min rekommendation utanför 3 års gränsen.
Reklamera säger jag. Du kommer sannolikt få samma svar som jag fått att de vill avvakta men reklamation är mottagen.
Man kan och bör väl reklamera, så att den är gjord, se till att det är dokumenterat
Märkligt att du säger det när ESV tydligt säger att laddboxarna kan bli farliga med tiden. Tror du att ESV inte planerar att åtgärda det om Easee inte gör det?D Daniel 109 skrev:
Vilken mekanism gör dem farliga med tiden? Vad är det som åldras?Nissens skrev:
Är ESV tydliga med det?
Inte vad jag kan se. Det är bara spekulation.
Från ESV:s Q&A:lilytwig skrev:
"Vårt uppdrag är att värna om konsumenternas säkerhet och vi kan inte vänta med att fatta beslut tills någon olycka inträffat. Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för. Eftersom tillverkaren inte visat med provning att man klarar säkerhetskraven kan i värsta fall ett fel i den anslutna bilen orsaka följdskador på person eller egendom. I närtid bedömer vi inte en förhöjd risk men de brister som finns över tid (+1år) skulle kunna innebära fara. Det är dessa brister Easee är ålagda att hantera inom en 12-månaders period. Därför bedömer vi att bristerna i förlängningen medför en risk för brand eller elolycka."
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/
Med andra ord så finns ingen konkret risk.J JockeHX skrev:Från ESV:s Q&A:
"Vårt uppdrag är att värna om konsumenternas säkerhet och vi kan inte vänta med att fatta beslut tills någon olycka inträffat. Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för. Eftersom tillverkaren inte visat med provning att man klarar säkerhetskraven kan i värsta fall ett fel i den anslutna bilen orsaka följdskador på person eller egendom. I närtid bedömer vi inte en förhöjd risk men de brister som finns över tid (+1år) skulle kunna innebära fara. Det är dessa brister Easee är ålagda att hantera inom en 12-månaders period. Därför bedömer vi att bristerna i förlängningen medför en risk för brand eller elolycka."
[länk]
Men för att säkerställa det så ska en utredning göras och en åtgärdsplan tas fram.
Dock så är ESV's bedömning ganska luddig och märklig. Det finns ingenting i deras motivering som hänvisar till att risken ökar med tiden. Det är ren gissning. Jag tror visst att ESV har rätt I att anmärka på produkten, men litet mer professionalism bör man nog förvänta sig.
Så frågan kvarstår, Vad är det som gör produkten farlig med tiden?
Jag hittar inget belägg för det.
Jag håller med dig helt. Men jag tror att det är det kortare isolationsavståndet i kombination med damm de syftar på.
Spelar väl ingen roll vad du hittar för belägg. Faktum kvarstår att ESV:s slutsats är att Easees laddboxar kan bli farliga att använda med tiden.lilytwig skrev:
Med andra ord så finns ingen konkret risk.
Men för att säkerställa det så ska en utredning göras och en åtgärdsplan tas fram.
Dock så är ESV's bedömning ganska luddig och märklig. Det finns ingenting i deras motivering som hänvisar till att risken ökar med tiden. Det är ren gissning. Jag tror visst att ESV har rätt I att anmärka på produkten, men litet mer professionalism bör man nog förvänta sig.
Så frågan kvarstår, Vad är det som gör produkten farlig med tiden?
Jag hittar inget belägg för det.
Vad ESV:s belägg är vet bara ESV. Jag tror inte att de säger så utan anledning. Om du tror något annat så är det rena gissningar utan belägg.