ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Hej, vi håller på att planera ett badrum o har kommit fram till att det blir bäst med en duschnisch - men en något osymmetrisk sådan (nedre högra hörnet på ritningen nedan, toastol mitten uppe och handfat till vänster). Då toan kommer rätt nära den korta glasväggen skulle jag vilja göra den vikbar in i duschen (snedtak åt andra hållet).
Var till en glasmästare som sa att det inte finns gångjärn som svänger 270 grader, utan om man ska kunna vika in den lilla glasväggen i duschutrymmet måste gångjärnet monteras ungefär där 6:an står i 60 cm på bilden ovan - det tycker jag känns som att det kommer stjäla en hel del utrymme i duschen.
Är det nån som har koll på beslag till duschväggar?
Går det att få tag på nåt typ av gångjärn som går att montera på väggen ut mot toastolen istället för inne i själva duschen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var till en glasmästare som sa att det inte finns gångjärn som svänger 270 grader, utan om man ska kunna vika in den lilla glasväggen i duschutrymmet måste gångjärnet monteras ungefär där 6:an står i 60 cm på bilden ovan - det tycker jag känns som att det kommer stjäla en hel del utrymme i duschen.
Går det att få tag på nåt typ av gångjärn som går att montera på väggen ut mot toastolen istället för inne i själva duschen?
ullet skrev:
Hej, vi håller på att planera ett badrum o har kommit fram till att det blir bäst med en duschnisch - men en något osymmetrisk sådan (nedre högra hörnet på ritningen nedan, toastol mitten uppe och handfat till vänster). Då toan kommer rätt nära den korta glasväggen skulle jag vilja göra den vikbar in i duschen (snedtak åt andra hållet).
[bild]
De fästen jag har för mina måttbeställda dörrar stjäl inte mkt. Tror jag beställde från duschbyggarna. De går dock bara 180graderullet skrev:
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Ett problem är normala duschdörrars lyftgångjärn som är gjorda för att vara som lägst vid 90 graders öppning.
Vi hade ungefär så där i ett tidigare badrum och fick då acceptera att det blev en lösning där lilla dörren inte gick att vika in helt mot duschens vägg för att kunna beställa av en firma som tillverkar måttbeställda duschar. Eller om det var så att vi i stället vek den utåt för att den skulle synas mindre (kommer inte ihåg längre).
Vi slapp måttbeställda därför att tillverkaren lyckades få ihop två standard rundade dörrar som möttes rätt långt ut i rummet så duschplatsen blev stor.
Vi hade ungefär så där i ett tidigare badrum och fick då acceptera att det blev en lösning där lilla dörren inte gick att vika in helt mot duschens vägg för att kunna beställa av en firma som tillverkar måttbeställda duschar. Eller om det var så att vi i stället vek den utåt för att den skulle synas mindre (kommer inte ihåg längre).
Vi slapp måttbeställda därför att tillverkaren lyckades få ihop två standard rundade dörrar som möttes rätt långt ut i rummet så duschplatsen blev stor.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Tack för bilden, kollade på liknande såna hos glasmästaren men dom var väldigt vassa, inte alls lika rundade som dina, så jag var rädd att man skulle göra sig illa på dom.T Tompafix skrev:
Ska försöka hitta en lösning som gör att den lilla väggen sitter på utsidan, även om den inte går att vika hela vägen in.
Om du monterar den så som du tänkt, då kan du ju åtminstone fälla in den så att den bara blockerar 60cm av duschutrymmet. Fästet jag har går att fortsatta rotera. Enda problemet är att dörren kommer sänkas ju längre in du fäller den. Den står ju som lägst när den är utfälld, som högst +-90grader för att sedan gå lägre igen.ullet skrev:
Klicka här för att svara