3 758 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
DVB-T antenn
Det är i princip samma krav för en DVB-T-antenn som för analog SVT2+TV4.
DAB kör väl inte alls på samma frekvensband?
Enda två likheterna mellan DVB och DAB är att namnen är snarlika och informationen behandlas digitalt. Det finns alltså inte fler likheter mellan DVB och DAB än t.ex. mellan en GSM-mobiltelefon och NICAM-digitalstereo för analog tv, ungefär.
Jag tror inte DAB slår. Folk bryr sig tydligen inte om ifall deras radio fungerar eller inte. Största anledningen till att införa DAB var om jag inte minns fel att kunna få störningsfri mottagning i bilstereon. En väldigt bra metod för att få mycket bättre mottagning än vad man brukar ha i sin bilstereo, och fortfarande köra på det klassiska analoga FM-nätet, är att ha en bilstereo med dubbla antenningångar som blixtsnabbt hela tiden väljer den antenn som ger bäst signal. Alla små korta sprakljud, eller det klassiska att ljudet blir dåligt på en plats och perfekt en meter längre fram när man kryper i en bilkö, försvinner i princip. Problemet är att det verkar inte gå att köpa sånahär radioapparater längre på "öppna marknaden". Det verkar finnas som orginaltillbehör/orginalstereo hos vissa bilfabrikat, men inte ens blaupunkt som väl är det fabrikat som mest är förknippat med god radiomottagning verkar ha någon bilstereo för standardmontage med dubbla ingångar.
Så, eftersom folk inte bryr sig om ifall deras radio fungerar riktigt bra eller inte, varför skulle någon satsa på att förbättra nuvarande situation?
Sorligt.
DAB kör väl inte alls på samma frekvensband?
Enda två likheterna mellan DVB och DAB är att namnen är snarlika och informationen behandlas digitalt. Det finns alltså inte fler likheter mellan DVB och DAB än t.ex. mellan en GSM-mobiltelefon och NICAM-digitalstereo för analog tv, ungefär.
Jag tror inte DAB slår. Folk bryr sig tydligen inte om ifall deras radio fungerar eller inte. Största anledningen till att införa DAB var om jag inte minns fel att kunna få störningsfri mottagning i bilstereon. En väldigt bra metod för att få mycket bättre mottagning än vad man brukar ha i sin bilstereo, och fortfarande köra på det klassiska analoga FM-nätet, är att ha en bilstereo med dubbla antenningångar som blixtsnabbt hela tiden väljer den antenn som ger bäst signal. Alla små korta sprakljud, eller det klassiska att ljudet blir dåligt på en plats och perfekt en meter längre fram när man kryper i en bilkö, försvinner i princip. Problemet är att det verkar inte gå att köpa sånahär radioapparater längre på "öppna marknaden". Det verkar finnas som orginaltillbehör/orginalstereo hos vissa bilfabrikat, men inte ens blaupunkt som väl är det fabrikat som mest är förknippat med god radiomottagning verkar ha någon bilstereo för standardmontage med dubbla ingångar.
Så, eftersom folk inte bryr sig om ifall deras radio fungerar riktigt bra eller inte, varför skulle någon satsa på att förbättra nuvarande situation?
Såg att Kjell&co hade en som klarade både DVB-t och DAB så jag fick för mig att de flesta klarade det
http://www.kjell.com/content/templa....aspx?item=30130&path=50000,590000,600000
Sedan fick jag med för mig att det analoga radionätet skulle släckas redan 2008 men verkar som de har skjutit på det P3 sänds fram till 2020
http://www.kjell.com/content/templa....aspx?item=30130&path=50000,590000,600000
Sedan fick jag med för mig att det analoga radionätet skulle släckas redan 2008 men verkar som de har skjutit på det P3 sänds fram till 2020
Hej
Antennen är av aktiv typ dvs det sitter en bredbandsförstäkare i den.
Därför kan man göra avkall på de fysiska dimensionerna.
Eftersom den har liten- eller ingen riktningsverkan kan man säkert få intressanta effekter om man använder den till det analoga nätet
mvh Christer
Antennen är av aktiv typ dvs det sitter en bredbandsförstäkare i den.
Därför kan man göra avkall på de fysiska dimensionerna.
Eftersom den har liten- eller ingen riktningsverkan kan man säkert få intressanta effekter om man använder den till det analoga nätet
mvh Christer
Klicka här för att svara