Mitt duschvatten har blivit så ljummet senaste tiden.
När vredet står på det varmaste som går så blir vattnet max 36 gr.
Samtidigt är packningen så dålig så det knappt går att rubba vredet.
Kan det svala vattnet bero på det?
För inte ska väl duschvatten vara så kallt?

En vän sa till mej att det är lika dyrt att byta packning som det är att köpa ny termostat.
Stämmer det?
Jag hade ju isf tänkt köpa en av de billiga som finns t.ex på ÖB för ca 300 kr.
Men det visade sej att de passar inte alls.
Mina rör ligger mycket tätare (ca 4 cm emellan) än vad uttagen på ÖB's termostat gör.
Var får man tag på såna termostater, och är de mycket dyrare?

PS. Jag bor i bostadsrätt.

Redigerat:
Har du testat att skruva isär och rengöra blandaren? Vi hade också problem med att vattnet i duschen bara var ljummet (dessutom ströps vattentillförseln när man vred upp värmen). Vi skruvade loss blandaren, skrubbade bort lite avlagringar som hade bildats och vips funkade allt igen. (Om vattenflödet inte stryps när du vrider från kalt till varmt så är det dock troligt att det är något annat som orsakar problemen).

Jag har inte testat att skruva isär.
Och tillförseln stryps inte.
Till kallt kan jag inte längre vrida, för det sitter fast.

Låter som att det är dags att byta känselkroppen i blandaren.
en sådan kostar ca 200kr
Det är snabbt gjort dessutom.
Skruva bort termostatkranen, och skruva ur hela insatsen, lyft bort den gamla känselkroppen, för in den nya i samma position.
skryva tillbaka insatsen, och släpp på vattnet igen.
Ta en termometer och vrit på kranstumpen tills du hitar 30 grader på duschvattnet och skruva dit kranen i läge så att den visar 30 grader eller ligger an med spärren så att säga.

Kolla gärna temperaturerna i ändlägena, det brukar inte bli mer än ca 45 grader varmt och kanske 15 grader på kallaste, vilket betyder att man helt inte ska tappa upp dricksvatten emd en sådan blandare eftersom den blandar in varmvatten även på kallaste.

Någon får väl verifiera att jag har gjort rätt här...

Det är inte så att den kalkat ihop ? Ättika eller kalklösare är då svaret..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.