M
Tobas skrev:
Nej, dom ligger i samma prisklass:[länk]

Jag tror biltema tar sig vatten över huvudet. Men kanske räknar med sina fans...
Bra pris på den sidan, jag kollade bara prisjakt. Iofs 3300:- i vanliga fall och det saknas 10nm, men hade ju hellre köpt den så klart!

Intressant också hur de lyckas bryta fysikens lager och ladda ett 4Ah batteri på max 1 timme när laddströmmen är 3A. Eller så ska man inte lika på specifikationerna...

Redigerat:
Mikael_L
Ja det är dessutom lite brott mot fysikens lagar, eller åtminstone brott mot hävdvunnen notation att ange laddström i Ah.
A är det som gäller.

... Aha, det var inte på Biltemas sida det stod, det var du som hittade på det ... ;)

Men annars har du rätt.

Jag tror faktiskt att det är en helt okej, kanske till och med bra, skruvdragare. Biltema skulle aldrig ta så mycket betalt om det handlade om samma skräp som de själva redan säljer för 259 kronor. Det vore väldigt naivt att tro.

Med det sagt så tycker jag också att priset verkar vara satt i överkant, och för samma pengar hade jag köpt något annat från en erkänd tillverkare.

• Gilla
brunnbytarn
  • Laddar…
Vore faktiskt intressant med ett test av Biltemas maskin , bara för det är biltema så behöver det inte vara skit .
Är inte så ovanligt att fabriker tillverkar maskiner till olika märken.

Bosch, Makita, DeWalt och Biltema? Det finns en skruvdragare jag skulle rekommendera, om man ändå ska lägga 1000-lappar, och det är en från Festool. Har själv en T 15+3 (14,4 V) med T-handtag men de har även med C-handtag (bygel) för den som föredrar det. Det finns även kraftpaketet T 18+3 (18 V).
Jag köper bara maskiner från Festool. De är en fröjd att använda! Ergonomiska och sliter minimalt på handlederna. Gillar deras koncept med förvaringslådor som går att stapla ovanpå varandra och ovanpå på dammsugaren (Systainer-formatet) - vilken också är grym! Sladdarna (som alltid är avtagbara) har samma fäste och går att använda till alla maskiner.
Kolla gärna upp QUADRILL DR från Festool också, om du vill ha en riktig "allt-i-allo".

Produktinfo T 15+3:
Batterispänning 14,4 V
Antal växlar 2
Varvtal 1:a/2:a växeln 0-450/0-1500 varv/min
Borrdiameter trä/stål 35/16 mm
Vridmomentinställning 1:a/2:a växeln 0.8 - 8/0.5 - 6 Nm
Max. vridmoment trä/stål 27/40 Nm
Chuckspännvidd 1.5 - 13 mm
Batterikapacitet Li-jon 5,2 Ah
Laddningstid Li-jon 90 min
Vikt med Li-jon 1,5 kg

Redigerat:
M
FixarSussi skrev:
Bosch, Makita, DeWalt och Biltema? Det finns en skruvdragare jag skulle rekommendera, om man ändå ska lägga 1000-lappar, och det är en från Festool. Har själv en T 15+3 (14,4 V) med T-handtag men de har även med C-handtag (bygel) för den som föredrar det. Det finns även kraftpaketet T 18+3 (18 V).
Jag köper bara maskiner från Festool. De är en fröjd att använda! Ergonomiska och sliter minimalt på handlederna. Gillar deras koncept med förvaringslådor som går att stapla ovanpå varandra och ovanpå på dammsugaren (Systainer-formatet) - vilken också är grym! Sladdarna (som alltid är avtagbara) har samma fäste och går att använda till alla maskiner.
Kolla gärna upp QUADRILL DR från Festool också, om du vill ha en riktig "allt-i-allo".

Produktinfo T 15+3:
Batterispänning 14,4 V
Antal växlar 2
Varvtal 1:a/2:a växeln 0-450/0-1500 varv/min
Borrdiameter trä/stål 35/16 mm
Vridmomentinställning 1:a/2:a växeln 0.8 - 8/0.5 - 6 Nm
Max. vridmoment trä/stål 27/40 Nm
Chuckspännvidd 1.5 - 13 mm
Batterikapacitet Li-jon 5,2 Ah
Laddningstid Li-jon 90 min
Vikt med Li-jon 1,5 kg
Kul att deras 14,4v har ungefär liknande spec som många 18v för runt 1400-1500:- :-)
Förutom batteriet då, som totalt förnedrar övriga.

