Sunwind har allt! d^_^b

Det har blivit en hel del lösningar från dem vad gäller el och VC. Jag har spanat in en del roligt kring vatten i köket också. Med sunwind verkar det mesta gå vägen.. riktigt bra dessutom!

/Christian

Chrissofsweden skrev:
Det är inte ofta det är -40 grader?! ...
/Christian
Sant och det finns ju backspegel. Hur gjorde människan förr då varken Hyland eller radio fanns, än mindre el-uttag?

Kvinnorna tvättade i iskalla älvar och sjöar och varmvattnet värmdes på vedspisen. Rinnande vatten var inte påtänkt men de klarade sig bevisligen. Vi är ju ätteläggen.

Skönt att veta att det finns fler som tänker som mig! :)

/Christian

Håller helt med, duscha (varmt) när det är kallt är inget problem, varmvattnet gör att man är som i en bubbla. Det är efteråt det blir lite otrevligt om man inte kan gå in i värmen nånstans. Duscha ute är speciellt trevligt eftersom det luktar friskt och fräscht också.
Kan säkert bli nästa trend efter utespa, utedusch i december...

Jag byggde mig en liten bastu med vedeldat aggregat.
På rökröret sitter en 20L-beredare som värmer vatten.
Kamin + beredare (Harvia) köpte jag på K-Rauta.
Duschen är en 5L campingdusch med pumphandtag köpt hos Classe.
Detta funkar suveränt, det är en underbar känsla att ta en bastu och slappna av på fredagskvällen efter jobbet.

Låter härligt!

/Christian

bax skrev:
Jag byggde mig en liten bastu med vedeldat aggregat.
På rökröret sitter en 20L-beredare som värmer vatten.
Kamin + beredare (Harvia) köpte jag på K-Rauta.
Intressant, tack! Kommer själv bygga vedbastu kombinerat med dusch, toalett och tvätt om något år, ska definitivt lägga på minnet.

Jag har byggt ett helt vanligt vattensystem med kromade rör, vv-beredare och en jetpump i ett frostfritt pumphus. Enda skillnaden är att alla rör har svag lutning till ett antal tömningspunkter där jag satt T-kopplingar med plugg som lätt går att öppna. Givetvis sitter de så ofta som möjligt vid golvbrunnar etc. Inga blandare utan mer klassiska kranar som inte håller något vatten efter tömning. Dusch-blandaren är av en typ som går att montera av från väggen enkelt och ta med sig till stan. VV-beredarens expansion/tömning är kopplad direkt till avloppet.

Jag är jättenöjd. Det tar mig kanske 30 min att stänga av pumpen, tömma rören och beredaren, montera ned duschblandaren och hälla en skvätt glykol i vattenlåsen. Klart!

:)

*edit* Ja, kanske ska svara på frågan också :). Alltihop funkar fint även på vintern, enda problemet är att först värma upp huset tillräckligt innan vattnet kan slås på och sedan hålla värmen. Lite meckigt med ett dåligt isolerat timmer hus som står helt kallt i övrigt.

Redigerat:
Jag har nu köpt miniduschen Jenny från Jula. Den fungerar så jäkla bra! Man tar en 25l dunk och fyller den till 2/3 med hett vatten från kranen. Sen låter man den helt enkelt stå i stugan och förbli rumstempererad. Den kan med fördel stå nära kaminen, men ändå på ett säkert avstånd för att få en högre temp.

När det är dags att duscha får man koka vatten i en större kastrull på kaminen och fylla upp den resterande mängden i dunken. Orkar man får man väl koka mer vatten för att få det ännu varmare.

Sen slänger man ner pumpen i dunken och börjar duscha! Allt går på 12V. Så att ha ett utomhus-uttag för 12V (cigg-uttag med lock) är att föredra ganska nära duschplatsen (1-2m)

Uttaget installeras precis som vilket 12v uttag som helst. Det finns IP44 klassade och möjlighet att fälla in dem i timret exempelvis.

/Christian

Note: Miniduschen Jenny kostar 199:- på Jula och är av helt okej kvalité!

bygg bastu

daije skrev:
bygg bastu
Så varje gång man skall duscha tycker du att man ska värma upp bastun för att få 25l varmvatten? d^_^b Känns väl kanske inte som en vidare optimal lösning..

/Christian

Har du väl byggt bastun kommer du inte "bara" att vilja duscha :) :)

Jag kommer till stugan på fredagskvällen, eldar upp bastun, det tar ca 1,5-2h, och tar sedan en dusch. Eventuellt också en bastu och en pilsner. Eller tre.
Lördag morgon gör jag en brasa för att hålla uppe rumstemperatur i bastun. Efter detta ev. en skidtur med tillhörande dusch. Annars ännu en brasa på kvällen och bastu/dusch/pilsner/torkat kött/mysa om vartannat.
Söndag morgon eller eftermiddag tömmer jag ut vattnet och är sedan klar.

Redigerat:
som sagt, bygg bastu. vad e det för problem med er sörlänningar?

daije skrev:
som sagt, bygg bastu. vad e det för problem med er sörlänningar?

fördelarna med bastu. du kan duscha där, torka kläder, basta, värma vatten. sitta och ta en pilsner i goda vänners sällskap. min tanke med stuga (har själv) är att slippa undan från dagens teknologisamhälle och koppla av. så moderniteter vill jag då slippa i stugan men ändå ha det bekvämt men enkelt. så i detta fall fyller en bastu flera funktioner förutom själva bastubadandet.
hoppas du e nöjd med svaret
Jag är nöjd! Pilsner är ju aldrig fel! Däremot så har jag strävat mot en duschlösning som inte kräver att man eldar upp en bastu på sommaren. Jag tror att det finns lösningar som kräver mindre energi..

Men en bastu är (för min del) ett självklart val.. men jag kommer sätta upp den för pilsnerdrickandet, kvällsmyset och avslappningen! Om du vill kan du ju kika in på min projektsida HÄR

Iofs så ser det inte speciellt teknologilöst med solcellselen och elverket.. men de har helt andra uppgifter än att driva kylskåp, micro m.m. de är tänkta till belysning enbart och vertyg under byggandet.

Läs och se bilder i morgon hur jag löst det med duschning på sommaren och vintern! Då kommer jag skriva om exakt hur jag ska göra..

/Christian

Om ni har ett vattendrag i närheten kanske det funkar med slingpumpen. http://www.jtminvest.se
Kanske är bäst sommartid men då kan man dra in vatten direkt i stugan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.