N Niq skrev:
Nej ibland blir det fel när man härdar glasen men i 99% av fallen beror det på yttre påverkan. Den yttre påverkan kan ha kommit när som helst från det att glaset plockades bort från härdugnen
jag säger inget om det men nu skriver du ju själv då att 1% handlar om nåt annat och det är de tillfällena jag pratar om. Man kommer aldrig ifrån att härdat glas kan falla i tusen bitar helt av sig själv när som helst. Det är sannolikt inte ens 1% av alla fall men risken finns alltid där.

N
L L Jan skrev:
Nej! Det är ganska vanligt att duschväggar spricker och faller ihop. Tex IKEA har haft mängder med problem också med glasskåpsdörrar. Sök på internet!

Vanligt laminerat går alldeles utmärkt, utan härdning. Visserligen risk för sprickor, men det faller inte ihop i en hög, utan sitter kvar
Jag gjorde en internetsökning och hittade väldigt lite om duschväggar som gått sönder av sig självt. Hittade några fall.

Om det nu skulle vara så vanligt varför byts det då inte mängder med duschväggar och skåpdörrar som gått sönder av sig självt?
Eller varför är det så få bilar som glasen går sönder på av sig självt? Om det var så vanligt så borde det ju stå fullt med bilar med trasiga glas.

Ja väldigt hög risk för sprickor i en duschvägg med vanligt laminerat glas. Men om man inte blir störd av att ha ett sprucket glas så går det säkert bra.

Jag hittade det här.
Artikeltext om varför glas i duschväggar kan explodera och sprida glassplitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggnadsarbetaren.se/duschvaggar-som-exploderar-darfor-hander-det/

N
S Stefan1972 skrev:
jag säger inget om det men nu skriver du ju själv då att 1% handlar om nåt annat och det är de tillfällena jag pratar om. Man kommer aldrig ifrån att härdat glas kan falla i tusen bitar helt av sig själv när som helst. Det är sannolikt inte ens 1% av alla fall men risken finns alltid där.
Ok ja jag missförstod nog dig lite. Tänkte att du menade att det var vanligt förekommande.

N Niq skrev:
Jag gjorde en internetsökning och hittade väldigt lite om duschväggar som gått sönder av sig självt. Hittade några fall.

Om det nu skulle vara så vanligt varför byts det då inte mängder med duschväggar och skåpdörrar som gått sönder av sig självt?
Eller varför är det så få bilar som glasen går sönder på av sig självt? Om det var så vanligt så borde det ju stå fullt med bilar med trasiga glas.

Ja väldigt hög risk för sprickor i en duschvägg med vanligt laminerat glas. Men om man inte blir störd av att ha ett sprucket glas så går det säkert bra.

Jag hittade det här.
[bild]
[länk]
Tvärtom finns det väl mycket med sökningen "duschdörr exploderade"

En mer fackmannamässig artikel

https://www.vvsforum.se/2020/02/darfor-kan-duschvaggen-spricka-i-dina-hander/.

N
P paralun skrev:
Tvärtom finns det väl mycket med sökningen "duschdörr exploderade"

En mer fackmannamässig artikel

[länk].
Ja 5 gånger mellan 1977 och 2020 är ju ganska ofta.

N Niq skrev:
Ja 5 gånger mellan 1977 och 2020 är ju ganska ofta.
Om du kollar träffarna så är det klart flera exploderade duschdörrar/väggar.

Hursomhelst så hoppas jag TS fått prata med en riktig skadehandläggare idag.
Borde vara ett reklamationsärende inkl skaderegelring.

N
P paralun skrev:
Om du kollar träffarna så är det klart flera exploderade duschdörrar/väggar.

Hursomhelst så hoppas jag TS fått prata med en riktig skadehandläggare idag.
Borde vara ett reklamationsärende inkl skaderegelring.
Jag fick faktiskt inte upp många träffar alls om det när jag sökte. Några stycken dök det upp men inte många. Visst händer det att duschväggar och annat härdat glas går sönder. Väldigt sällan utan någon orsak. Men att det skulle vara ett stort problem och vanligt förekommande håller jag inte med om.

Dörren måste lossnat och trillat.
Annars förstår jag inte hur skadorna på väggen kan hända

Bor ni i hyresrätt?

Detta hände mig för tre år sedan. Hade en helt ny dörr i ett helt nytt badrum med kakel å matta. Pang!! Mitt i natten.

Slog flera små små Jack/hål på nya vinylmattan . Fick ny dörr fr leverantören (Dahl tror jag..) och lite plåster på såren i form av en dyr gerkap fr Bosch 🤓- jag fick välja fritt för en slant. De erbjöd en montör men jag valde en såg, och gjorde det själv :)

Anmälde till Försäkringsbolaget, åtgärdade hålen med ”Aqua tät”. Håller fortfarande fint. Att riva hela badrummet inkl kakel var inte aktuellt.

Redigerat:
Det spelar väl ingen roll hur, om, när, eller att härdat glas exploderar. Vi kan iallafall vara säkra på att varken TS, eller hans sambo är skyldiga, då de låg och sov. Även att det skulle kunna ses som hantverkarens fel, efter två år är inte heller rimligt.
Detta kommer, med största sannolikhet, gå på hemförsäkringen. Det finns liksom ingenting som säger att det inte skulle göra det. Förutom någon oinsatt tant.

A AG A skrev:
Det spelar väl ingen roll hur, om, när, eller att härdat glas exploderar. Vi kan iallafall vara säkra på att varken TS, eller hans sambo är skyldiga, då de låg och sov. Även att det skulle kunna ses som hantverkarens fel, efter två år är inte heller rimligt.
Detta kommer, med största sannolikhet, gå på hemförsäkringen. Det finns liksom ingenting som säger att det inte skulle göra det. Förutom någon oinsatt tant.
Nu var det inom 2år. Sen har nog ingen ansett att det var hantverkarens fel däremot att det faller inom hans ansvar. Och det kan ju dessutom vara längre än 2 år beroende på vad man avtalat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Själva duschväggen bör omfattas av materialgarantin och isåfall är det hantverkarens ansvar att byta denna, följdskadan är nog en fråga för försäkringsbolaget. Har haft en sån skada och tillverkaren tog kostnaden för glas och byte ioförsej på en bil.
Varför skulle den omfattas av garanti.

Kan räcka 1 gång att slå ihop dörrarna lite hårt så skapas en spänning som i sin tur kan leda till detta.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
BirgitS
B Bozzen skrev:
Varför skulle den omfattas av garanti.

Kan räcka 1 gång att slå ihop dörrarna lite hårt så skapas en spänning som i sin tur kan leda till detta.
Under de två första åren efter att varan avlämnats har du som företagare bevisbördan. Det innebär att alla fel som uppkommer under den tiden ansvarar du för så länge du inte kan visa att felet till exempel beror på konsumenten(4 kap. 17 § KköpL).
https://www.konsumentverket.se/mark...tkoplagen-for-foretag/#4yuNwHnKsmjv9gb2qk46tG

Hände en polare och dom åtgärdade hela badrummet på duschvägg garantin. Har ni garanti kvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.