Jag har en hörn med 90 gr vinkel där jag tänkt sätta upp en duschstång. Från början var det planerat med duschväggar i plexiglas men nu räcker inte riktigt pengarna till så det får bli en senare investering.

Söker något som antingen fästs i taket eller spänns/trycks fast i väggen för jag vill verkligen inte borra/göra hål i våtrumstapeten. Rummet är supernoggrant tapetserat i en enda våd av fin Tarkett Aquarelle våtrumsmatta och -tapet. Känns INTE kul att göra hål i den då! I synnerhet inte om jag om några år byter ut duschdraperi och stång mot duschväggar.

Har ni förslag på var jag hittar sånt? Har tittat på Coop Forum och Bauhaus.

Det finns "teleskopstänger" som man inte behöver skruva fast i väggen MEN jag tror inte att dessa finns i vinkel då man inte får till någon stabilitet i hörnet :-/ Jag lyckades då inte hitta några i vintras då vi satte dit en duschdraperistång runt badkaret :-/

Om du kan tänka dig att skruva i taket istället så finns det väldigt nätta takfästen men skruv behövs ju där också fast iof. inte genom våtväggen.

//Christina.

Det finns duschdraperistänger som består av två raka rör och en passbit med 90-gradersvinkel. Detta har både IKEA, Coop Forum och Bauhaus, Åhléns och VVS-ställen. Problemet är bara att det ska SKRUVAS! Jag vill ha något med sugproppar, och det kan jag inte hitta.

Skruva i taket skulle funka bra, eftersom det är gipsplattor, men VAR hittar jag en sån duschstång?

Tack båda för era svar! Får fortsätta att leta.

tror jag sett en sån på biltema, men är inte säker + har tappat bort katalogen. men kolla där!

Tack, men när jag kollade på Biltemas hemsida så såg jag inget som det jag letar efter. Jaja, i värsta fall får jag väl inse att jag MÅSTE skruva i den nya täta väggen >:(

Har du kollat K-rauta??

//Christina.

om den bara ska sitta uppe en stund kan du väl montera en kirschstång i deras takfästen... lär väl börja rosta till slut ...men om det bara är för en stund så ::)

Christina: Nej, jag har inte kollat K-Rauta. Vi har en i närheten, så det var en god idé. Har faktiskt inte tänkt på dem för jag har fått för mig att de har så dålig kvalitet på allt.

Norrlandshus/Sthlm: Kanske är något att tänka på? Ska ta en sväng till tygaffären och kolla om det kan funka med en Kirsch-stång. Tack!

Efter att ha spenderat timmar vid datorn för att leta reda på inredning och detaljer till stugan så har jag hittat denna länk:
http://www.newell.se/sw2516.asp
Där finns precis en sån duschdraperistång med 90-gradersvinkel och infästning i taket som jag önskar! Trist nog finns inga återförsäljare på hemsidan, och deras mejl funkar inte heller... Hur ska jag nu få tag på den där skenan? :(

Totte_S
Kruxet ser ut att vara att även den du länkade till måste fästas i väggen. Undrar om det inte är en sån vi har :-/

Annars kan du resonera som vi gjorde. Det är inte kul att borra i kakel heller i onödan :( Men om vi byter till duschvägg så lär den ha samma mått som duschstången (90*90) och då bör man kunna montera väggen så att de gamla hålen döljs bakom väggfästena.

Annars tror jag du får hitta på en egen taklösning, varför inte be en plåtfirma bocka ett rör i lämpligt material i 90grader. Förklara problemet, och be dem tillverka ett par fästen att sätta i taket. Finns också en uppsjö av olika aluminumprofiler, finns säkert en som passar till vanliga glidkrokar, plåtis kan nog böja en sån i vinkel och fixa takfästen.
Finns det inte att köpa färdigt får man konstruera själv, kan man inte bygga själv finns det alltid någon som kan. ;D
Kostnad, javisst, men även en standard skena kostar ett antal 100-lappar, Ge plåtis din budget ska du se att de fixar det.

Ska se om jag kan hitta någon händig person eller extremt välsorterad badrumsaffär i närheten av nybygget! Annars får jag väl köpa en standardstång i 90-gradersvinkel och räkna med att det inte kommer in vatten i skruvhålen.

Det börjar bli BRÅTTOM - vi är sju personer som ska duscha där från och med denna vecka...

Kolla med ett företag som heter Byggbeslag AB http://www.byggbeslag.se/

De har det mesta i dushstångsväg, nackdelen är att jag tror inte de säljer till privatpersoner så du får be någon byggfirma eller annat företag ta hem om du skulle hitta något lämpligt.

/Mario

Lycke skrev:
Det finns duschdraperistänger som består av två raka rör och en passbit med 90-gradersvinkel. Detta har både IKEA, Coop Forum och Bauhaus, Åhléns och VVS-ställen. Problemet är bara att det ska SKRUVAS! Jag vill ha något med sugproppar, och det kan jag inte hitta.

Skruva i taket skulle funka bra, eftersom det är gipsplattor, men VAR hittar jag en sån duschstång?

Tack båda för era svar! Får fortsätta att leta.
Den jag hade i tidigare hus runt badkaret med 90 graders vinkel köpte jag tror jag på Ekesjö eller K-rauta.
Den hade en pinne som skulle fästas i taket och sidorna på väggarna.

Men, om man struntar i pinnen och gör små håll i stången kan man skruva den direkt i taket med 3 punkter.

Man måste dock hitta draperi som är väldigt långa :-/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.