steve5432 skrev:
Något som jag tycker är mest anmärkningsvärt med detta är att man hänvisar till wikipedia i svar till en kund...
Visst. Man kan väl säga att mailkommunikationen triggade väl så mycket som kampanjerna i sig. Dvs. jag framför att det inte ser OK ut i fht MFL att köra en rea och i samband med utskicket prishöja en vara, och får till svar att "kampanj" enligt Wikipedia bara betyder att en butik försöker sälja sina varor :x

Hade det varit den lilla lokala elektronikprånglaren hade jag ju inte sagt så mycket om detta, men nu är det ju en lite större butik vi talar om...

Använda ordet kampanj är det många som utnyttjar Clas i sjön brukar även dem köra kampanj vara fast varan har ordinarie pris.

Mattias_Jo1 skrev:
Använda ordet kampanj är det många som utnyttjar Clas i sjön brukar även dem köra kampanj vara fast varan har ordinarie pris.
Det kan väl vara OK, t.ex. om du tillfälligtvis tar in varor i ditt sortiment som du annars inte har. Det kan också vara t.ex. att du säljer en vara till ordinarie pris men har en tillfälligt bra finansiering, "räntefritt" osv. En sådan "kampanj", där enda skillnaden mot ordinarie erbjudande är finansieringen kan dock inte kallas för en "rea" eller liknande.

Jag uppfattar MFL som tydlig när det gäller just "Rea". Det måste då handla om produkter butiken brukar sälja till ett visst pris, ordinarie pris, och som man under en begränsad tid säljler billigare. Detta gäller förstås också "Sommarea".

Här marknadsför Dustinhome att de har "Sommarrea", och i den kampanjen ingår "Hembioveckor" med "upp till 50% rabatt", klickar du på "Alla kampanjprodukter" så får du bl.a. upp den aktuella projektorn som alltså är prishöjd.

Intressant nog har vinjetten "Kampanj" nu tagits bort från projektorn, men den kommer fortfarande upp när man klickar på knappen "Alla kampanjprodukter" från Sommarrean (se bild)...

Dustinhome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Själv tycker jag att det är bra att sådant här lyfts fram i ljuset. Att resonera som att "det är väl bara att köpa någon annanstans" gör ju bara att beteendet blir mer accepterat. Sedan är det ju en tolkningsfråga om kampanj kan likställas vid rea, men i detta sammanhanget där reklambanners länkar till reaavdelningen gör ju att det sammantaget nog kan betraktas som en rea.

För att dra en liknelse med den fysiska världen så vore det ju som att HM skyltade med ett rum i butiken ("rearummet") där de har sina reavaror, men därinne också hade haft varor till ordinarie pris. Kanske inte olagligt, men högst tveksamt/underligt beteende.

Bergling skrev:
För att dra en liknelse med den fysiska världen så vore det ju som att HM skyltade med ett rum i butiken ("rearummet") där de har sina reavaror, men därinne också hade haft varor till ordinarie pris. Kanske inte olagligt, men högst tveksamt/underligt beteende.
Som jag påpekat förut så ser jag det inte som ett rearum på HM utan jag ser butiken som helhet.
Om jag klickar på Dustins länk i mailutskicket http://www.dustinhome.se/?ssel=fals...ukter-&utm_source=newsletter&utm_medium=email så hamnar jag på deras förstasida och inte på någon speciell reasida. Dom vill helt enkelet skapa trafik till sidan (HM till butiken).

D
Nimajneb skrev:
Som jag påpekat förut så ser jag det inte som ett rearum på HM utan jag ser butiken som helhet.
Om jag klickar på Dustins länk i mailutskicket [länk] så hamnar jag på deras förstasida och inte på någon speciell reasida. Dom vill helt enkelet skapa trafik till sidan (HM till butiken).
Jamen, jag tycker du helt missar poängen. Det är OK att man kommer till deras hemsida och om det på deras hemsida finns produkter till ordinarie pris. Men grejen är ju att det på hemsidan finns en STOR ORANGE RUTA där det står "Sommar REA". Hela detta oranga fält är utformat som en enhet som gör en helhet och där kan man sedan välja kategori och komma till olika produkter. Det är väl självklart att detta då torde avse REAPRODUKTER och inget annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.