Hej! Har en gammal Oras duschblandare i min lägenhet som står och droppar. Kan man göra nåt åt det tro eller behöver man byta ut hela blandaren? Kan tilläggas att jag själv har tummen mitt i handen.. Det är också dåligt tryck i duschen, kan det ha med blandaren att göra?
Mvh P

• Kran och duschslang i badkar, vattenstänk, vita kakelväggar, temperaturmärkning på kranen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att byta ut överstycket.

Var droppar det?

Hjälp en granne där dusben inte fick ut något vatten överstycket hade kalkat igen på en 7 år gammal blandare.
Prova å ta lös å lägg i ätticka eller citronsyra.
Eller byt delen.

Vad är ett överstycke?
Det är främst delen som man fyller badkaret med som droppar, men kan uppleva att handduschen droppar även den om man inte bytt läget tillräckligt hårt.

MultiMan
Om du verkligen har tummen mitt i handen så tycker jag inte du ska börja riva i en sådan blandare själv, utan lej hjälp efter helgerna. Se till att du stänger av vattnet innan. Vattenskador är tråkigt.

Annars finns det säkert packnings/renoveringsatser att köpa om du letar upp exakt vilken modell det är. Ibland/ofta krävs det specialverktyg för att ta isär så kolla upp vad som behövs och skaffa innan du börjar, om du ska greja själv. Stor rörtång tar det mesta men ger lätt märken, därför bättre med avsett verktyg/nyckel som inte skadar ytorna.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om du verkligen har tummen mitt i handen så tycker jag inte du ska börja riva i en sådan blandare själv, utan lej hjälp efter helgerna. Se till att du stänger av vattnet innan. Vattenskador är tråkigt.

Annars finns det säkert packnings/renoveringsatser att köpa om du letar upp exakt vilken modell det är. Ibland/ofta krävs det specialverktyg för att ta isär så kolla upp vad som behövs och skaffa innan du börjar, om du ska greja själv. Stor rörtång tar det mesta men ger lätt märken, därför bättre med avsett verktyg/nyckel som inte skadar ytorna.
Känns inte värt att riskera vattenskada nej. Men kanske är lika bra att byta ut hela blandaren om man ändå ska greja. Vet du vad det kan kosta att ta in någon som byter/lagar detta?

• Gilla
multix
  • Laddar…
BirgitS
En rörmokare tar väl kring 600 kr/timme, så åtminstone en timmes restid, en timmes arbetstid och en timmes restid samt en timme för inköp. Något i den storleksordningen är nog normalt.

Hör med vänner, kollegor och grannar om de har någon rörmokare att rekommendera.

BirgitS BirgitS skrev:
En rörmokare tar väl kring 600 kr/timme, så åtminstone en timmes restid, en timmes arbetstid och en timmes restid samt en timme för inköp. Något i den storleksordningen är nog normalt.

Hör med vänner, kollegor och grannar om de har någon rörmokare att rekommendera.
Tack för den uppskattningen, får höra runt om det finns nån lämplig!

Ta tag i delen på omkastaren under brickan håll emot kranen med andra handen å skruva ut.
Ibland är det lättare att få grepp med tex en diskhandske.

A A-Man_08 skrev:
Ta tag i delen på omkastaren under brickan håll emot kranen med andra handen å skruva ut.
Ibland är det lättare att få grepp med tex en diskhandske.
Hm, de värsta som kan hända är att jag förstör den men då fastnar det bara i dusch alt. badkarsläge.. kanske? :thinking:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.