Det här med garanti, och att man därför skulle få rabatt är bara att glömma. Men i det här fallet så finns det dels en prisuppskattning, även om arbetet utfördes på löpande räkning, så får den överskridas max 15%. Att det var svårlagda plattor var känt när uppskattningen gjordes.

Det finns ingen anledning att betala mer än prisuppskattningen + 15%. Troligen finns det dessutom en viss förhandlingsmån ytterligare nedåt. Konkursförvaltaren vill avsluta snabbt. Förvaltaren agerar inte i konkursboets intresse om han tar små tvistemål på 4 - 5 000 till domstol. Kostnaden för konkursboet (arvode till förvaltaren) blir mångdubbelt högre än beloppet man tvistar om.
 
Jag läste i en äldre tråd att företagets ansvarsförsäkring ska täcka framtida garantiärenden även efter konkurs, förutsatt att företaget hade en sådan försäkring.
 
M MartinP666 skrev:
Fast det som levererats är ju inte samma sak som avtalats - garantin finns ju inte längre och då borde man kunna hävda att priset ska vara lägre. Man ska väl inte betala för ett arbete med garanti och få ett arbete utan garanti, det låter inte rimligt.
Men det finns ju ingen avtalad garanti;)
 
A AndersS skrev:
Men det finns ju ingen avtalad garanti;)
Semantik. Tre års garanti enligt konsumenttjänstlagen.
 
M MartinP666 skrev:
Semantik. Tre års garanti enligt konsumenttjänstlagen.
Törs noga säga "glöm det" att förhandla pris utifrån att ev. i en framtid hävda konsumentköplagen.
 
A AndersS skrev:
Törs noga säga "glöm det" att förhandla pris utifrån att ev. i en framtid hävda konsumentköplagen.
Konsumenttjänstlagen är det som är aktuell, och den säger att man alltid har tre års garanti på utfört ROT-arbete som konsument. Varför är det otänkbart att tjänsten skulle vara värd mindre när den lagstadgade garantin försvinner?

Frågan är vad lagen säger, ifall det finns prejudikat etc. Jag tycker inte det låter orimligt att kunna få ett lägre pris om man inte får den garanti som skulle ha ingått i det avtalade priset.
 
M Mangan84 skrev:
här är fakturan
Du borde få ROT/RUT på arbetet och då reduceras arbetskostnaden med 30 %. Att företaget gått i konkurs ska inte påverka din kostnad..
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vilka priser ! Jag betalade 300kr per meter för 55 kvadratmrters stenläggning. Totalt 16500kr för ett par år sen. 20 meters skulle nu min stenläggare ta 7-8000 för.
 
L Lars48 skrev:
Vilka priser ! Jag betalade 300kr per meter för 55 kvadratmrters stenläggning. Totalt 16500kr för ett par år sen. 20 meters skulle nu min stenläggare ta 7-8000 för.
Har du läst första inlägget vad det var för plattmaterial?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Konsumenttjänstlagen är det som är aktuell, och den säger att man alltid har tre års garanti på utfört ROT-arbete som konsument. Varför är det otänkbart att tjänsten skulle vara värd mindre när den lagstadgade garantin försvinner?

Frågan är vad lagen säger, ifall det finns prejudikat etc. Jag tycker inte det låter orimligt att kunna få ett lägre pris om man inte får den garanti som skulle ha ingått i det avtalade priset.
Det finns ingen garanti i priset formellt sett såvida det inte framgår av avtal och faktura med hantverkaren, utan har hantverkaren gjort ett jobb som sedan kan behöva åtgärd kan det bli en förlustaffär. Så det du måste påvisa att det i priset finns en sådan kostnad upptagen vilket ska reducera faktura priset.
Men nu har firman gått i konkurs..................
 
A AndersS skrev:
Det finns ingen garanti i priset formellt sett såvida det inte framgår av avtal och faktura med hantverkaren, utan har hantverkaren gjort ett jobb som sedan kan behöva åtgärd kan det bli en förlustaffär. Så det du måste påvisa att det i priset finns en sådan kostnad upptagen vilket ska reducera faktura priset.
Men nu har firman gått i konkurs..................
Men alltså. Garantin är LAGSTADGAD och ingår i priset, även om det inte står i avtalet. Att det kan bli en förlustaffär om åtgärd krävs måste hantverkaren ta höjd för i prissättningen, och det är just den höjdtagningen som man inte bör behöva betala för när firman gått i konkurs och det är konkursförvaltaren som fakturerar.

"Men nu har firman gått i konkurs............." - ja, med det resonemanget kan man ju lika gärna säga att man inte borde behöva betala alls... Men så är det ju inte.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S
Stigge Troëng Stigge Troëng skrev:
Du borde få ROT/RUT på arbetet och då reduceras arbetskostnaden med 30 %. Att företaget gått i konkurs ska inte påverka din kostnad..
Inget rotavdrag på stenläggning om det inte räknas som återställning efter dränering eller liknade.
 
M MartinP666 skrev:
Men alltså. Garantin är LAGSTADGAD och ingår i priset, även om det inte står i avtalet. Att det kan bli en förlustaffär om åtgärd krävs måste hantverkaren ta höjd för i prissättningen, och det är just den höjdtagningen som man inte bör behöva betala för när firman gått i konkurs och det är konkursförvaltaren som fakturerar.
.
Tror du dribblar bort dig. Garanti enligt konsumentköplagen är något om att en produkt/tjänst ska fungera enligt det som finns beskrivet vid köp, etc. Det har inget med prissättning att göra då du inte kan avtal bort den, dvs du kan inte förhandla ned priset genom att avsäga dig den delen.
Sedan kan man tycka både det ena och andra hur det ska hanteras vid en konkurs, men grattis om du kan få en konkursförvaltare att acceptera lägre fakturapris mot att man inte kan tillämpa konsumentköplagen i en framtid. :)
 
A AndersS skrev:
Tror du dribblar bort dig. Garanti enligt konsumentköplagen är något om att en produkt/tjänst ska fungera enligt det som finns beskrivet vid köp, etc. Det har inget med prissättning att göra då du inte kan avtal bort den, dvs du kan inte förhandla ned priset genom att avsäga dig den delen.
Sedan kan man tycka både det ena och andra hur det ska hanteras vid en konkurs, men grattis om du kan få en konkursförvaltare att acceptera lägre fakturapris mot att man inte kan tillämpa konsumentköplagen i en framtid. :)
Det är fortfarande konsumentTJÄNSTlagen det handlar om. Varför skulle det inte ha med prissättningen att göra? Normalt sett kan man inte avtala bort garantin, men i det här fallet försvinner ju garantin oundvikligen. Skulle du betala lika mycket för en ny TV om du inte fick garanti? Skulle du betala lika mycket för en utförd tjänst om du inte fick garanti? Svarar du ja på någon av frågorna är du nog ganska unik. Du har inte på något sätt motiverat VARFÖR man skulle betala fullt pris för en tjänst som inte kommer med den garanti som ingick vid prissättningen.

Visst är det mycket tyckande och troende (från båda sidor), det hade varit intressant att få lite input från någon som faktiskt VET, eller åtminstone har lite mer konkret information i ärendet.
 
P
Jag fick en faktura från en konkursförvaltare för ett jobb som redan var betalt. Jag blev tvungen att skicka kopia på fakturan och uppge betaldatum och referensnummer på betalningen i banken för att de skulle sluta skicka oförskämda brev. Bestrid fakturan och påpeka att den dels är oskälig och dels inte är det som ni kommit överens om.
 
  • Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.