P
Det finns där och är ute på remiss.
Över 66% ska tillverkarna minska utsläppen med, genom att blanda ut bränslet.
Och 75% på diesel.

Jag har hållit på med detta i flera år..
Inget nytt under solen för mig..

P
Förövrigt så är det inte lagen eller dess innebörd som tråden handlar om, utan om vad som verkligen fungerar vad det gäller E85.. Och där har jag fullt med bevis att det går bättre än Alkylat och vanlig bensin.

P
isopropylalkohol förekomma med högst 12,0 volymprocent, detta blandar de flesta ut sin bensin med vid vissa tillfällen per år...

Du påstår att det är 15% etanol i vanlig bensin, det stämmer inte. Det finns ett tak på 10%. Det är inte planerat att ändras. Reduktionsplikten kommer att öka år för år. Men det innebär inte att man tillåter mer etanol. Så det blir en utmaning för leverantörerna.

• Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Finns ställbara förgasare att byta till på B&S motorer
Det blir ju lite mer pengar och strul än att bara öppna ett munstycke. Och alla motorer är inte B&S. Var hittar du dessa förgasare?

Kan alla helsyntetiska tvåtaktsoljor blandas med E85? Hur blir det med motorer som man använder sällan? Alkohol drar ju till sig vatten mer än bensin gör. Ingen risk för korrosion vid längre stillestånd?

Maskintok skrev:
Förövrigt så är det inte lagen eller dess innebörd som tråden handlar om, utan om vad som verkligen fungerar vad det gäller E85.. Och där har jag fullt med bevis att det går bättre än Alkylat och vanlig bensin.
Varför starta en tråd då? Det känns mest som du trollar/trawlar eller så har du ekonomiska intressen. vad vill du egentligen med denna tråden??

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
P
I en överladdad motor finns ju stora fördelar iom det höga oktantalet i etanol,i en liten gräsklippare ser jag bara fler tankningar som stor nackdel,alla gör som dom vill förstås:) vi pratar ju inte om så många liter per år i förbrukning för en normal villaägare iaf.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
I en överladdad motor finns ju stora fördelar iom det höga oktantalet i etanol,i en liten gräsklippare ser jag bara fler tankningar som stor nackdel,alla gör som dom vill förstås:) vi pratar ju inte om så många liter per år i förbrukning för en normal villaägare iaf.
Hur vet du att inte TS gräsklippare är överladdad?

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Det blir ju lite mer pengar och strul än att bara öppna ett munstycke. Och alla motorer är inte B&S. Var hittar du dessa förgasare?

Kan alla helsyntetiska tvåtaktsoljor blandas med E85? Hur blir det med motorer som man använder sällan? Alkohol drar ju till sig vatten mer än bensin gör. Ingen risk för korrosion vid längre stillestånd?
B&S har dessa, kan beställas genom återförsäljare.
Även så har garage24.
Ja alla syntetiska 2taktsoljor kan blandas med E85, men vissa sorter måste man ruska om blandningen för att vara säker.
Ja vatten är något som blandningen kan dra till sig och som kan uppstå vid kondensering bland annat.
Inget jag har haft något större problem med, trots att jag utsatt mina blandningar för många olika temperaturer och väderlekar.

Inte heller har jag sett några skador från vatten uppstå i motorer där E85 tankats.
Detta är nog pga oljans egenskaper mest troligt. Haft blandningen i gräsklippare stående i 1 år utan att det ens blivit kondens.

P
K Keld skrev:
Varför starta en tråd då? Det känns mest som du trollar/trawlar eller så har du ekonomiska intressen. vad vill du egentligen med denna tråden??
Om man hade förstått detta från början och inte bara gett sig in i denna tråd bara för att, så är tråden gjord som svar på frågor ifrån annan tråd, där man frågade om det gick att köra på alkoholbaserade i såg.

Så nä det har inget med detta att göra, och förövrigt så är det ju DU som skriver och engagerar dig i MIN tråd, inte tvärsom.
Sluta skriv och läs om det retar dig.
Annars så handlar tråden om etanol i såg och små motorer

• Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Instämmer i detta.
Men det handlar inte enbart om antal tankar.
Det handlar om billigt drivmedel och som är renare för motorn.
Sedan att en tillverkare sätter ut varningstext på motorerna, för det hela mycket mer roligt för mig att testa.

P
D Daniel 109 skrev:
Du påstår att det är 15% etanol i vanlig bensin, det stämmer inte. Det finns ett tak på 10%. Det är inte planerat att ändras. Reduktionsplikten kommer att öka år för år. Men det innebär inte att man tillåter mer etanol. Så det blir en utmaning för leverantörerna.
Jag kan ha fel i andelen etanol.
Men det finns andra ämnen man får ha mer av.
Och ju det är visst på väg att ändras, varför skulle man annars lansera E20?

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har en saab biopower och där är det filter som sätts igen snabbare när man kör på e85 kontra vanlig bensin. Troligtvis detta som va en del i servicen
Jag körde många år och mil utan bekymmer med en Saab 9-5 trimmad med biopower-programvara, alltså ej hårdvaruanpassad motor. Anledningen till de halverade serviceintervallen på biopower-motorerna är pga. ökad utspädning av oljan vid kallstart. Upprikningen vid start på etanol är runt 40 procent om jag minns rätt. Eftersom flampunkten är hög på etanol är det i princip enbart bensinandelen som brinner vid start. Spriten rinner raka vägen förbi kolvringarna och ned i oljan. Tätare oljebyten är alltså en säkerhetsåtgärd för körmönster med många kallstarter och korta körningar).
Jag minns inte på rak arm hur det är med intervallen på bränslefiltret.

(Volvo körde 1 000 mils bytesintervall på deras flexifuelmotor från Ford, den borde dock aldrig ha konverterats över huvud taget. Men det är en annan historia)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har en saab biopower och där är det filter som sätts igen snabbare när man kör på e85 kontra vanlig bensin. Troligtvis detta som va en del i servicen
Det var under några år efter lanseringen av 9-3 stora problem med höga sulfathalter och andra föroreningar i bränslet.
Massor av fordon fick problem med igenkladdade spridare, filter och bränsepumpar. Främst i mellansverige och nedåt.
Efter det styrde man upp kravställningen på E85 och idag har man inte de problemen.

En del företag hade dessutom ganska mediokra "konverteringar" av sina bensinbilar till etanolmotorer.
En del av fords europamotorer hade drastiskt försämrad livslängd vid långvarig drift på E85.
Saabs Biopowerkoncept på främst 9-5 var väl ett av de mer genomarbetade.
Man löpte linan ut och bytte material på en rad komponenter för att klara samma livslängdsprover som för de rena bensinvarianterna.
Men även de drabbades av den skitiga etanolen.
Mycket av detta bidrog till att förstöra marknaden för flex-fuel bilar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är inte din tråd.

Syntetoljor har ingen tydlig definition. Så det är ingen bra gräns.

Naturligtvis får du inget kondensvatten. Det löser sig ju i bränslet.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.