6 397 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Dustinhome, Kampanjer i strid med Marknadsföringslagen?!!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag kan bara med om att Dustin kör ett fulspel.
När man får ett mail om deras kampanjer så innebär det oftast att de anger av tillverkaren rekommenderade priset som ursprungspris (som de aldrig haft) för att sedan om man har tur sänka till ungefär samma pris som alla andra tar.
När man får ett mail om deras kampanjer så innebär det oftast att de anger av tillverkaren rekommenderade priset som ursprungspris (som de aldrig haft) för att sedan om man har tur sänka till ungefär samma pris som alla andra tar.
Låt oss då fortsätta med det fysiska temat.
Om du ser en reklamskylt där det står SommarRea på HM så räknar du väl knappast med att det är rea på alla produkter utan enbart på dom som är märkta rea i butiken.
En länk fyller samma syfte som en reklamskylt för att leda dig till butiken och du hittar dina rea produkter tillsammans med massa andra produkter.
Om du ser en reklamskylt där det står SommarRea på HM så räknar du väl knappast med att det är rea på alla produkter utan enbart på dom som är märkta rea i butiken.
En länk fyller samma syfte som en reklamskylt för att leda dig till butiken och du hittar dina rea produkter tillsammans med massa andra produkter.
Länken går till en sammanställning av produkter som samtliga och individuellt har markerats med "Kampanj".Jag tycker därför inte skyltjämförelsen är relevant.Nimajneb skrev:Låt oss då fortsätta med det fysiska temat.
Både i den fysiska butiken och i internetbutiken finns varor som inte hör till rean, och dessa går normalt lätt att urskilja i den fysiska butiken. I internetbutiken går det inte missförstå. Den prishöjda varan ingår i kampanjen/rean. Detta torde för övrigt vara ostridigt mellan mej och butiken.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Alltså, det är fritt att köpa var man vill. Det finns ångerrätt om man nu hittar varan billigare någon annanstans.
Jag handlar gärna på Dustin eftersom de är ett starkt företag med lång erfarenhet, både av privata och företagskunder och de brukar hantera eventuella reklamationer mycket bra. Åtminstone är det min erfarenhet.
Ibland är jag "otrogen" och handlar av andra, eftersom Dustin inte är billigast på en del saker. Men flera av konkurrenterna har fått "ge upp" sin lågprisprofil sedan de fallit för lockelsen att öppna fysiska butiker på "fina gatan" (Inet, InWarehouse mfl.).
Om man nu ska kommentera, utan närmare kunskap om det specifika fallet, så har en del varor ett rörligt pris, ofta av "oljepris"-karaktär. Då kan det hända att "sänkningen" relativt dagspriset ser ut som en höjning jämfört med tidigare pris.
Ordet kampanj tolkar jag inte som att det nödvändigtvis innebär en fördel för kunden. Det kunde lika gärna vara en intern kampanj att puffa för en viss produkt, oavsett om priset ändras eller ej.
Om det sänkta priset inte helt enkelt var en miss från Dustin så se det som att det finns en potentiell möjlighet att få varan till det priset hos någon annan. Prova att pruta. Några procent brukar det finnas utrymme för.
Jag handlar gärna på Dustin eftersom de är ett starkt företag med lång erfarenhet, både av privata och företagskunder och de brukar hantera eventuella reklamationer mycket bra. Åtminstone är det min erfarenhet.
Ibland är jag "otrogen" och handlar av andra, eftersom Dustin inte är billigast på en del saker. Men flera av konkurrenterna har fått "ge upp" sin lågprisprofil sedan de fallit för lockelsen att öppna fysiska butiker på "fina gatan" (Inet, InWarehouse mfl.).
Om man nu ska kommentera, utan närmare kunskap om det specifika fallet, så har en del varor ett rörligt pris, ofta av "oljepris"-karaktär. Då kan det hända att "sänkningen" relativt dagspriset ser ut som en höjning jämfört med tidigare pris.
Ordet kampanj tolkar jag inte som att det nödvändigtvis innebär en fördel för kunden. Det kunde lika gärna vara en intern kampanj att puffa för en viss produkt, oavsett om priset ändras eller ej.
Om det sänkta priset inte helt enkelt var en miss från Dustin så se det som att det finns en potentiell möjlighet att få varan till det priset hos någon annan. Prova att pruta. Några procent brukar det finnas utrymme för.
