58 576 läst ·
153 svar
59k läst
153 svar
Dyrt eller rimligt? Altanbyggeförslag
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Jag bedömer faktiskt att snickaren verkade reko och ville väl.K Kjellrade skrev:
Men blev tyvärr stött när jag önskade bättre specificerat, som om jag ifrågasatte ärligheten, trots att jag var noga med att inte vara ”ifrågasättande”.
Jag har erfarenhet av alldeles för många handslagsöverenskommelser med solklar förståelse initialt, som i efterhand blir stökigt.. Så denna gången ville jag vara solklart överens från början för att slippa all huvudvärk. Det gick ju sådär.
Så du menar att när en snickare hämtar plinten som kostar en 100lapp så säljer han den till dig för 1500? Hoppas verkligen jag missförstår dig nu annars sk jag starta budfirma och leverera plintar för endast 750 sek stycketT Tison3199 skrev:
480 plus moms är väl inom spannet vad en snickare kostar i timmen, rörisar el o platt har ännu högre timpenning. Tacka vårt sjuka skattesystem för att timpenningen är vad den ärGrizzlybjörnen123 skrev:
Du tror inte att han menar installerad och klar för 1500 kr. Köpa plinten, gräva, duk och singel i botten, väga av, skotta igen. Klart!W warthog skrev:
1500 Pix tack.!
W warthog skrev:
Nej, men det ska grävas, packas, nivåregleras och justeras in. Jag känner inte till någon hantverkare som kör med färdiga plintar. Man kör med egna gjutna eller numera ofta skruvplint.
Dom brukar kosta ca 800 kr/st
En skruvplint kostar under 75 kr på Byggmax och troligen det pris en byggare får plintar för på dyra butiken minus rabatter.T Tison3199 skrev:
Typ 500 mm plint.
Motsvarande plint på Beijer får jag som privatperson för 163 kr/st.
Kollade prislista från annan leverantör och där står 117 kr st plus moms
Efter rabatter motsvarande Byggmax.
Ingår skruvbar stolpsko så lägg på 35-40 kr
Alltså ca 110 kr per plint med stolpsko
700 mm så lägg på 30-40 kr.
Aldrig 800 kr per plint i materialkostnad.
Priset är ju plint på plats , nedrävd å invägdoptimum skrev:
En skruvplint kostar under 75 kr på Byggmax och troligen det pris en byggare får plintar för på dyra butiken minus rabatter.
Typ 500 mm plint.
optimum skrev:
En skruvplint kostar under 75 kr på Byggmax och troligen det pris en byggare får plintar för på dyra butiken minus rabatter.
Typ 500 mm plint.
Nej, men monterat
Tror du påriktig att hantverkare efter sina rabatter på tex Beijer Bygg betalar samma pris som du betalar på Byggmax?optimum skrev:
Typ 500 mm plint.
Det har aldrig slagit dig att det är en enorm kvalitetsskillnader på produkter mellan dessa varuhus. Blir lite som att jämföra Biltemas bildelar med originaldelar. Eller Biltemas verktyg med riktiga verktyg.
Inte ens en så simpel sak som ett skruvplint har vi några stora rabatter på.
Man kan inte skylla allt på skattesystemet. Gör man ett bra jobb och räknar med en årlig vinst om 10 % och tar ut 30 lök innan skatt i månaden har man teckning för 500 inkl. moms i timmenbuspojken skrev:
Vad är det som förbjuder en hantverkare att handla på byggmax, jem o fix eller Biltema?Krille-72 skrev:
Tror du påriktig att hantverkare efter sina rabatter på tex Beijer Bygg betalar samma pris som du betalar på Byggmax?
Det har aldrig slagit dig att det är en enorm kvalitetsskillnader på produkter mellan dessa varuhus. Blir lite som att jämföra Biltemas bildelar med originaldelar. Eller Biltemas verktyg med riktiga verktyg.
Inte ens en så simpel sak som ett skruvplint har vi några stora rabatter på.
Ingen skillnad i kvalitet på Woody.
Skillnaden är att hantverkare får bättre privata priser hos grossister och handlar därför där även åt sina kunder.
Sätt kunden i centrum