Tommty Tommty skrev:
Men då är alltså svaret att det är godkänt för TS att slippa en undercentral (om så önskas). Då laddboxen är specad till max 22kW och TS har 25A huvudsäkring och tänker att elektriken drar 5G6 kabel.
Inte så brottom... Jag svävade iväg lite ovan. Matning av en enda laddstation innebär att det handlar om en gruppledning. I vilket fall, någonstans (i en elcentral) går man från huvudledning till gruppledning. I en annan tråd kom jag visserligen fram till att det saknas tydliga krav på ett överströmsskydd på denna gruppledning, men jag tycker att Musslis ord i #6 ändå gäller, även om överströmsskyddet inte gör någon praktisk nytta.

Jag kommer installera mina laddboxar med egen säkring även i fortsättningen. I början när jag använde Garo gick jag direkt från huvudsäkringarna till en jordfelsbrytare och sen 6 mm² till laddboxen men senare fick jag reda på att även egna säkringar behövs till varje laddbox. Minns inte var jag hittade det men jag går på det iaf. (Övriga kollegor jag känner i branchen gör på samma sätt.)
Garos support säger samma sak. Deras tvillingboxar har inbyggda fysiska säkringar så där kommer man ifrån kravet men deras vanliga boxar har inte det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej

Tack för svaren.

Då skulle det alltså vara möjligt att koppla in laddboxen i detta fall direkt på huvudsäkringarna.
Ska ta och diskutera detta med frugans bror som är elektriker.

Jag har också varit inne på att sätta en liten central i skidförrådet. Sätta 3x16 A för laddboxen och sedan
för framtida bruk ha några tomma platser för extra uttag utomhus.

Skulle det vara dumt om elbilsladdaren även går via den inbyggda JFB i denna central?

Ja, självklart kan du göra det.
Direkt på huvudsäkringarna (i praktiken på inkommande till din första säkringscentral) (men du behöver då kabelarea som kan klara hela strömmen som huvudsäkringarna kan leverera inklusive förimpedans, kabelresistans osv).
Sedan så bör du planera för att ha en lastvakt som kan kommunicera med laddboxen (via HAN kontakten om du redan har bytt elmätaren) eller via strömtransformatorer på fasledningarna mellan elmätaren och husets belastningar. Då slipper du skjuta huvudsäkringarna om någon drar på en tung last och bilen laddar fullt.

Spelar ingen roll då Easee laddboxar har inbyggd (och bättre) funktionalitet för jordfelsbrytare (AC och DC felströmmar). Men en extern jordfelsbrytare är en felkälla ytterligare...

@
L Limpan4all skrev:
Ja, självklart kan du göra det.
Direkt på huvudsäkringarna (i praktiken på inkommande till din första säkringscentral) (men du behöver då kabelarea som kan klara hela strömmen som huvudsäkringarna kan leverera inklusive förimpedans, kabelresistans osv).
Sedan så bör du planera för att ha en lastvakt som kan kommunicera med laddboxen (via HAN kontakten om du redan har bytt elmätaren) eller via strömtransformatorer på fasledningarna mellan elmätaren och husets belastningar. Då slipper du skjuta huvudsäkringarna om någon drar på en tung last och bilen laddar fullt.

Spelar ingen roll då Easee laddboxar har inbyggd (och bättre) funktionalitet för jordfelsbrytare (AC och DC felströmmar). Men en extern jordfelsbrytare är en felkälla ytterligare...

..."Spelar ingen roll då Easee laddboxar har inbyggd (och bättre) funktionalitet för jordfelsbrytare (AC och DC felströmmar)"...

Du har inte läst nyheterna?

https://www.vibilagare.se/nyheter/laddboxar-fran-easee-sagas-i-sakerhetstest

Redigerat:
  • Gilla
nukie
  • Laddar…
Hej

Ska försöka sammanfatta denna tråd samt några nya funderingar.

Vi utgår ifrån att Easee Charge är godkänd för 22kW (3x32A) samt att den har inbyggd JFB typ B. Dvs att inte elsäkerhetsverket gör en annan bedömning.

Då kan denna kopplas direkt på huvudsäkringarna (I mitt fall 3x25A). Uppdelning från TNC till TNS i mätarskåpet. Drar 5G6 till Easee, Sätter max belastning på Easee till 3x16A. Kommer dessutom att sätta en Tibber eller Easee Equalizer för lastbalansering.

Har dessutom lite funderingar till nuvarande installation av Easee som idag är på 1x16A. Firman som gjorde detta böt bara ett befintligt motorvärmaruttag (En modell som har timer, dubbla uttag, säkringar och JFB)
Läser man gruppförteckningen så har denna 1x16 A legat utanför husets JFB. Ingen fara med detta eftersom uttaget hade JFB. Ska heller inte vara några problem eftersom Easee ocså har JFB. Nu till det konstiga. Firman har också satt ett vanligt uttag brevid Easee, dvs paralellkopplat det med Easee. Detta innebär ju då att uttaget inte är skyddat av en JFB. Nu kan jag inte svära till 100% att firman har "flyttat" den berörda säkringen efter JFB i säkringsskåpet. Har dessutom läst att man bör inte ha laddboxar efter en JFB Typ A eftersom en laddbox kan förstöra en JFB Typ A.

