Vi har en firma som gjort ett badrum till oss där de monterat duschen för högt så den sitter tight mot taket. Firman har gjort allt jobb från grunden och har haft tillgång till duschen som vi köpt in redan från början av jobbet. De har sedan dragit in vattnet till blandaren för högt så att takduschen precis går in och ligger och trycker mot taket. Det är förstås fel men firman vägrar ta ansvar för detta och försöka hitta en lösning utan meddelar att det är vårt fel att vi borde ha kontrollerat vad de gjorde. Vi är förstås inte överens men jag funderar nu på om någon varit med om en liknande situation.
Jag är osäker på hur illa det är att duschen är monterad så, det blir ju svårt att komma åt att rengöra och jag är rädd att det inte torkar upp ordentligt och bildas mögel på sikt. Någon som har liknande erfarenhet eller annan input?
Jag är osäker på hur illa det är att duschen är monterad så, det blir ju svårt att komma åt att rengöra och jag är rädd att det inte torkar upp ordentligt och bildas mögel på sikt. Någon som har liknande erfarenhet eller annan input?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det finns en standard för hur högt en blandare ska vara monterad. Inget krav att egentligen följa det men man skulle kanske kunna hävda att det inte är fackmässigt att bryta mot standarden utan att diskutera avsteget med kunden. Hur högt sitter blandaren?
Jag förstår inte riktigt.
Man väljer ju hur högt upp takduschen ska gå och kapar den efter den höjd man vill ha!?
Varför frågade de aldrig?
Är det inte bara att kapa av 5-10cm?
Man väljer ju hur högt upp takduschen ska gå och kapar den efter den höjd man vill ha!?
Varför frågade de aldrig?
Är det inte bara att kapa av 5-10cm?
Tack för svar, jag vet inte själv hur man brukar montera dessa. Om det är så man gör så kanske det finns en ganska enkel lösning. Det är en sån här dusch:Huddingebo skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/brogrund-takduschset-med-termostatblandare-foerkromad-10393342/
Problemet är att den övre delen inklusive fästet i väggen är en fast del så även om det går att kapa det nedre röret så måste vi då borra upp nytt håll för väggfästet. Men, det skulle väl i och för sig gå att sänka 1-2 cm och fylla igen gamla hålet så att det fortfarande är gömt bakom väggfästet och ett nytt hål 1-2 cm under.
Och ja, jag hade föredragit att de frågat men det gjorde de tyvärr inte.
😂Rickard W skrev:
Med det resonemanget så kan ju företag göra lite vad de vill utan konsekvenser, ska kunden då alltid stå och kika över axeln på dem och hålla koll samt då även läsa in sig på alla branchregler, standarder och anvisningar från tillverkaren. Är väll lite det man betalar för? 🤔
Ja, jag håller medWalle85 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det verkar vara standard med ungefär 110 cm upp till blandaren.BirgitS skrev:
Det ska vara så pass lågt att även barn och folk som sitter kan hantera blandaren på ett säkert sätt.
Är det ett helt rör från blandare till munstycket?
Går kanske att dela det i fästet och kapa den övre biten?
Edit. kollade instruktionen och röret är delat.
Kanske går att plocka loss övre röret från hållaren och kapa det så kan hållaren sitta kvar men duschen hamnar lägre.
Går kanske att dela det i fästet och kapa den övre biten?
Edit. kollade instruktionen och röret är delat.
Kanske går att plocka loss övre röret från hållaren och kapa det så kan hållaren sitta kvar men duschen hamnar lägre.
Googlade lite snabb och standardhöjd för en duschblandare verkar vara 110 cm från färdigt golv.
Om man tittar på ritningarna på duschen så är det 113 cm från centrum blandare till ovansida duschrör.
Har ni 240 i takhöjd så har dom alltså placerat blandaren 127 cm från golv, eller ni har kanske lågt i tak, typ 225?
Om man tittar på ritningarna på duschen så är det 113 cm från centrum blandare till ovansida duschrör.
Har ni 240 i takhöjd så har dom alltså placerat blandaren 127 cm från golv, eller ni har kanske lågt i tak, typ 225?
Tack, blandaren sitter på ca 110 cm så det är nog standardhöjd och vi har ganska lågt i tak. Gammalt hus. Och så har firman sänkt taket lite under renoveringen.Lexington skrev:
Googlade lite snabb och standardhöjd för en duschblandare verkar vara 110 cm från färdigt golv.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Bor också i gammalt hus, med lågt i tak (206cm). Vi monterade rören på standard höjd och köpte en takdusch som gick att korta så det är typ 2-3cm från att duschen tar i taket som i ditt fall. Men hade den hamnat lägre kunde man inte heller stå raklång under.
Att frångå 110cm från golv är jobbigare då det är rätt många olika hantverkare i en badrumsrenovering så nästan allt monteras enl. de standarder som är överenskomna utan att behöva fundera för mycket på exakt hur tak duschen senare ska monteras eller typ osv.
Att frångå 110cm från golv är jobbigare då det är rätt många olika hantverkare i en badrumsrenovering så nästan allt monteras enl. de standarder som är överenskomna utan att behöva fundera för mycket på exakt hur tak duschen senare ska monteras eller typ osv.