Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det spelar väl ingen roll hur det ser ut på tomten eftersom EON redan accepterat och sagt att de ska dra fram elen?
Eon har väl accepterat ärendet i sin helhet men väntar på just de fysiska förutsättningarna (en godkänd anslutningspunkt)?
Men eftersom TS än så länge är hemlig med vad som finns att ansluta till så kan vi ju bara spekulera.

• Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
snaggletooth snaggletooth skrev:
Eon har väl accepterat ärendet i sin helhet men väntar på just de fysiska förutsättningarna (en godkänd anslutningspunkt)?
Men eftersom TS än så länge är hemlig med vad som finns att ansluta till så kan vi ju bara spekulera.
Varför skulle TS skapa en tråd om det är uppenbart varför E.ON inte kommer?

• Gilla
lamalm
  • Laddar…
För att få sympati och ösa galla över elon som inte har dom rutiner som TS vill att dom ska ha?
Och vad menar du är uppenbart? Det är väl mer frågetecken än klarheter.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
E elmont skrev:
För att få sympati och ösa galla över elon som inte har dom rutiner som TS vill att dom ska ha?
Sympati för vad? Personerna han/hon eventuellt får sympati ifrån förstår ju inte situationen i så fall och all sympati hade ju försvunnit om de gjort det. Låter som att det är enklare att bara hitta på en mer behändig historia om det är sådan låtsatssympati man är ute efter..

Varför skulle TS skapa en tråd om det är uppenbart varför E.ON inte kommer?
Vad är det som är uppenbart?
TS har inte avslöjat några som helst detaljer.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Uppenbart för TS varför de inte kommer, inte oss. Om det är så att han inte uppfyllt vad E.ON begärt.

• Gilla
goerana
  • Laddar…
Vad spelar det för roll? E.ON har ju accepterat förutsättningarna och sagt att de kommer inom tio månader. Problemet kan inte vara på TS sida eftersom E.ON redan accepterat?
Hej Farstatjej90

Hur kan du påstå att det inte spelar roll om det finns en ”en avklippt kabelände som sedan är ansluten till EON: s spänningssatta elnät” i en kabel som går fram till tomgränsen?

Detta forum är till för att vi skall hjälpa varandra, inte att skapa förvirring och farligheter.

Vi har nu i denna tråd bara hört en beskrivning av ärendet från TS, inget från den andra parten, EON.

På vilket sätt har du tagit del av den fullständiga dialogen mellan TS och EON när du skriver;
”E.ON har ju accepterat förutsättningarna och sagt att de kommer inom tio månader. Problemet kan inte vara på TS sida eftersom E.ON redan accepterat?

Du fastslår här att; ”Problemet kan inte vara på TS sida”

Vilka belägg har du för detta?

Det kan t.ex. finnas en fråga (ett villkor) från EON som TS inte har uppfyllt (besvarat) eller något annat som försenat ärendet.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Vi vet fortfarande inte mer än att det gäller el "till tomtgränsen".
Vad står på tomten/fastigheten?
En inflyttningsklar villa som saknar ström?
Eller något annat?
Eller ingenting?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
M Martin Lundmark skrev:
Hej Farstatjej90

Hur kan du påstå att det inte spelar roll om det finns en ”en avklippt kabelände som sedan är ansluten till EON: s spänningssatta elnät” i en kabel som går fram till tomgränsen?

Detta forum är till för att vi skall hjälpa varandra, inte att skapa förvirring och farligheter.

Vi har nu i denna tråd bara hört en beskrivning av ärendet från TS, inget från den andra parten, EON.

På vilket sätt har du tagit del av den fullständiga dialogen mellan TS och EON när du skriver;
”E.ON har ju accepterat förutsättningarna och sagt att de kommer inom tio månader. Problemet kan inte vara på TS sida eftersom E.ON redan accepterat?

Du fastslår här att; ”Problemet kan inte vara på TS sida”

Vilka belägg har du för detta?

Det kan t.ex. finnas en fråga (ett villkor) från EON som TS inte har uppfyllt (besvarat) eller något annat som försenat ärendet.
Hej bäste Martin Lindmark!
Tack för ditt svar.

Om det TS skriver inte stämmer finns inget att diskutera. Han/hon kanske inte ens har någon tomt. Man får utgå ifrån att det som står i tråden är sant från TS. Annars blir det väldigt konstigt, vad pratar man ens om då?

