Badrummet ska renoveras. Klurar på typ av duschvägg och hur rördragningen till duschen ska lösas. (Vill gärna ha det klart för mig och som en god kund veta vad jag är ute efter innan det är dags att ta in offerter.)
Bifogar en snabb skiss gjord i Sketchup för att illustrera problemet:
240 cm takhöjd,
206 cm under ventilationstrumma/överskåp,
max 70 cm bred duschvägg,
133 cm brett och
231 cm långt rum.
Tips och idéer?
Fast duschvägg på ben (om det finns?) och dra rören nedtill längs väggen?
Öppningsbar duschvägg och borra rörhål genom aluminiumprofilen?
Väggenomföring för vattenanslutning ovanför duschen?
Glasskiva från glasmästar'n med rörhål eller urtag i bakkant?
Mura glasblock? (Vill helst undvika glasblock p.g.a. rummets storlek.)
...?
Tacksam för alla tankar och idéer. Står lite still i huv'et just nu. Hittade några äldre trådar i forumet som började bra, men tyvärr inte gjorde mig klokare.
Bifogar en snabb skiss gjord i Sketchup för att illustrera problemet:
240 cm takhöjd,
206 cm under ventilationstrumma/överskåp,
max 70 cm bred duschvägg,
133 cm brett och
231 cm långt rum.
Tips och idéer?
Fast duschvägg på ben (om det finns?) och dra rören nedtill längs väggen?
Öppningsbar duschvägg och borra rörhål genom aluminiumprofilen?
Väggenomföring för vattenanslutning ovanför duschen?
Glasskiva från glasmästar'n med rörhål eller urtag i bakkant?
Mura glasblock? (Vill helst undvika glasblock p.g.a. rummets storlek.)
...?
Tacksam för alla tankar och idéer. Står lite still i huv'et just nu. Hittade några äldre trådar i forumet som började bra, men tyvärr inte gjorde mig klokare.
Vet inte om det spelar nån roll men våran röris drog rören längs taket och ner i duschen men vi har inte så lågt i tak utan plats ovanför duschväggen.
Spontant skulle jag föredra att ha ev. skruvhål för rörfästen högt upp i duschen hellre än nere vid golvet dit allt vatten rinner men om det har nån faktisk betydelse vet jag inte.
Om Du ska dra vattnet från tvättstället på ritningen så vore det ju snyggast att ha rören längs golvet från kommoden bakom toastolen och in i duschen, då skulle dom knappt synas nånstans. Men det blir hemskt opraktiskt med en duschvägg som står på ben, det är ju längst ner som det stänker ut på golvet.
Vi har en trång duschlösning i vårt ena badrum och valde draperi pga det vilket fungerar överraskande bra. Med ett draperi kan Du dra rören var Du vill längs väggen och det gör inget att man "slår i" när det är trångt å man rör sej.
Spontant skulle jag föredra att ha ev. skruvhål för rörfästen högt upp i duschen hellre än nere vid golvet dit allt vatten rinner men om det har nån faktisk betydelse vet jag inte.
Om Du ska dra vattnet från tvättstället på ritningen så vore det ju snyggast att ha rören längs golvet från kommoden bakom toastolen och in i duschen, då skulle dom knappt synas nånstans. Men det blir hemskt opraktiskt med en duschvägg som står på ben, det är ju längst ner som det stänker ut på golvet.
Vi har en trång duschlösning i vårt ena badrum och valde draperi pga det vilket fungerar överraskande bra. Med ett draperi kan Du dra rören var Du vill längs väggen och det gör inget att man "slår i" när det är trångt å man rör sej.
Tack för tipsen. Duschdraperi borde jag ha tänkt på, det funkar alltid.
Tror det ordnar sig i alla fall. Har hittat en duschvägg som går att få med uttag för rörgenomföring. Målet är som du gissade – att dra in vattnet bakom tvättstället och vidare in i duschen, för att undvika väggenomföringar inne i zon 1.
Plan B får bli dold röranslutning för duschblandaren.
Tror det ordnar sig i alla fall. Har hittat en duschvägg som går att få med uttag för rörgenomföring. Målet är som du gissade – att dra in vattnet bakom tvättstället och vidare in i duschen, för att undvika väggenomföringar inne i zon 1.
Plan B får bli dold röranslutning för duschblandaren.
Klicka här för att svara