Hej!

Jag har gett mig på fas1 i en duschrumsrenovering i källaren. Hantverkare är uppbokad & kommer utföra det mesta, men jag har lovat att riva ut omklädning, dusch & bastu. Detta då hantverkarna ska slippa skitgörat i mesta möjliga mån & att det även såklart finns en viss kostnadsbesparing i att göra detta själv. Jag gjorde även så i fjol när samma hantverkare renoverade wc & badrum på markplan.

Vad som är utfört är att den befintlig golvklinken är bort bilad i omklädning & bastu (den var limmad med kontaktlim :) ), plastmatta är nedriven från vägg & golv i dusch. Nästa steg var att bila upp golvet för att bli av med flytspackelskiktet där de befintlig elgolvvärmeslingor ligger (från 1976) för att kunna lägga nya, samt för att frilägga golvbrunn. Precis så som vi gjorde på markplan (golv av siporex lättbetong som var avjämnat med flytspackel).

Källare i detta fallet är ingen kall & fuktig källare, utan den är inredd & fullt uppvärmd, mestadels med elgolvlvvärme. En del av bostaden med gillestuga, hobbyrum, tvättstuga, klädkammare, matkällare, wc, m.m. Innerväggarna i källaren är av siporex lättbetong & ytterväggarna av murade lättbetongblock med platonmatta ytterst. Källartaket är i siporex lättbetong.

Jag har dock stött på lite patrull. Det verkar inte bättre än att hela källargolvet är av lite "tyngre" material än flytspackel. För min 3Joules AEG BH 2600 RX2 borrhammare rår inte på detta i bilningsläge. Det går utan problem att borra i materialet med 12mm borr, men att bila är nästan omöjligt. Strukturen på materialet påminner mer om grov sand, så jag antar att det är betong av något slag & inte något avjämningsskikt med flytspackel.

Anledningen till att vilja ta ner golvet är att slippa bygga på det med de ca 30mm som det väl blir om man lägger nya elgolvvärmeslingor & sedan flytspacklar ovanpå detta.

Är det normalt/vanligt att man har gjutit in elgolvärmeslingor & avlopp i plattan redan när man gjuter denna med betongen?

Är det dumt att ge sig på att försöka bila ner detta en 30-50 mm?

Vad behöver man då för bilningsverktyg? Något lite mer kraftfullt, måste man kanske upp i denna klassen. 40J-60J?? http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/Verktyg/101340/bilningshammare/ ?? Eller klarar man det kanske med 10J-20J ?

Tacksam för lite motiveringshjälp :) För när man inte vet hur man skall gå vidare blir det lite tungt.

Redigerat:
T
Kör och hyr en riktig bilningsmaskin, kostar inte många kronor att hyra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.