Om E.ON ställt krav på TS som han/hon inte uppfyllt så borde TS aldrig startat tråden. Det blir ett konstigt beteende att förklara.

Om E.ON accepterat förhållandena så är det förståeligt att TS tycker det dröjer för länge

För mig är det ointressant att diskutera en alternativ verklighet där TS uppger felaktiga uppgifter för om man utgår från att det är lögn kan man anta vad som helst och tråden blir meningslös.

Men jag förstår att du och ett par andra verkar fixerade av att "genomskåda" TS och få något slags "gotcha moment" där TS får stå med byxorna nere. Det är ett återkommande fenomen här på Byggahus. Jag får ingen behållning av det och förstår inte varför någon gör så. 🤔👍

• Gilla
mersault och 17 till
  • Laddar…
Hej bäste Martin Lindmark!
Tack för ditt svar.

Om det TS skriver inte stämmer finns inget att diskutera. Han/hon kanske inte ens har någon tomt. Man får utgå ifrån att det som står i tråden är sant från TS. Annars blir det väldigt konstigt, vad pratar man ens om då?

Om E.ON ställt krav på TS som han/hon inte uppfyllt så borde TS aldrig startat tråden. Det blir ett konstigt beteende att förklara.

Om E.ON accepterat förhållandena så är det förståeligt att TS tycker det dröjer för länge

För mig är det ointressant att diskutera en alternativ verklighet där TS uppger felaktiga uppgifter för om man utgår från att det är lögn kan man anta vad som helst och tråden blir meningslös.

Men jag förstår att du och ett par andra verkar fixerade av att "genomskåda" TS och få något slags "gotcha moment" där TS får stå med byxorna nere. Det är ett återkommande fenomen här på Byggahus. Jag får ingen behållning av det och förstår inte varför någon gör så. 🤔👍
Hej Farstatjej90

Mitt namn är Martin Lundmark, (inte Lindmark) och jag är intresserad att hjälpa, gällande varför TS inte fått sin elanslutning.

För att kunna hjälpa TS och att eventuellt förklara varför, så ställer jag frågor.

Jag har arbetat med elkraftfrågor i mer än 40 år och är fortfarande som pensionär intresserad att hjälpa till, att vårt samhälle som är så helt beroende av elkraft, fungerar.

Jag är inte ett dugg intresserad ”av att "genomskåda" TS och få något slags "gotcha moment" där TS får stå med byxorna nere”.

Inte heller detsamma, gällande EON.

Har jag ont i magen och går till läkaren då ställer han lämpligen frågor till mig.
Svarar jag undvikande eller inte alls på hans frågor och vägrar att undersöka mig kan nog inte jag räkna med mycket hjälp.

När läkaren ställer dessa frågor till mig är det rimligen inte för att han är ”fixerad av att "genomskåda" mig och få något slags "gotcha moment" där jag får stå med byxorna nere.

Så gäller även här, om vi skall kunna hjälpa varandra på byggahus.

Eller hur?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 22 till
  • Laddar…
G gossepojk skrev:
Hej,

År 2022 beställde jag en elanslutning av E.ON som de sade skulle slutföras inom 10 månader.

Det har nu gått 2 år, och de verkar inte ens ha påbörjat arbetet.

Jag har kontaktat dem om detta och har än så länge inte fått svar.

Är detta normalt?

Vad kan man göra för att åtgärda detta?
Kan du skicka ditt ärendenummer (nio siffror börjar på 32) hos E.ON i ett pm så ska jag se vad jag kan få fram. Jobbar som du förstår på E.ON.

Det kan finnas många anledningar till att det dragit ut på tiden men exakt varför är svårt att säga utan att titta på det. 10 månaders leveranstid säger mig att det troligen innefattar viss framdragning av mellanspänningsledningar och en ny nätstation, det är tyvärr inte ovanligt att tillstånden för dessa delar drar ut på tiden vilket skapar förseningar men det låter ovanligt länge på din beskrivning. Men jag kan undersöka det och återkomma direkt till dig med svar.

• Gilla
  • Älska
Blymanteln och 23 till
  • Laddar…
A
M Martin Lundmark skrev:
Tar du och kontaktar EON och kollar med dem så kan vi få höra båda sidor av saken kanske?

