Hej jag skulle vilja veta om det finns dushblandare med högt flöde vid lågt tryck , duschen på landet strilar det knappt ifrån
jag har en FMM 9000E 40c/c om den går att öka flödet på något sätt ?

Har du tagit bort strypbrickan på utloppet?

Dusch med strypbricka och tre färgkodade alternativ för vattenflöde: grönt 12 l/min, gult 9 l/min, rött 6 l/min. Fråga om att ta bort strypbrickan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag har inte sett någon sådan där
kan tänka mig att byta till annat fabrikat/modell om det finns andra med högt flöde

Redigerat:
Om det är från egen brunn, du själv rår om pump, hydropress/hydrofor och tryckbrytare så är kanske första steget at kolla att det fins tillräckligt tryck från pumpen, förhoppningsvis har du en manometer som visar rätt där (har det frusit någon gång så är det inte säkert att manometern visar rätt längre) - ligger trycket mellan 2,5 - 4 bar så borde inte trycket vara ett problem inne i stugan såvida vattnet inte trycks upp i höjd typ 10 meter högre i stugan relaterat pumpen.

Om trycket är hög men snabbt minskar så kanske det fins en förträngning någon stans...

Har själv haft problemet med mer eller mindre dålig fart i duschsmunstycke som ganska fort förvärrades till väldigt dåligt på ganska kort tid och då främst på varmvattensidan

Tänkte att silarna in till blandaren var igensatta - ett vanligt problem när det börja bli dålig fart i duschen, vi pratar om silarna som sitter i muttern i blandaren som ansluts mot röruttagen på väggen där varmvatten och kallvattnet kommer in, och det är ofta ett filter i varje.

stängde av huvudkran, tog loss hela blandaren

Men det var inte någon mängd av gucka som jag trodde, stängde duschkabinens väggar och slog på huvudkranen igen, det spolade men inte så att det stod i väggen i kabinen och varmvattnet ungefär hälften i fart

Gick till VVB i samma rum och börja skruva på blandarventilen vilket i detta fall skruvade för att öka på farten på varmvattnet och medan jag höll på där så blev det snart mer ljud från kabinen och när jag tittade där så var hela duschkabintråget brun av rostblandat vatten och det sprutade på betydligt mera och nu närmast helt lika i båda rören - väntade en kort stund tills det slutade spruta rostbrun vatten.

Stängde av huvudkranen skruvade på blandaren och så här efteråt har duschen aldrig fungerat så bra med rejäl vattenflöde så länge jag kan minnas!

Var rosten satt vet jag inte, men mycket misstänkt runt omkring blandarventiler, alternativt längre ned i vattenrören och med fria flöden utan hinder som blev när blandaren skruvades bort och huvudkran helt öppen och mekandet med blandarventilen på VVB, så blev det något läge att det rev loss rostlagren var de nu satt och spola ur dessa.

---

Med andra ord, kolla:

Att det fins anständig tryck på vattenpumpen, fins ingen sådan manometer så är det läge att skaffa en sådan och ansluta denna på något sätt på röret från pumpen/hydropressen/hydroforen så att den visar vattnets tryck vid pumpen. är det orimligt lågt tryck så får man justera tryckbrytaren - eventuellt kan dess tryckkännande gummikammare med rör behövas göras rent - gör det innan du böjar med att ställa trycket. tryckröret till och gummikammaren i tryckbrytaren/pressostaten är berömda för att med tiden kunna bli fyllda med gucka och man får inte önskad tryck.

Kolla blandare/armaturernas ingångsfilter att dessa inte är igensatta.

Spola systemet med så fritt flöde som möjligt kanske med plötsliga av och påslag på huvudkranen om den är modellen kul-ventil för att få tryckstötar som eventuell får saker att lossna i rören och spolas ut - glöm inte motionera blandarventilen till VVB mellan ganska kallt vatten och rejält varmt medans det spolar vatten.

Tag bort munstycke inklusive slangen, och spola! Kommer det mycket vatten så är det munstyckets fel.
Kommer det lite vatten så kan det vara silarna in till blandaren som är igensatta.
Slutligen stäng av för vattnet ta bort blandaren, be någon öppna för vattnet några sekunder och bedöm hur mycket som kommer , håll för en spann så du inte dränker hela dusch rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.