23 403 läst ·
30 svar
23k läst
30 svar
Dyrare faktura än "Budgetpris"..
Är du säker på att det inte finns ett juridiskt begrepp som heter budgetpris?Kyleman skrev:
Erans länk antyder att begreppet finns. Däremot framgår det inte vilken lagparagraf det stödjer sig på…..
http://www.stockholmsbf.se/2012/skillnad-mellan-budgetpris-och-fast-pris__3099
I ett fastprisavtal finns det ingen anledning att specificera anrtal arbetstimmar eller timlön. Det är klumpsumman som gäller.harry73 skrev:
Ett ”budgetpris” tolkar jag som ett fastprisavtal men med möjligheten att slutsumman kan diffa 15%.
Jag skulle nog som föreslagits betala angivet ”budgetpris” och begärt spec. om övriga 15%. Om denna spec inte är oskälig skulle jag betalt de övriga 15% också men inte en spänn utöver det.
Så elak är jag……
Moderator
· Stockholm
· 57 841 inlägg
Jo material ingår i uppskattningen, det kan man utläsa av ROT delen. Hade det bara varit arbete så borde ROT avdraget varit exakt halva "budget" beloppet.JothaR skrev:Framgår ju dock inte riktigt om materialet ingår i offerten tycker jag?
Offerten säger dock inte mycket om vilket material som ingår i budgetpriset? Ingår inget eller ingår allt???
Har du gjort något utöver det som avtalats?
I min värld är ett budgetpris en uppskattning för att ge kunden ett "hum" och sedan utförs det som ett löpandejobb med information om det drar iväg...
I detta fall är ju avslutningen på offerten något som gör en gött villrådig om vad man köper eller???
Som sagt "budget pris" är ingen term med en formell tolkning. Det är tänkbart att man skulle kunna hävda att det betyder fastpris, framförallt om man kan bevisa (vittnen?) att du begärt ett fast pris. Men troligen är den enda formellt korrekta tolkningen att du fått ett arbete på löpande räkning, med en kostnadsuppskattning. Den får i så fall överskridas med max 15%.
OM det uppstår fördyringar som ligger inom det avtalade arbetet, så står hantverkaren den risken (om det drar iväg mer än 15%). Men oftast så beror fördyringar (enl. hantverkaren) på faktorer utanför offerten. Då får man få hantverkaren göra det som tillägg. Men det skall informeras/avtalas INNAN extra arbetet utförs. Även där finns det undantag, om tilläggsarbetet är akut, och hantverkaren inte får kontakt med sin kund.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Budgetpris = kostnadsuppskattning = budget max + 15% - obegränsat (inte så vanligt).
Fast pris = exakt kostnad enligt beställning/kontrakt.
Budgetpris kanske inte är en juridisk term men en ekonomisk som betyder uppskattat/beräknat pris.
Fast pris = exakt kostnad enligt beställning/kontrakt.
Budgetpris kanske inte är en juridisk term men en ekonomisk som betyder uppskattat/beräknat pris.
Handverkarformuläret finns här http://publikationer.konsumentverke...tter-och-kontrakt/hantverkarformularet-1.html
Konsumenttjänstlagen gäller i avtal mellan konsument och entreprenör, och där gäller hur konsumenten upfattade avtalet. Så otydligheter i avtalet är i din fördel.
Paragraf 6 iallmänna bestämmelser för hantverkarformuläret 14 beskriver vadsom gäller vid äta arbete (merarbete). Och i sista meningen står att hantverkaren bara har rätt till pristillägg om han intekunde förutse tilläggsarbete när avtalet ingick.
Annars är det max 15% över uppskattad pris som han kan fakturera ( eller i vissa fall 25%)
Budgetpris finns i andra kontraktsformer men här kallas det för ungefärligt prisuppgift
Dit avtal följer inte hantverkarformuläret, men eftersom entreprenören ska vara fackmannamässigt, ska han följa branchpraxis. Och hantverkarformuläret är branchpraxis.
Om du tror att entreprenören lurar dig och hittar på ursäkt att ta mer betalt, har du all rätt att neka dett.
Konsumenttjänstlagen gäller i avtal mellan konsument och entreprenör, och där gäller hur konsumenten upfattade avtalet. Så otydligheter i avtalet är i din fördel.
Paragraf 6 iallmänna bestämmelser för hantverkarformuläret 14 beskriver vadsom gäller vid äta arbete (merarbete). Och i sista meningen står att hantverkaren bara har rätt till pristillägg om han intekunde förutse tilläggsarbete när avtalet ingick.
Annars är det max 15% över uppskattad pris som han kan fakturera ( eller i vissa fall 25%)
Budgetpris finns i andra kontraktsformer men här kallas det för ungefärligt prisuppgift
Dit avtal följer inte hantverkarformuläret, men eftersom entreprenören ska vara fackmannamässigt, ska han följa branchpraxis. Och hantverkarformuläret är branchpraxis.
Om du tror att entreprenören lurar dig och hittar på ursäkt att ta mer betalt, har du all rätt att neka dett.
Varför ska man vara "hygglig" är du kompis med honom, är ni släkt, har ni barn ihop?.....jokke76 skrev:
18 000:- är för mycket pengar för att vara hygglig. Bestrid.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag håller med OpiMaza,
Ponera att du har utvärderat flera anbud och då valt bort de som var dyrare men billigare än de 18000 kr.