G gossepojk skrev:
Hej,

År 2022 beställde jag en elanslutning av E.ON som de sade skulle slutföras inom 10 månader.

Det har nu gått 2 år, och de verkar inte ens ha påbörjat arbetet.

Jag har kontaktat dem om detta och har än så länge inte fått svar.

Är detta normalt?

Vad kan man göra för att åtgärda detta?
Fat and Happy o dåligt fokus på kundnöjdhet o kunddialog det bli resultatet när marknaden i stora delar av landet i princip är uppdelad emellan några få aktörer.
...appropå envägskommunikationen från Eon.... är det någon som lyckats förhandla med Eon om deras beslut att höja de fasta anslutningsavgifterna??😆

Det kan ju vara någon annan medlem här på byggahus, kanske med en egen tråd "elbolag vill gräva längs min väg, jag vägrar"
😉

Ibland kan tillstånd och markavtalsdelen dra ut ordentligt på tiden. Men låter konstigt att dom inte ger återkoppling på hur ärendet går.

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du en färdig anläggning att ansluta strömmen till? Jag har svårt att riktigt förstå hur det "ser ut" hos dig. Det känns som att det fattas lite information.
Vi har ett markmätarskåp som anslutningen skall göras till.
J Josth skrev:
Så här ser Vattenfall Eldistribution på saken:

"Enligt svensk standard måste en byggcentral användas för den tillfälliga anslutningen, fasad- eller markmätarskåp är inte tillåtet."

För att kunna göra en permanent anslutning krävs det då att det finns någon form av fast byggnad eller fast anläggning såsom pumpstation eller liknande på fastigheten.
Detta har inte varit ett krav från E.ONs sida, varken i offerten, i avtalet eller när vi har kollat i förväg vad kriteriet är för dragning till tomtgränsen.
Det har ännu inte framgått med tydlighet, men är det ett markmätarskåp du har i tomtgränsen?
Ja, det stämmer.
M Martin Lundmark skrev:
Hej gossepojk

Du skriver ” det handlar endast om dragning av ny el fram till tomgränsen”

Du skriver även ” Ja, vi har som sagt gjort allt som förväntas av oss”

Om din efterfrågade elanslutning består av en kabel ansluten till EON: s elnät.
Hur avslutas då denna kabel vid din tomtgräns?

Det vi många har frågat efter är, hur din ända av kabeln (vid dín tomtgräns) är avsedd att avslutas, d.v.s. var den skall anslutas om det nu inte redan är gjort?

Det kan ju inte vara en avklippt kabelände som sedan är ansluten till EON: s spänningssatta elnät.
Vi har installerat ett markmätarskåp vid tomtgränsen och har grävt fram en anslutningspunkt som de kan koppla elen genom.
E elmont skrev:
Och vad menar du är uppenbart? Det är väl mer frågetecken än klarheter.
Jag skapade tråden för att fråga om väntetiden är normal och för att jag ville veta vilka åtgärder som jag kan vidta. Jag var tydlig med detta i ursprungsinlägget.
Jag har svarat på varenda fråga som har ställts. Vad är det för ytterligare detaljer som jag behöver specificera?
Fotografen Fotografen skrev:
Vi vet fortfarande inte mer än att det gäller el "till tomtgränsen".
Vad står på tomten/fastigheten?
En inflyttningsklar villa som saknar ström?
Eller något annat?
Eller ingenting?
Ett markmätarskåp vid tomtgränsen som har förberetts med framgrävning.
T tpsoft skrev:
Kan du skicka ditt ärendenummer (nio siffror börjar på 32) hos E.ON i ett pm så ska jag se vad jag kan få fram. Jobbar som du förstår på E.ON.

Det kan finnas många anledningar till att det dragit ut på tiden men exakt varför är svårt att säga utan att titta på det. 10 månaders leveranstid säger mig att det troligen innefattar viss framdragning av mellanspänningsledningar och en ny nätstation, det är tyvärr inte ovanligt att tillstånden för dessa delar drar ut på tiden vilket skapar förseningar men det låter ovanligt länge på din beskrivning. Men jag kan undersöka det och återkomma direkt till dig med svar.
Hej! Tack för hjälpen och för den utförliga förklaringen. Det uppskattas! Jag skickar dig ett PM.

• Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.