Jag har trädgården full av sten och delar av berg som sticker upp vilket gör gräsklippningen lite jobbig. Har till slut fått nog och googlat en hel del på olika metoder för att ta bort sten. Har fastnat för stenkilning. Funderar nu på vilka borr man bör skaffa. Borrhammaren jag har tar SDS MAX-borr. Dessa finns i en hel uppsjö av prisnivåer. Från ca 50:- på Jula, någon påstod att de hållit för ca 100 hål i natursten, medan hemsidor om just stenkilning säger att ett borr håller för kanske 4-8 st hål, sedan får man byta, och då pratar vi om borr i 500 kronors-klassen. Någon som har erfarenhet av dyra respektive billiga stenborr? Jag tänkte satsa på 20 mm-stenkilar och då samma storlek på borret. Vad är skillnaden på 2 vs 4 skär? Går det snabbare med 4 skär, eller är det mer att det blir jämnare hål (inget måste då jag bara ska använda hålen för kilar).

Inser att denna tråd kanske hamnat i fel forumsdel. Någon som kan får gärna flytta den till mer lämplig del...

• Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Den erfarenhet jag har är att 4skäriga är bättre samt att dyrare borr är bättre. Har provat dom flesta och det gäller att dom inte blir för varma

• Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att dyrare är bättre och att om man väljer flera billiga eller få dyra för samma totalsumma, blir de dyrare billigare i längden.

En väldigt viktig sak om man vill få borren att hålla länge är att inte köra dem för varma. Jag brukar ha två framme och växla mellan varje hål.

• Gilla
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det går mycket långsammare med fyrskäriga borrar än tvåskäriga. Minns inte att det skulle vara någon större skillnad på Biltemas och Makitas tvåskäriga borrar.

• Haha
-Martin- och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.