Skulle gärna vilja ha era synpunkter på detta innan jag går vidare med firman. Ska tilläggas att firman installerade laddboxar i vår samfällighet med 24 fastigheter så detta kan beröra oss alla.

Ett uttag utomhus ska ovillkorligen skyddas av en JFB. Så om det saknas har de gjort fel.

Ang JFB typ A före en laddstation så är detta just vad DC-skyddet i laddstationen är till för. Eease uppger att de har ett DC-skydd som löser vid 6 mA. Då fungerar det med en "vanlig" typ A före. Men byter man laddstation så kan helt andra krav ställas...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett uttag utomhus ska ovillkorligen skyddas av en JFB. Så om det saknas har de gjort fel.

Ang JFB typ A före en laddstation så är detta just vad DC-skyddet i laddstationen är till för. Eease uppger att de har ett DC-skydd som löser vid 6 mA. Då fungerar det med en "vanlig" typ A före. Men byter man laddstation så kan helt andra krav ställas...
Tack för svaret. Då är det alltså ingen nackdel att låta laddboxen sitta efter en JFB Typ A?

J JED skrev:
Detta innebär ju då att uttaget inte är skyddat av en JFB. Nu kan jag inte svära till 100% att firman har "flyttat" den berörda säkringen efter JFB i säkringsskåpet
Det kan du ju enkelt testa genom att se ifall strömmen bryts i uttaget när du testar JFB.

Det är alltid en nackdel med flera JFBer i serie.
Man vet inte vilken som kommer att lösa vid ett jordfel.
Den inbyggda JFBn tappar sitt värde då det inte är säkert att det är den som löser.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är alltid en nackdel med flera JFBer i serie.
Man vet inte vilken som kommer att lösa vid ett jordfel.
Den inbyggda JFBn tappar sitt värde då det inte är säkert att det är den som löser.
Det håller jag med om. Min fundering är mest om jag drar nya kaplar från huvudsäkringarna om man då ska sätta en ny central innan laddboxen och om då laddboxen ska gå via JFB Typ A i nya centralen. Sätter jag en ny central har jag ju möjlighet att kompletera med flera uttag eller vad man nu kan behöva i framtiden.

Det enkalste är ju att dra direkt från huvudsäkringarna till laddboxen om nu detta är godkänt, vilket jag tolkar som att det är.

L lbgu skrev:
Det kan du ju enkelt testa genom att se ifall strömmen bryts i uttaget när du testar JFB.
Det ska jag göra. Det är vårt fritidshus i fjällen så jag ska kolla upp detta vid tillfälle.

Om en laddstation kan matas med en huvudledning eller om det måste vara en gruppledning är en tolkningsfråga. Det är även otydligt ifall en gruppledning måste avsäkras med en gruppsäkring. Jag tycker dock att man ska sätta en säkring på ledningen till laddstationen, i matande ände eller närmare laddstationen. Även om den inte behövs för just denna laddstation så är det mest rätt att göra så. Det är alltså inte alls fel med en liten central vid laddstationen.

Det är laddstationen i sig som ställer krav på detta, så om säkringen utelämnas så blir man låst till Eease och liknande laddstationer med samma skydd. Å andra sidan måste alla laddstationer ha inbyggda skydd vad jag kan se för att hantera olika sladdar som pluggas i, och för att övervaka att bilen inte drar mer ström än den får vid laddning. Den säkring på högst 80 A som Eease kräver i den fasta installationen ska skydda laddstationen i sig. Eease ger som sagt inga detaljer kring sina inbyggda överströmsskydd, så det är inte fel med en 16 A säkring externt.

Jag har lärt mig att varje sladdbox ska föregås av en EGEN gruppsäkring (den kan sitta före matningen eller vara inbyggd i laddboxen) men så vitt jag vet har inte Easee inbyggda säkringar.
De själva säger att varje box ska föregås av egen säkring men jordfelsbrytare behövs ej eftersom det finns inbyggt.
Så jag kommer fortsätta med en egen säkringsgrupp till varje laddbox jag installerar tills jag blir överbevisad om annat.

• Gilla
JED och 1 till
  • Laddar…
Det tycker jag du gör rätt i.

Man kan studera reglerna och komma till en annan slutsats, men då bör man ha skäl till att vilja utelämna säkringen för ledningen till laddstationen. Man utelämnar inte säkringen till spisen eller elpannan trots att dess storlek är densamma som föregående huvudsäkring.

• Gilla
JED och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.