Vad kostar den?

Biligaste TE15+3 på Prisjakt kostar 4600 kronor, den maskinen känn inte riktigt relevant i den här tråden.

Festool vs Makita vs Bosch vs DeWalt vs Metabo vs Panasonic vs Hitachi vs Hilti är ju en helt annan diskusssion, och mycket en fråga om personliga preferenser. Man kan dock konstatera att Festools skruvdragare inte verkar så prisvärda jämfört med andra märkesmaskiner. Men det finns garanterat folk här på forumet som tycker precis tvärtom :)

Det var ett tag sedan jag köpte den och då köpte jag dessutom andra maskiner samtidigt och fick till ett bra pris. Det rekommenderas också - köp fler maskiner (inkl. extrabatteri) i samma fabrikat och förhandla med säljaren!
Kollar man på nätet ligger den kanske runt 4500-5500kr

M
tacho skrev:
Biligaste TE15+3 på Prisjakt kostar 4600 kronor, den maskinen känn inte riktigt relevant i den här tråden.

Festool vs Makita vs Bosch vs DeWalt vs Metabo vs Panasonic vs Hitachi vs Hilti är ju en helt annan diskusssion, och mycket en fråga om personliga preferenser. Man kan dock konstatera att Festools skruvdragare inte verkar så prisvärda jämfört med andra märkesmaskiner. Men det finns garanterat folk här på forumet som tycker precis tvärtom :)
Haha jaha - det var den priskategorin ja. Då är det ju knappt ens värdigt att jämföra med Bosch Blå egentligen ;)

Å jag som samlar Bosch fick nöja mig med denna lösning;)

L-Boxx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Festool är säkert fina grejer och till och med jag kanske köper en någon dag:)

Nu vet jag inte mycket om just den där modellen men en bekant här i området hade köpt en billigare Biltema skruvdragare, runt 800 kr tror jag, men den var totalt kass och tredje gången han skulle byta ut den fick han något erbjudande att "uppgradera" till "proffs" modellen (CD14,4P).
Jag har använt hans Biltema lite och jag kan inte hitta något att klaga på om jag jämför med min DeWalt (DCD780M2). Min DeWalt är något "snabb" ibland kan jag tycka medan Biltemas är enklare att justera hastigheten, speciellt på "mellanvarv".
Jag skulle nog inte så snabbt slänga Biltemas "proffs" grejer under en buss... Ser man på vad man får enligt specifikationen och att den dessutom har slagborrning så tycker jag att priset är rätt vettigt.

Skulle vara intressant att veta hur den håller i förlängningen dock... :)

D
Är det inte dags för Byggahus att dra igång en testomgång med Biltemas skruvdragare? Biltema måste väl bli överlyckliga om Byggahus kontaktar dem och frågar om de vill skicka några maskiner att lämna ut på testning?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Är det inte dags för Byggahus att dra igång en testomgång med Biltemas skruvdragare? Biltema måste väl bli överlyckliga om Byggahus kontaktar dem och frågar om de vill skicka några maskiner att lämna ut på testning?
Eller livrädda?!? :eek:
;)

Funderar själv på ny garagedomkraft från Biltema.. Men jag vet inte..
Det bär emot lite. (dock är väl många av domkrafterna gjorda i samma Kina fabrik så..)

FredrikR skrev:
Eller livrädda?!? :eek:
;)

Funderar själv på ny garagedomkraft från Biltema.. Men jag vet inte..
Det bär emot lite. (dock är väl många av domkrafterna gjorda i samma Kina fabrik så..)
Jag har en garagedomkraft från Biltema som är in i mista skruv identisk med en modell från Big Red Jacks förutom färgen och loggan. De måste vara tillverkade i samma fabrik. Den har fungerat utmärkt i 5 år nu och kostade 700:- mindre än BRJ :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.