58 576 läst ·
153 svar
59k läst
153 svar
Dyrt eller rimligt? Altanbyggeförslag
90 timmars arbete känns väl ändå overkill för 30kvm altan? Detta baserat på deras pris för extra arbete.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 063 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 063 inlägg
Som sagt enligt ovan.Bowman skrev:
Markarbete minimalt, gräsmatta.
Men kanske inte dubbelt så dyrt som rimligt, men kanske 20kkr överpris mer eller mindre.
Tycker det låter mycket bara, är inte heller snickare själv men byggt 4st altaner av olika slag. Mellan 25-100kvm. Den första på drygt 40kvm var nog den som tog längst tid, men det var jävliga förhållanden och mycket detaljer i kombination med en snickaramatör i yngre 20 års ålder den tog kanske 150 timmar. Sista jag gjorde för två år sedan gick betydligt smidigare 60kvm ca och 80-90timmar varav säkert 20 timmar spenderades till att gräva plint i stenhård lerjord med sjukt mycket stor sten i. Men visst beroende på markens beskaffenhet, verktyg man använder och hur mycket detaljer och övrigt tidskrävande så kanske det kan vara rimligt. Men enligt trådskaparen verkar så inte vara fallet.V Villa1949 skrev:
1000kr kvm är ett gammalt begrepp i min mening, närmare 1300 utan räcken och trappor är mer rättvist med dagens prissättning. jag och kollegan byggde 35 kvm på 1,5 dag denna vecka, med en enkel trappa och på plattor. Så 90 timmar känns lite väl mycket.
OM man ska köpa på fast pris. Ska man naturligtvis speca exakt vad som ska göras och vilken kvalité på materialet som skruv, plank, bärlinor och markinfästningar som ska användas. Annars blir det som den ofantliga sektorns upphandling där specen säger "God mat av tillräcklig mängd" vilket ger arbete åt lika inkompetenta jurister (som inköpare) under lång tid, istf att vara tydlig från början.Bowman skrev:
Enligt bifogat.
Vad säger ni, ja jag vet att det är billigare själv.
Men jag orkar inte lägga tid på det.
Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.
Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Billig tim lönBowman skrev:
Enligt bifogat.
Det jag undrar är om jag skall kräva specificerat material, och mer exakt hur dom skall bygga?
Annars kan man ju terorin köpa det biligaste fulaste materialet och skitskruv osv.
Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Be åtminstone att få specat vilket trallvirke de tänkt sig. 22x95 är ju billigt, men inte lika stabilt och snyggt som t ex 28x120.
Tycker de låter rimligtBowman skrev:
Enligt bifogat.
Sen priset?
Vad säga alla som vet?
Det där är faktiskt inte så dyrt. Dels är materialet numera mycket dyrare än normalt. Faktiskt upp till dubbla priset. Som exempel kostar billigaste 20kr/m nu när den kunde kosta 10 kr i fjol.
Arbetstiden är inkluderad trappor och räcke. En gjuten plint kostar ca 1.500 kr/st monterad och nivåriktad.
Visst är det mycket pengar, men dyrt vet jag inte... be dem förklara och begär ALLTID in tre offerter.
Arbetstiden är inkluderad trappor och räcke. En gjuten plint kostar ca 1.500 kr/st monterad och nivåriktad.
Visst är det mycket pengar, men dyrt vet jag inte... be dem förklara och begär ALLTID in tre offerter.
En plint för 1500?T Tison3199 skrev:Det där är faktiskt inte så dyrt. Dels är materialet numera mycket dyrare än normalt. Faktiskt upp till dubbla priset. Som exempel kostar billigaste 20kr/m nu när den kunde kosta 10 kr i fjol.