Det är fogen som har släppt på det gamla badrummet. Det kan bero på t ex att klinkerläggningen är väldigt gammal, att man har använt för mycket syra på golvet över åren eller i värsta fall att klinkersen släppt från underlaget. Det senare går att utreda genom att knacka på dem, låter de som om de är lösa?
Fogarna är mest estetiska men ser ju också till att smuts inte kommer in där och vatten inte rinner rakt ned genom fogarna vid överspolning. Så är värt att foga om i väntan på badrumsrenoveringen. Sök på foga om så finns det trådar om hur man gör.
Fogarna är mest estetiska men ser ju också till att smuts inte kommer in där och vatten inte rinner rakt ned genom fogarna vid överspolning. Så är värt att foga om i väntan på badrumsrenoveringen. Sök på foga om så finns det trådar om hur man gör.
Hej och tack för svaren. Ska jag ta bort den gamla fogen och lägga en nyfog. Vad heter fogen som passa och köpa? Finns det färdig fogen som passar?. TackStefan N skrev:
Ja, lösa är dom ju åtminstone
Att foga om gör nog varken till eller från åt problemet, det fixar bara det estetiska. Min gissning är att det möjligtvis kan vara en vattenskada som har gjort underlaget lite mjukare, eller att det inte är byggt och reglat stumt nog från början som ger resultatet att golvet sviktar och rör sig för mycket för att plattorna ska hålla i längden. Eller att personen som la plattorna inte visste vad den höll på med och inte hade tillräckligt täckning med fixenN Nannito skrev:
Hej , vår försäkringsbolag har inte godkänt det för det har gjort enligt dem gamla regler när vi köpte huset. Jag har inte råd och byta golvet i badrumme nu. Badrummet ligger på överplanet vilken kan skada taket som ligger under det !!. Är det möjlig att ta bort den gamla fogen eller alla plattor och sätta en ny fog och kan klara sig i några år till ?. Jag är tacksam för svaren.Norrbottenssnickare skrev:
Att foga om gör nog varken till eller från åt problemet, det fixar bara det estetiska. Min gissning är att det möjligtvis kan vara en vattenskada som har gjort underlaget lite mjukare, eller att det inte är byggt och reglat stumt nog från början som ger resultatet att golvet sviktar och rör sig för mycket för att plattorna ska hålla i längden. Eller att personen som la plattorna inte visste vad den höll på med och inte hade tillräckligt täckning med fixen
Det bästa om ni inte har råd att åtgärda vattenskadan är ju att inte använda det badrummet. Har ni ett till så använd det andra istället isåfall.
En dålig nödlösning är att sätta in en duschkabin. Man måste då se till att inte vattenlås svämmar över tex och dra slangen från duschkabin ner i vattenlåset. Sedan se till att det inte hamnar vatten på golvet, dvs torka sig inne i duschkabinen. Detta är en nödlösning som man inte bör ha som första alternativ. Din vattenskada kan bli värre.
En dålig nödlösning är att sätta in en duschkabin. Man måste då se till att inte vattenlås svämmar över tex och dra slangen från duschkabin ner i vattenlåset. Sedan se till att det inte hamnar vatten på golvet, dvs torka sig inne i duschkabinen. Detta är en nödlösning som man inte bör ha som första alternativ. Din vattenskada kan bli värre.
Haha jo om man har lite kunskap om tätskikt osv kan det fungera hur länge som helst om man håller koll på det jag skrev. Men ts undrade om att foga om fixar tätskiktet i hans eventuellt läckande badrum och då är kanske inte kunskapen på den nivån att denna lösning är hållbar länge.D Dilato skrev:
Men visst får man inget vatten utanför duschkabin eller vattenlås så håller det ju föralltid 😆