Ponera att du har utvärderat flera anbud och då valt bort de som var dyrare men billigare än de 18000 kr.
Jag har också nu googlat "budgetpris" och funnit att begreppet finns, men dock lite ovanligt och rekommenderas ej att användas av många.
Hellre skriva "budget" än "budgetpris" är ett råd, då förekomsten av "pris" lätt leder tankarna till att det är att anbud med fast pris, ej en uppskattad budget.
T.ex denna skrift så tas det upp precis i slutet:
http://bkk2.webdoc.nu/files/ersattningsformer/Ersattningsformer entreprenader.pdf
Sen tas det även upp av denna juridiskt hållna tolkning på denna sida.
http://www.inter.se/2008/04/21/budgetpriset-for-entreprenaden-var-inte-bindande/
Om det är mellan två företagare så skall den som hävdar "fast pris" bevisa detta.
Men mellan konsument och näringsidkare så är det näringsidkaren som har bevisbördan för att bevisa om att det är oomtvistligt.
Hellre skriva "budget" än "budgetpris" är ett råd, då förekomsten av "pris" lätt leder tankarna till att det är att anbud med fast pris, ej en uppskattad budget.
T.ex denna skrift så tas det upp precis i slutet:
http://bkk2.webdoc.nu/files/ersattningsformer/Ersattningsformer entreprenader.pdf
Sen tas det även upp av denna juridiskt hållna tolkning på denna sida.
http://www.inter.se/2008/04/21/budgetpriset-for-entreprenaden-var-inte-bindande/
Om det är mellan två företagare så skall den som hävdar "fast pris" bevisa detta.
Men mellan konsument och näringsidkare så är det näringsidkaren som har bevisbördan för att bevisa om att det är oomtvistligt.
Brukar ibland ge just budgetpris till kunder då de är osäkra på förutsättningar eller utförande. jag brukar skriva för säkerhetsskull att slutpriset kan komma att variera.
I detta fall är ju faktiskt rätt klantigt av entreprenören om han glömmer räkna in en del.
Om du anser att prisskillnaden är rimlig mot det jobbet han glömde så kan det ju antas vara ok.
Jag hade bett dem fakturera efter budgetpris och sedan speca det "glömda" arbetet.
Om det är en rimlig kostnad kan jag tycka att en uppgörelse med 50/50 av det överstigande beloppet vore mer passande. Känns inte schysst att kunden ska få betala hela entreprenörens glömska.
I detta fall är ju faktiskt rätt klantigt av entreprenören om han glömmer räkna in en del.
Om du anser att prisskillnaden är rimlig mot det jobbet han glömde så kan det ju antas vara ok.
Jag hade bett dem fakturera efter budgetpris och sedan speca det "glömda" arbetet.
Om det är en rimlig kostnad kan jag tycka att en uppgörelse med 50/50 av det överstigande beloppet vore mer passande. Känns inte schysst att kunden ska få betala hela entreprenörens glömska.
Vidhåller att Budget eller Budgetpris inte är en juridisk term eller definition enligt svensk lag!
Det Mikael_L hänvisar till ovan är en bransch rekommendation och en generell text från en advokatbyrå.
Jag låter mig gärna överbevisas om någon kan hänvisa till en paragraf i lagboken där definitionen finns
Nog skrivit om den nu lite ovidkommande saken i just denna tråd.
Det Mikael_L hänvisar till ovan är en bransch rekommendation och en generell text från en advokatbyrå.
Jag låter mig gärna överbevisas om någon kan hänvisa till en paragraf i lagboken där definitionen finns
Oftast blir branchrekommendationer likvärdigt med lagtexter. Så dubehöver inte en lagparagraf för att överbevisas, men du år gärna leta i AB, ABK, ABS, mm. Därborde du hitta någotKyleman skrev:Vidhåller att Budget eller Budgetpris inte är en juridisk term eller definition enligt svensk lag!
Det är bara ni som vet hur det diskuterades med extra arbetet eller inte i samband pressenterat budgetpris. Annars får du gå på något av förslagen.jokke76 skrev:
Du frågade varför de inte tar avtal med sig. Det är för att de inte vill. Inte ens försäkringsbolag är intresserade att skriva in det i avtal med firmor som vi sedan blir hänvisade till i samband med försäkringsärende. Däremot har mitt bolag skrivit in i avtalet att vid tvist ska arn:s rekommendation följas. Att sedan arn går på skriftlig bevisning tänkte de tydligen inte på.
Löpande räkning med budgetpris. Uppdragsgivaren kan begära ett s.k. budgetpris. Risken med denna metod är att den som utför uppdraget uppfattar termen ”budgetpris” som en ungefärlig kostnadsuppskattning medan uppdragsgivaren menar att det är en budget för hela projektet som inte får överskridas. Om man använder sig av denna metod är det viktigt att båda parter är tydliga med vad man menar med begreppet budgetpris.
Källa: Boken ”Bli managementkonsult”
Källa: Boken ”Bli managementkonsult”
Redigerat:
Sidospår/offerttips: ange inte det uppskattade priset som en siffra utan som ett intervall. Det är då tydligare för kunden att det är ett uppskattat pris som kommer variera och juridiskt så beräknas de 15% avvikelse garanterat på det högre beloppet..... Är man lite extra snitsig så anger man också de faktorer som huvudsakligen påverkar var man hamnar i intervallet.