Hej, vänligen informera oss vad är dessa hål i duschgolvet och vad kan man göra åt den ?. Tack
Mvh
 
  • Golvbrunn med metallgaller omgiven av kakelplattor, antyder badrum eller våtrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är fogen som har släppt på det gamla badrummet. Det kan bero på t ex att klinkerläggningen är väldigt gammal, att man har använt för mycket syra på golvet över åren eller i värsta fall att klinkersen släppt från underlaget. Det senare går att utreda genom att knacka på dem, låter de som om de är lösa?

Fogarna är mest estetiska men ser ju också till att smuts inte kommer in där och vatten inte rinner rakt ned genom fogarna vid överspolning. Så är värt att foga om i väntan på badrumsrenoveringen. Sök på foga om så finns det trådar om hur man gör.
 
Skulle förvåna mig mycket om det inte är svikt i golvet med tanke på alla sprickorna. Set ju rätt hempulat ut också med mjukfog runt slukristen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle förvåna mig mycket om det inte är svikt i golvet med tanke på alla sprickorna. Set ju rätt hempulat ut också med mjukfog runt slukristen.
Hej och tack för svaren. Ska jag ta bort den gamla fogen och lägga en nyfog. Vad heter fogen som passa och köpa? Finns det färdig fogen som passar?. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej och tack för svaren. Ska jag ta bort den gamla fogen och lägga en nyfog. Vad heter fogen som passa och köpa? Finns det färdig fogen som passar?. Tack
 
Ja, lösa är dom ju åtminstone
 
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Ja, lösa är dom ju åtminstone
Hej och tack , vad ska vi göra och kan vi rädda golvet om vi foga det?. Vilken fog är bra.?. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej och tack , vad ska vi göra och kan vi rädda golvet om vi foga det?. Vilken fog är bra.?. Tack
Att foga om gör nog varken till eller från åt problemet, det fixar bara det estetiska. Min gissning är att det möjligtvis kan vara en vattenskada som har gjort underlaget lite mjukare, eller att det inte är byggt och reglat stumt nog från början som ger resultatet att golvet sviktar och rör sig för mycket för att plattorna ska hålla i längden. Eller att personen som la plattorna inte visste vad den höll på med och inte hade tillräckligt täckning med fixen
 
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Att foga om gör nog varken till eller från åt problemet, det fixar bara det estetiska. Min gissning är att det möjligtvis kan vara en vattenskada som har gjort underlaget lite mjukare, eller att det inte är byggt och reglat stumt nog från början som ger resultatet att golvet sviktar och rör sig för mycket för att plattorna ska hålla i längden. Eller att personen som la plattorna inte visste vad den höll på med och inte hade tillräckligt täckning med fixen
Hej , vår försäkringsbolag har inte godkänt det för det har gjort enligt dem gamla regler när vi köpte huset. Jag har inte råd och byta golvet i badrumme nu. Badrummet ligger på överplanet vilken kan skada taket som ligger under det !!. Är det möjlig att ta bort den gamla fogen eller alla plattor och sätta en ny fog och kan klara sig i några år till ?. Jag är tacksam för svaren.
 
Det bästa om ni inte har råd att åtgärda vattenskadan är ju att inte använda det badrummet. Har ni ett till så använd det andra istället isåfall.

En dålig nödlösning är att sätta in en duschkabin. Man måste då se till att inte vattenlås svämmar över tex och dra slangen från duschkabin ner i vattenlåset. Sedan se till att det inte hamnar vatten på golvet, dvs torka sig inne i duschkabinen. Detta är en nödlösning som man inte bör ha som första alternativ. Din vattenskada kan bli värre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
En dålig nödlösning är att sätta in en duschkabin.
Där håller jag inte med, det är en jättebra lösning.
 
  • Gilla
  • Älska
Hep och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Där håller jag inte med, det är en jättebra lösning.
Haha jo om man har lite kunskap om tätskikt osv kan det fungera hur länge som helst om man håller koll på det jag skrev. Men ts undrade om att foga om fixar tätskiktet i hans eventuellt läckande badrum och då är kanske inte kunskapen på den nivån att denna lösning är hållbar länge.

Men visst får man inget vatten utanför duschkabin eller vattenlås så håller det ju föralltid 😆
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Det bästa om ni inte har råd att åtgärda vattenskadan är ju att inte använda det badrummet.
Var skriver TS att det finns en vattenskada? Kan inte enda problemet vara det estetiska med en ful fog? Läser jag slarvigt?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var skriver TS att det finns en vattenskada? Kan inte enda problemet vara det estetiska med en ful fog? Läser jag slarvigt?
"Eventuell vattenskada".
Så, fixat.
 
S SirMayo skrev:
"Eventuell vattenskada".
Så, fixat.
Hej och tack för svaren. Finns det en apparat som upptäckar vattenskada att hyra?
Är det möjligt att lägga en plastmatta?.Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.