Jag ser inget motsatsförhållande mellan att njuta solen och att bidra till att andra medvetandegörs om att dustinhome inte är en seriös butik.
Istället är jag fundersam vad ni ser för syfte med konsument-communities, ni som inte tycker man ska lägga tid på att diskutera och synliggöra en nätbutiks oseriösa marknadsföring?
Istället är jag fundersam vad ni ser för syfte med konsument-communities, ni som inte tycker man ska lägga tid på att diskutera och synliggöra en nätbutiks oseriösa marknadsföring?
Jag tycker du borde avhålla dig från att kommentera när du inte alls har förstått sakfrågan och tydligen inte bemödat dig att läsa tråden. Den aktuella varan kommer jag inte köpa hos Dustinhome, diskussionen handlar inte om att förhandla priset på projektorn eller mitt individuella köp över huvud taget. Frågan handlar om att jag påpekat för Dustin att deras marknadsföring strider mot lag och är missvisande, riskerar vilseleda andra konsumenter och min insikt att de gör detta uppsåtligt alternativt med grav inkompetens, och alltså att den bild du har av det seriösa företaget Dustinhome bör ifrågasättas.imported_Benno skrev:Alltså, det är fritt att köpa var man vill. Det finns ångerrätt om man nu hittar varan billigare någon annanstans.
Jag tycker du försöker göra en höna av en fjäder
Dustin Homes priser hoppar upp o ner över tiden, det gäller väl bara att passa på o handla vid rätt tillfälle oberoende om det är rea, kampanj eller bara en solig o varm dag.
Nedan ser du lite prishistorik hos dom hämtat från Prisjakt.
[TABLE="class: list compact zebra-striped, width: 980"]
[TR]
[TD]2013-05-31[/TD]
[TD] +500:-[/TD]
[TD="class: r pris, align: right"]7 990:-[/TD]
[TD] BENQ PROJECTOR W1070 FULL-HD[/TD]
[/TR]
[TR="class: ajaxexpand"]
[TD="bgcolor: #F8F7F2, colspan: 6"][TABLE="class: list compact zebra-striped, width: 980"]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"][/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-05-29[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]-500:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 490:-[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"] BENQ PROJECTOR W1070 FULL-HD[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-05-27[/TD]
[TD] +501:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-05-25[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]-501:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 489:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-05-20[/TD]
[TD] +401:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-05-18[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]-401:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 589:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-04-30[/TD]
[TD]-9:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-04-29[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"] +800:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 999:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-04-26[/TD]
[TD] Nytt pris[/TD]
[TD="class: r pris, align: right"]7 199:-[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Dustin Homes priser hoppar upp o ner över tiden, det gäller väl bara att passa på o handla vid rätt tillfälle oberoende om det är rea, kampanj eller bara en solig o varm dag.
Nedan ser du lite prishistorik hos dom hämtat från Prisjakt.
[TABLE="class: list compact zebra-striped, width: 980"]
[TR]
[TD]2013-05-31[/TD]
[TD] +500:-[/TD]
[/TR]
[TR="class: ajaxexpand"]
[TD="bgcolor: #F8F7F2, colspan: 6"][TABLE="class: list compact zebra-striped, width: 980"]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-05-29[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]-500:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 490:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-05-27[/TD]
[TD] +501:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-05-25[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]-501:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 489:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-05-20[/TD]
[TD] +401:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-05-18[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]-401:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 589:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-04-30[/TD]
[TD]-9:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"]2013-04-29[/TD]
[TD="bgcolor: #F8F7F2"] +800:-[/TD]
[TD="class: r pris, bgcolor: #F8F7F2, align: right"]7 999:-[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]2013-04-26[/TD]
[TD] Nytt pris[/TD]
[TD="class: r pris, align: right"]7 199:-[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
bjogul skrev:Jag tycker du borde avhålla dig från att kommentera när du inte alls har förstått sakfrågan och tydligen inte bemödat dig att läsa tråden. Den aktuella varan kommer jag inte köpa hos Dustinhome, diskussionen handlar inte om att förhandla priset på projektorn eller mitt individuella köp över huvud taget. Frågan handlar om att jag påpekat för Dustin att deras marknadsföring strider mot lag och är missvisande, riskerar vilseleda andra konsumenter och min insikt att de gör detta uppsåtligt alternativt med grav inkompetens, och alltså att den bild du har av det seriösa företaget Dustinhome bör ifrågasättas.
