Hej, har frågat runt även sotarfirma om vad gäller när man i badrummet har en del av murstocken. Hur ska klä sig murstocken i badrummet särskilt om det ligger i duschen. Nån säger klä sig med gips/tätskit/kakel. Sotfirma sa att det beror på vilken sida av murstocken går rökkanalen och gips inte är lämpligt då gips sintrar med värme.
Nån som vet om det finns specifika krav som ska uppfyllas vid ett sådant fall? Vad gäller följande alternativ?
1- rökkanal ligger på samma sida (en liten braskamin i bottenvåningen medan badrummet ligger på övervåningen) och klä sig med gips/tätskikt/kakel?
2- rökkanalen ligger på andra sida av murstocken eller i mitten av murstocken där det finns avstånd mellan murstockens yttersida och rökkanal.

Eller finns andra godkända lösningar ur brandskyddsperspektivet?

• Gilla
Helen Sjöblom
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snyggast är väl att putsa murstocken och sätta tätskikt och sedan kakel på putsen.

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Är denna lösningen godkänd? Så gips inte lämpligt? Vad sägs om brandsäkert gips? Är inte tätskiktet brännbar?

Claes Sörmland
Du får kolla hos tätskiktstillverkaren vilka underlag som fungerar med tätskiktet.

Gips är ju inte lämpligt på varm murstock eftersom kristallvattnet kan lämna och göra att det som du skrev sintrar. Inte heller kartongen är lämplig på murstockar - det är ju papper.

• Gilla
MBR210
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får kolla hos tätskiktstillverkaren vilka underlag som fungerar med tätskiktet.

Gips är ju inte lämpligt på varm murstock eftersom kristallvattnet kan lämna och göra att det som du skrev sintrar. Inte heller kartongen är lämplig på murstockar - det är ju papper.
Men finns nått sätt att bevisa murstocken i den sida som badrummet ligger inte blir varm?

Faran med en inklädd skorsten är inte värmen från eldning utan om man skulle få en soteld i skorstenen. Vid en soteld kan man få en tempratur på uppåt 1600gr i extremfall och det är inte ovanligt att skorstenen spricker. En kaklad skorsten känns dock ganska ok men det är alltid sotaren som avgör.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Faran med en inklädd skorsten är inte värmen från eldning utan om man skulle få en soteld i skorstenen. Vid en soteld kan man få en tempratur på uppåt 1600gr i extremfall och det är inte ovanligt att skorstenen spricker. En kaklad skorsten känns dock ganska ok men det är alltid sotaren som avgör.
Den extremfallet och temperaturen du nämnde är runt rökkanalen eller ytter sida av murstocken? Även om rökkanalen ligger på andra sida av murstocken?

Claes Sörmland
M MBR210 skrev:
Den extremfallet och temperaturen du nämnde är runt rökkanalen eller ytter sida av murstocken? Även om rökkanalen ligger på andra sida av murstocken?
Det är temperaturer inne i rökkanalen. Får man soteld expanderar dock murstocken och kan börja läcka. Soteld är mycket ovanligt med lokaleldstäder. Värre med gamla dåliga pannor.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MBR210 skrev:
Men finns nått sätt att bevisa murstocken i den sida som badrummet ligger inte blir varm?
Elda länge och mät temperaturen på ytan.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Om rökkanalen ligger på motsatt sida är ju risken mindre. Bästa är om sotare kollar på plats och kollar vart kanalerna går och säger hur han tycker det skall vara.

• Gilla
MBR210
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Elda länge och mät temperaturen på ytan.
Jag har gjort det ca två timmar eld. väggen mot badrummet bli inte varmt alls. Men ska jag ta in en sotare och visa detta på plats?

M MBR210 skrev:
Jag har gjort det ca två timmar eld. väggen mot badrummet bli inte varmt alls. Men ska jag ta in en sotare och visa detta på plats?
Min skorstensstock blir inte ens ljummen efter 2 timmars eldning, du behöver elda mycket längre.
Tänk 25 grader kallt ute och du eldat 2 dagar i rad.
/W

• Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MBR210 skrev:
Kravet vid en brandskyddskontroll är att murstocken ska vara inspekterbar, d v s du ska inte bygga skalväggar framför den för då är den inte inspekterbar (man kan inte se om den läcker, man ser inte se svarta fläckarna från utträngande sot). Av det skälet är det enklast att kakla rakt på murstockens puts och inte hålla på med gipsskivor. Och har du en snyggt putsad yta tillför ju heller inte en gipsskiva något för kaklingen, den tillför bara elände i form av papper och gips.

Så är många av badrummen i BRFen jag är medlem i, kaklat rakt på murstocken.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
MrJay
Silikatskiva, sedan gips och allt annat, då riskerar du absolut inget.

• Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Mejla till sotaren och tala om hur det ser ut och fråga om det är ok att kakla direkt på murstocken. Sotaren har ju sista ordet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.