Vi har en firma som gjort ett badrum till oss där de monterat duschen för högt så den sitter tight mot taket. Firman har gjort allt jobb från grunden och har haft tillgång till duschen som vi köpt in redan från början av jobbet. De har sedan dragit in vattnet till blandaren för högt så att takduschen precis går in och ligger och trycker mot taket. Det är förstås fel men firman vägrar ta ansvar för detta och försöka hitta en lösning utan meddelar att det är vårt fel att vi borde ha kontrollerat vad de gjorde. Vi är förstås inte överens men jag funderar nu på om någon varit med om en liknande situation.

Jag är osäker på hur illa det är att duschen är monterad så, det blir ju svårt att komma åt att rengöra och jag är rädd att det inte torkar upp ordentligt och bildas mögel på sikt. Någon som har liknande erfarenhet eller annan input?

• Takdusch monterad för nära taket i ett badrum, vilket kan göra rengöring svår och leda till fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns en standard för hur högt en blandare ska vara monterad. Inget krav att egentligen följa det men man skulle kanske kunna hävda att det inte är fackmässigt att bryta mot standarden utan att diskutera avsteget med kunden. Hur högt sitter blandaren?

Jag förstår inte riktigt.
Man väljer ju hur högt upp takduschen ska gå och kapar den efter den höjd man vill ha!?
Varför frågade de aldrig?
Är det inte bara att kapa av 5-10cm?

• Gilla
JonasSun
  • Laddar…
På min takdusch är det bara att lossa en klämkoppling vid skarven på röret upp sen kan man ställa höjden.
Men den är kanske redan i lägsta läget?

• Gilla
Rickard W och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag förstår inte riktigt.
Man väljer ju hur högt upp takduschen ska gå och kapar den efter den höjd man vill ha!?
Varför frågade de aldrig?
Är det inte bara att kapa av 5-10cm?
Tack för svar, jag vet inte själv hur man brukar montera dessa. Om det är så man gör så kanske det finns en ganska enkel lösning. Det är en sån här dusch:
https://www.ikea.com/se/sv/p/brogrund-takduschset-med-termostatblandare-foerkromad-10393342/

Problemet är att den övre delen inklusive fästet i väggen är en fast del så även om det går att kapa det nedre röret så måste vi då borra upp nytt håll för väggfästet. Men, det skulle väl i och för sig gå att sänka 1-2 cm och fylla igen gamla hålet så att det fortfarande är gömt bakom väggfästet och ett nytt hål 1-2 cm under.

Och ja, jag hade föredragit att de frågat men det gjorde de tyvärr inte.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Walle85
Rickard W Rickard W skrev:
... utan meddelar att det är vårt fel att vi borde ha kontrollerat vad de gjorde.
😂
Med det resonemanget så kan ju företag göra lite vad de vill utan konsekvenser, ska kunden då alltid stå och kika över axeln på dem och hålla koll samt då även läsa in sig på alla branchregler, standarder och anvisningar från tillverkaren. Är väll lite det man betalar för? 🤔

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
😂
Med det resonemanget så kan ju företag göra lite vad de vill utan konsekvenser, ska kunden då alltid stå och kika över axeln på dem och hålla koll samt då även läsa in sig på alla branchregler, standarder och anvisningar från tillverkaren. Är väll lite det man betalar för? 🤔
Ja, jag håller med

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en standard för hur högt en blandare ska vara monterad. Inget krav att egentligen följa det men man skulle kanske kunna hävda att det inte är fackmässigt att bryta mot standarden utan att diskutera avsteget med kunden. Hur högt sitter blandaren?
Det verkar vara standard med ungefär 110 cm upp till blandaren.
Det ska vara så pass lågt att även barn och folk som sitter kan hantera blandaren på ett säkert sätt.

• Gilla
Rickard W
  • Laddar…
Är det ett helt rör från blandare till munstycket?
Går kanske att dela det i fästet och kapa den övre biten?

Edit. kollade instruktionen och röret är delat.
Kanske går att plocka loss övre röret från hållaren och kapa det så kan hållaren sitta kvar men duschen hamnar lägre.

• Gilla
Rickard W
  • Laddar…
Googlade lite snabb och standardhöjd för en duschblandare verkar vara 110 cm från färdigt golv.
Om man tittar på ritningarna på duschen så är det 113 cm från centrum blandare till ovansida duschrör.
Har ni 240 i takhöjd så har dom alltså placerat blandaren 127 cm från golv, eller ni har kanske lågt i tak, typ 225?

• Gilla
Rickard W
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Googlade lite snabb och standardhöjd för en duschblandare verkar vara 110 cm från färdigt golv.
Om man tittar på ritningarna på duschen så är det 113 cm från centrum blandare till ovansida duschrör.
Har ni 240 i takhöjd så har dom alltså placerat blandaren 127 cm från golv, eller ni har kanske lågt i tak, typ 225?
Tack, blandaren sitter på ca 110 cm så det är nog standardhöjd och vi har ganska lågt i tak. Gammalt hus. Och så har firman sänkt taket lite under renoveringen.

Nästa fråga är ju då om hantverkarna visste vilken dusch du skulle ha?
Dom flesta duschar är väl justerbara i höjdled?
Den vi har hemma är det iaf.

Lexington Lexington skrev:
Nästa fråga är ju då om hantverkarna visste vilken dusch du skulle ha?
Dom flesta duschar är väl justerbara i höjdled?
Den vi har hemma är det iaf.
Ja, de visste vid början av renoveringen vilken dusch vi skulle ha. Tyvärr verkar inte denna gå att justera i höjd. Tack ändå.

Ser väl ut att gå att ändra höjd på denna utan större problem? Eller är det interna gängor man skruvar in i den övre delen?
Illustration som visar hur man justerar höjden på en duschstång genom att skruva in eller ut den i en väggmonterad armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U
Bor också i gammalt hus, med lågt i tak (206cm). Vi monterade rören på standard höjd och köpte en takdusch som gick att korta så det är typ 2-3cm från att duschen tar i taket som i ditt fall. Men hade den hamnat lägre kunde man inte heller stå raklång under.

Att frångå 110cm från golv är jobbigare då det är rätt många olika hantverkare i en badrumsrenovering så nästan allt monteras enl. de standarder som är överenskomna utan att behöva fundera för mycket på exakt hur tak duschen senare ska monteras eller typ osv.

• Gilla
Rickard W
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.