"Vad tycker ni? Är det OK att skriva "Rea", märka varorna med "Kampanj" och sedan prishöja?"
Jag tycker så här: Det är upp till var och en att välja att köpa en vara eller inte. Rea eller ej - köp där pris och villkor passar bäst. Dustins så kallade kampanjer är ju inga kioskvältare, det borde du känna till om du varit kund sedan 1998.
Det lyser igenom en viss bitterhet över att du missat det lägre priset och därför tänker driva detta hur långt som helst.
För övrigt avgör jag själv vad jag kommenterar och inte.
Jag kan förstå att det kan uppfattas så. Min ingång i det här var att försöka informera och starta en principdiskussion huruvida Dustinhomes marknadsföring var OK eller ej. Tydligen verkar konsensus vara att det är OK att prishöja under en rea, som kund ska man förvänta sig detta även av de större och förmodat seriösa aktörerna.Nimajneb skrev:
Prisstatistiken har jag diskuterat med Dustinhome eftersom jag uppfattat det som fel att lägga sig på den för butiken historiskt högsta prisnivån 7.990:- och marknadsföra detta som en rea.
EDIT: Naturligtvis bör förtydligas att någon överträdelse av MFL inte är konstaterad, utan bara diskuteras.
Redigerat:
Jag ser inte att dom har gjort något lagbrott då det inte framkommer att dom har påstått att din produkt direkt är prissänkt till 7990.
Tar man deras Sommarrea mail och klickar på det så kommer man till deras hemsida. På denna sida listas nyheter, ordinarie produkter och sommarrea produkter. På den sistnämnda så står ett angivet "normalpris" och ett aktuellt reapris.
Som jag har uppfattat det så har inte Dustin angivit någon prissänkning på din projektor på samma sätt som dom gjort med reaprodukterna, så därför har jag svårt att se vilket brott dom begått.
Tar man deras Sommarrea mail och klickar på det så kommer man till deras hemsida. På denna sida listas nyheter, ordinarie produkter och sommarrea produkter. På den sistnämnda så står ett angivet "normalpris" och ett aktuellt reapris.
Som jag har uppfattat det så har inte Dustin angivit någon prissänkning på din projektor på samma sätt som dom gjort med reaprodukterna, så därför har jag svårt att se vilket brott dom begått.
Jag ser din point och har därför också strukit ner mitt förra inlägg, och backar från tidigare alltför starka skrivningar att det har skett en överträdelse av MFL. Detta är förstås bara en fråga att diskutera...
Samtidigt är det märkligt. Då jag ifrågasatte att sommarrean länkar till en produkt som just prishöjts så fick jag till svar att:
Samtidigt är det märkligt. Då jag ifrågasatte att sommarrean länkar till en produkt som just prishöjts så fick jag till svar att:
Detta uppfattade jag som en bekräftelse på att projektorn ingick i sommarrean, att den skulle vara prissänkt, och att prissänkningen skulle bestå under reaperioden.
Redigerat:
Något som jag tycker är mest anmärkningsvärt med detta är att man hänvisar till wikipedia i svar till en kund...
Sen är det ju så att många affärer "fuskar" med sina s.k. kampanjer och sina "sale" (har vi bytt språk från svenska till engelska i detta land?), där man höjer pris några dagar innan kampanjen och sen sänker till "ordinarie" pris lagom till "kampanjen".
Verkar vara i lagens gråzon men det går idag aldrig att lita på att sale, rea, kampanj, etc = lägre pris
/S
Sen är det ju så att många affärer "fuskar" med sina s.k. kampanjer och sina "sale" (har vi bytt språk från svenska till engelska i detta land?), där man höjer pris några dagar innan kampanjen och sen sänker till "ordinarie" pris lagom till "kampanjen".
Verkar vara i lagens gråzon men det går idag aldrig att lita på att sale, rea, kampanj, etc = lägre pris
/S
Danske Bank (eller deras försäkringsombud) hänvisade till Wikipedia i ett svar till ARN, för att försöka visa att en surfplatta inte kan användas enbart hemma...steve5432 skrev:
aka Mellandagsrea. Priserna hissas inför julhandeln för att sänkas i bästa fall till ord pris i mellandagarna.steve5432 skrev:Något som jag tycker är mest anmärkningsvärt med detta är att man hänvisar till wikipedia i svar till en kund...
/S