13 127 läst ·
49 svar
13k läst
49 svar
Dyr offert på solcellsinstallation
jag hoppas du kan se bilderna.M mortimer skrev:
E.on har offererat också. Deras paneler måste vara mindre, dom är 32 till antalet och samma kWh per år. Den offerten hamnar på 170tkr men där har min fru 10% personalrabatt.M mortimer skrev:
H Heby78 skrev:
Utmaningen är inte bara priset idag utan att hitta någon som har tid att lämna offert, installera, bra villkor, kunnig projektör, stabilt företag m.m..H Heby78 skrev:
Framgår inte riktigt vart du bor. Vad jag kan se på bilder du lagt upp så har du ett nylagt "enkelt" tak. Du bör spontant klara dig på 1st växelriktare och troligen inget behov av optimerare
Företag som du kan kolla med är Solsystem sverige AB resp. Decasol (har bara haft offertarbete med dessa två dock)
SEB har t.ex samarbete med EOn och ger sina kunder lite rabatt (finns på deras hemsida) men de har du redan kollat med ser jag. EOn kommer dock inte ut och projekterar innan du signat offert och då kan du landa i lite dålig sits/kostnad/lösning (orkar inte skriva allt utan läs i deras villkor)
Sveasolar vill jag inte rekommendera (se tråd där jag skrivit om de)
Det beror helt på varför ni vill ha solceller och vilken återbetalningstid i förhållande till spot-pris ni tycker är acceptabel.
Är det för att ni vill känna "vi bidrar till Sveriges elförsörjning och/eller det är bra för miljön" så är pengarna inte huvudanledningen utan känslan och då kan man acceptera längre återbetalningstid i förhållande till spot-pris än annars.
Är det för att minimera era totala elkostnader i första hand
så skulle inte jag rekommendera större anläggning än en återbetalningstid på 12-13 år med ett spot-pris på 75öre. (och då gör ni en chanstagning på att spotpriset i erat elområde inte i snitt kommer att understiga 75öre)
Har ni bara pengar liggandes på banken på ett 0/låg rätekonto och vill minimera era elkostnader , tja då är det så stor anläggning ni bara kan beroende på huvudsäkring. Men rekomendationen på 12-13år med spot på ca 75 öre kvarstår
De finns de som enbart vill tjäna pengar på solceller och jämför med börsen.
Då uppkommer frågan, vilken risk man är villig att ta på med både solceller och på börsen och vilken spridning man vill ha på sina investeringar.
Man ska vara ärlig med sig själv då det gäller varför man vill ha solceller och sen se på solcellsinstallation utifrån den utgångspunkten.
Nästan alla säger kommer att göra en rekommendation utifrån deras egna förutsättningar.
Ni behöver vara på det klara med era och sen lyssna på rekommendationerna som ligger närmast vad ni är ute efter.
Och som nån sa ... glas/glas paneler är oftast mycket dyrare än glas/folie och de som är angivna i offerten (Elit Top) är med största sannolikhet glas/folie.
Är det för att ni vill känna "vi bidrar till Sveriges elförsörjning och/eller det är bra för miljön" så är pengarna inte huvudanledningen utan känslan och då kan man acceptera längre återbetalningstid i förhållande till spot-pris än annars.
Är det för att minimera era totala elkostnader i första hand
så skulle inte jag rekommendera större anläggning än en återbetalningstid på 12-13 år med ett spot-pris på 75öre. (och då gör ni en chanstagning på att spotpriset i erat elområde inte i snitt kommer att understiga 75öre)
Har ni bara pengar liggandes på banken på ett 0/låg rätekonto och vill minimera era elkostnader , tja då är det så stor anläggning ni bara kan beroende på huvudsäkring. Men rekomendationen på 12-13år med spot på ca 75 öre kvarstår
De finns de som enbart vill tjäna pengar på solceller och jämför med börsen.
Då uppkommer frågan, vilken risk man är villig att ta på med både solceller och på börsen och vilken spridning man vill ha på sina investeringar.
Man ska vara ärlig med sig själv då det gäller varför man vill ha solceller och sen se på solcellsinstallation utifrån den utgångspunkten.
Nästan alla säger kommer att göra en rekommendation utifrån deras egna förutsättningar.
Ni behöver vara på det klara med era och sen lyssna på rekommendationerna som ligger närmast vad ni är ute efter.
Och som nån sa ... glas/glas paneler är oftast mycket dyrare än glas/folie och de som är angivna i offerten (Elit Top) är med största sannolikhet glas/folie.