33 678 läst ·
50 svar
34k läst
50 svar
Dyr läggning av marksten
Fiberduk,grus,kompaktering med padda och sedan sand eller stenmjöl plus läggning och fogning.BirgitS skrev:
Hade inte gjort det billigare.
Hade nåt liknande för ett tag sedan, dock med företaget och inte en konkursförvaltare.
Tog ut ett annat företag som gav mig en offert, som jag självklart betalade en symbolisk summa för samt att dom visse att arbetet redan var klart.
Använde offerten och la till 15% som jag betalade och samtidigt bestred fakturan.
Hörde inte ett ljud från dom sedan.
Tog ut ett annat företag som gav mig en offert, som jag självklart betalade en symbolisk summa för samt att dom visse att arbetet redan var klart.
Använde offerten och la till 15% som jag betalade och samtidigt bestred fakturan.
Hörde inte ett ljud från dom sedan.
I ts första inlägg skrivs följande " (Asdryga att lägga pga olika tjocklekar och oregelbunden form som skiffer)."
Tycker att ts ska vara ärlig och utgå från utfört arbete och dess resultat, så fakturan utifrån den noteringen ovan känns inte helt orimlig. Det verkar som man använder arbetstid som ersättning vid resa vilket kanske kan ifrågasättas, bör vara restidsersättning, men beror ju vad som avtalats.
Tycker att ts ska vara ärlig och utgå från utfört arbete och dess resultat, så fakturan utifrån den noteringen ovan känns inte helt orimlig. Det verkar som man använder arbetstid som ersättning vid resa vilket kanske kan ifrågasättas, bör vara restidsersättning, men beror ju vad som avtalats.
Det jag ville höra härifrån var om det var orimligt dyrt för jobbet vilket ni inte verkar anse. Punkterna i fakturan tycker jag verkar vara i sin ordning också.
Inget annat än att betala och vara glad över sin fina gång.
Tack för all input!
//Mangan.
Inget annat än att betala och vara glad över sin fina gång.
Tack för all input!
//Mangan.
Stämmer timmarna så tyvker jag det.
Som någon ovan skrev så tyvker jag rent teoretisk att det skulle vara viss prisavdrag då du inte har någon garanti utav narturiga orsaker.
Skulle lön sig att deala lite med konkursförvaltaren
Som någon ovan skrev så tyvker jag rent teoretisk att det skulle vara viss prisavdrag då du inte har någon garanti utav narturiga orsaker.
Skulle lön sig att deala lite med konkursförvaltaren
Jag förstår tanken samtidigt är konkurs är en risk man alltid tar som konsument. Det är lite fult att göra ett avdrag för garantibortfallet i efterhand när man vet att den risken fallit ut.A atomlab skrev:
Det är lite som att låta bli att betala försäkringsbolaget i efterhand eftersom inget hände.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 584 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 584 inlägg
Jag tycker det är fult att skicka en faktura beräknad på en timpennig som är tilltagen för att räcka till garantijobb, när man redan vet att inget garantijobb kommer att utföras även om det skulle visa sig behövas.Nyfniken skrev:
Fastpris borde alltid bli dyrare för kunden, enda fördelen är att man vet exakt vad det kommer att kosta...R Rolle85 skrev:
När entreprenören räknar fram ett fastpris gissar han på tidsåtgång material mm. sen lägger han på XX% för oförutsedda saker.
Enda gången det blir dyrare med att ta det löpande per timme är väl om det tillkommer små extramoment eller om arbetarna utnyttjar det hela och låter timmarna rinna iväg genom att ta god tid på sig...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 710 inlägg
Pratade en gång med en målare (ensamföretagare) som vi anlitade och han tyckte att när han i samband med deklarationen räknade samman hur det gått under året så jämnade fastprisuppdragen ut varandra rätt bra, ibland tog det längre tid än att han hade räknat med och det blev dålig timpenning och ibland gick det fortare. Det är ju en prispressad marknad så om han hade lagt på mer för oförutsedda saker än andra målare så var ju risken stor att han inte fick uppdraget så det var ju alltid en avvägning.Zixten skrev:
Fastpris borde alltid bli dyrare för kunden, enda fördelen är att man vet exakt vad det kommer att kosta...
När entreprenören räknar fram ett fastpris gissar han på tidsåtgång material mm. sen lägger han på XX% för oförutsedda saker.
Enda gången det blir dyrare med att ta det löpande per timme är väl om det tillkommer små extramoment eller om arbetarna utnyttjar det hela och låter timmarna rinna iväg genom att ta god tid på sig...
Observera att det inte är företaget utan konkursförvaltaren som ska driva in utestående skulder till konkursboet. Konkursförvaltarens uppdrag att skicka ut fakturor utifrån vad som finns dokumenterat.Snailman skrev:
Så eventuella framtida garantier kan man glömma i detta fallet såvida ingen köper företaget och accepterar att ta över den tidigare ägarens ansvar.
Det är inget som en konkursförvaltare ska ta hänsyn till utan utifrån fakturerbart arbete säkerställa att det blir betalt. Sedan har man som konsument rätt att om något visar vara fel i framtiden kunna reklamera, men det är inget en konkursförvaltare ska hantera såvida man t.ex. inte beslutar att teckna någon försäkring med engångsbelopp för framtida åtgärd/ersättning. Börjar en konkursförvaltare gå utanför sina ramar kan de bli problem med fordringsägarna.Nyfniken skrev:
Fast det som levererats är ju inte samma sak som avtalats - garantin finns ju inte längre och då borde man kunna hävda att priset ska vara lägre. Man ska väl inte betala för ett arbete med garanti och få ett arbete utan garanti, det låter inte rimligt.A AndersS skrev:Det är inget som en konkursförvaltare ska ta hänsyn till utan utifrån fakturerbart arbete säkerställa att det blir betalt. Sedan har man som konsument rätt att om något visar vara fel i framtiden kunna reklamera, men det är inget en konkursförvaltare ska hantera såvida man t.ex. inte beslutar att teckna någon försäkring med engångsbelopp för framtida åtgärd/ersättning. Börjar en konkursförvaltare gå utanför sina ramar kan de bli problem med fordringsägarna.
Dessutom förstår jag inte alls varför TS ska betala mer än vad som avtalats med entrepenören, det är väl bara att bestrida och hänvisa till det muntliga avtalet och så är det upp till konkursförvaltaren att komma tillbaka med en godtagbar anledning till varför det blev dyrare. Och är det inget extra som beställaren orsakat så borde det inte finnas någon godtagbar anledning.