Hej!

Har en dusch där vredet för varmt/kallt gradvis under lång tid blivit allt trögare. Det har slutat med att det sitter helt fast och knappt går att rubba med handkraft. Vattentemperaturen går alltså inte att ändra och har "fastnat" på väldigt hett!

Duschens märke tror vi är en Grohe, men är inte säkra. Tyvärr har all dokumentationen försvunnit. Duschen var ny 2016 då hela badrummet renoverades.

1. Kan någon med säkerhet säga vilket märke detta är? Grohe eller kanske nåt annat?
2. Som framgår av bilden har jag försökt undersöka vad som gör att det trögar genom att skruva isär, men jag vet inte var felet ligger.
3. Kanske ska termostatelementet (eller vad det heter) som ni ser jag håller i handen, rengöras, eller bytas?

Kan någon peka mig i rätt riktning här, så familjen slipper hålla duschmunstycket på tre meters avstånd för att inte skålla sig!

Tacksam för alla råd!

• Modernt badrumsduschutrymme med mörka kakelväggar, regndusch och handdusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en duschblandarfäste med en vit plastdel och ett gängat metallrör.
    Skapa konto
  • Närbild på en keramisk insats i en vattenkran, avlägsnad och försedd med mässingsmuttern.
    Skapa konto
  • Närbild av en groventreprenörspatropp med synliga gängor och en del av ett kromat rör.
    Skapa konto
  • Hand håller en demonterad kranmekanism med o-ringar och filter över handfat.
    Skapa konto
  • Termostatblandare för dusch monterad på kakelvägg med metalliska duschslangar.
    Skapa konto
  • Närbild av en kromad badrumskran som är monterad mot en kakelvägg.
    Skapa konto
Det har ju blivit en djungel av olika märken på blandare idag men jag tycker det ser ut som en tapwell duschblandare. Är det någon annan som har en annan åsikt så skriv...

BirgitS
V Vector skrev:
Det har ju blivit en djungel av olika märken på blandare idag men jag tycker det ser ut som en tapwell duschblandare. Är det någon annan som har en annan åsikt så skriv...
Det ser i alla fall väldigt likt ut blandaren https://www.tapwell.se/produkter/bad/dusch/evm168-160-shower-mixer?v=evm168-160-krom fast för takdusch i stället. Kontakta dem och fråga för de brukar ha en tjänstvillig kundtjänst.

Tapwell brukar ha sin logga, typ bokstaven t plus kanske något mer, någonstans.

Claes Sörmland
Lägg insatsen i citronsyravatten över natt och se om det blir bättre. Löser kalk och gips.

Sen kanske det behövs armaturfett för blandare på någon del.

(Ett ultraljudsbad vore nog också värt att testa. Känner du någon med verkstad?)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Ättika är även den en bra huskur för att lösa gammalt junk på detaljer i blandarens innanmäte.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
Eller Hessa kalkbort :)

• Gilla
tergo
  • Laddar…
TACK alla som svarat på min fråga!
Det ÄR en Tapwell, jag är nästan säker på det nu, för jag minns att vi pratade om detta märke då.

Men jag bara undrar lite här, ni föreslår olika typer av rengöring av insatsen...är det att den är skitig som gör att det trögar verkligen? Och detta med fett, var ska jag lägga det i så fall?

Claes Sörmland
T Tomas Fernman skrev:
TACK alla som svarat på min fråga!
Det ÄR en Tapwell, jag är nästan säker på det nu, för jag minns att vi pratade om detta märke då.

Men jag bara undrar lite här, ni föreslår olika typer av rengöring av insatsen...är det att den är skitig som gör att det trögar verkligen? Och detta med fett, var ska jag lägga det i så fall?
Både ättika och citronsyravatten tar kalk. Det krävs att insatsen ligger länge, typ över natt. Värt ett försök. Du har svaret imorgon bitti. Annars köp en ny insats.

Löste det sig? Har samma dusch och samma problem.

R Raaanew skrev:
Hej! Jäkligt sent svar, men nej - jag har ännu inte gjort något åt mitt problem! Har du? Funkade det isf?

nikasp
Fick du till det? Ska själv lägga termostatinsatsenni ättikabad 1-2 timmar idag vilket bör lösa saken. Gör ganska trögt efter 6 år så barnen har lite svårt att justera temp. Finns dokument på hur du tar isär på Tapwells hemsida.

R Raaanew skrev:
Bumpar den här gamla tråden! Nej det har ännu inte löst sig efs jag är en mästare på att skjuta upp saker. Nu måste jag ta tag i problemet dock - och då kan jag ju lika gärna höra om DU löste det? Tacksam för svar!

nikasp
Jag körde den slöa stilen och vred vredet från fullt öppet till fullt stängt ca 50 ggr och nu löper det ganska lätt, 95% bra enligt mig. Ska det bli perfekt är det ättikabad eller ny insats som gäller.

nikasp nikasp skrev:
Fick du till det? Ska själv lägga termostatinsatsenni ättikabad 1-2 timmar idag vilket bör lösa saken. Gör ganska trögt efter 6 år så barnen har lite svårt att justera temp. Finns dokument på hur du tar isär på Tapwells hemsida.
Löste det sig för dig med ättikabadet?

• Gilla
Lucas Widlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.