114 277 läst ·
405 svar
114k läst
405 svar
Dumt och dyrt att sova med öppet fönster - hur argumenterar man mot detta?
På vilket sätt belastar man miljön när vattnet man använt går till ett reningsverk menar du? Nu har du chansen att utbilda oss som tror på att reningsverken fungerar som de skall. Om du reser runt lite i världen så inser du snabbt att i Sverige belastar vi miljön helt fantastiskt lite jämfört med de flesta länder på planeten.Arcon skrev:
Med min inställning??
Jag kommer inte ens bemöda mig svara på vad du skrivit, men du visar väl att du inte är så särskilt påläst.
Ps livet handlar om prioriteringar. Jag försöker unna mig vissa saker samtidigt som jag drar ner på andra saker.
Dvs jag är realist man kan inte få allt utan vissa saker väljer jag bort för att unna mig andra saker. Det är inte bara en ekonomisk faktor utan även en miljöfaktor och ta sitt ansvar på jordens begränsade resurser. Du lever ditt liv som du vill och gör dina prioriteringar dessa val får du leva med. Men nu handlade detta inte om mig eller dig utan någon annan som bad om råd så vi släpper det där.
// Arcon
Eh, du vet att reningsverk förbrukar kemikalier och energi va? Det är givetvis en miljöpåverkan, om än mindre än att släppa det rakt ut.Nissens skrev:
På vilket sätt belastar man miljön när vattnet man använt går till ett reningsverk menar du? Nu har du chansen att utbilda oss som tror på att reningsverken fungerar som de skall. Om du reser runt lite i världen så inser du snabbt att i Sverige belastar vi miljön helt fantastiskt lite jämfört med de flesta länder på planeten.
Rkarlsson skrev:Din bror är en toffel och har usel ekonomi om han har dålig ekonomi pga tapeter. Han får väl ändå säga nej om han inte är intresserad av tapeterna.
Räcker inte en familjs ekonomi till att sova med ett öppet fönster så har man inte råd att bo i en villa utan bör inkvartera sig i en hyresrätt.
Tipset till ts är att han delvis skriver in sambon i huset, och sen kör delad ekonomi. Hon är troligtvis ok med någon hunka för att kunna lufta ur huset.
Annars får han väl installera en takfläkt och något som avger lite kyla, men det tar troligtvis ett par år innan han tjänat in de pengarna.
Vi har öppet nästan hela året och vi gör av minimalt med energi. Vatten fick vi tillbaka (tillgodo) på räkningen i 4 månader då de räknade lika mycket som familjen innan.
Brorsan är en toffel och börjar få problem med ekonomin inte bara för någon tapet, utan för dyrt nytt märkeskök, nån jäkla ful gasspis från Frankrike, inredning som är "sååå fin", 7kt stor och påkostad altan m.m. I vardagsrummet dräller det av inredningsmagasin och små hyllor i ek på väggarna som hon ställer tavlorna på. Vad är det för fel på tavelkrokar?
Trots samma misstag med tidigare donnor lärde han sig inte och nu är han inne i cirkusen. Fasen vad hon lär pipa om hon inte får sin rosentapet i garderoben, typ så. På köpet är hon ingen skönhet, rätt överviktig och pratar med hö röst så man får ont i öronen. . Han är smärt och ser bra ut charmig osv. Fattar det hela inte alls.
Jag tycker på riktigt att TS borde byta donna. Har man sånna problem i början så kommer det att fortsätta och bli värre. Jag lovar, garanterat. Låter som hon har vänsteraktig bakgrund och gillar att andra betalar allt. De som "har pengar" kan ju lika gärna betala kanske? Men det finns få som bara "har pengar" pengarna kommer oftast från slit och kämpande samt prioriteringar, Vissa fattar det aldrig. "Du som har pengar kan ju betala" har jag hört många gånger. JAg startade en gång typ från sctratch och har aldrig varit på någon lång och kostsam semester tex. och kört äldr bilar som jag reparerat själv.. Utan sparat pengarna istället. Tur att min sambo också är sparsam. Å andra sidan har vi inga lån nu. Tog 20 år att bli fri fån dom. Så nu kostar vi på oss mer resor och annat som vi vill ha. Känns rätt för oss!
Det finns massor av andra donnor som inget hellre vill än att ha en trygg och stabil man med bra ekonomi.
Redigerat:
Ett förhållande och en familj är väl ändå inte samma sak som ett samhälle vad gäller ekonomisk fördelning. Du låter väldigt mycket som en man jag hörde om som klagade på att han och frun aldrig kunde gå på restaurang - hon hade ju inte råd!F Freddan#1 skrev:Brorsan är en toffel och börjar få problem med ekonomin inte bara för någon tapet, utan för dyrt nytt märkeskök, nån jäkla ful gasspis från Frankrike, inredning som är "sååå fin", 7kt stor och påkostad altan m.m. I vardagsrummet dräller det av inredningsmagasin och små hyllor i ek på väggarna som hon ställer tavlorna på. Vad är det för fel på tavelkrokar?
Trots samma misstag med tidigare donnor lärde han sig inte och nu är han inne i cirkusen. Fasen vad hon lär pipa om hon inte får sin rosentapet i garderoben, typ så. På köpet är hon ingen skönhet, rätt överviktig och pratar med hö röst så man får ont i öronen. . Han är smärt och ser bra ut charmig osv. Fattar det hela inte alls.
Jag tycker på riktigt att TS borde byta donna. Har man sånna problem i början så kommer det att fortsätta och bli värre. Jag lovar, garanterat. Låter som hon har vänsteraktig bakgrund och gillar att andra betalar allt. De som "har pengar" kan ju lika gärna betala kanske? Men det finns få som bara "har pengar" pengarna kommer oftast från slit och kämpande samt prioriteringar, Vissa fattar det aldrig. "Du som har pengar kan ju betala" har jag hört många gånger. JAg startade en gång typ från sctratch och har aldrig varit på någon lång och kostsam semester. Utan sparat pengarna istället. Tur att min sambo också är sparsam. Å andra sidan har vi inga lån nu. Tog 20 år att bli fri fån dom.
Det finns massor av andra donnor som inget hellre vill än att ha en trygg och stabil man med bra ekonomi.
Nej nej nej, har inget med samhället alls att göra, utan bara med folks tankesätt/inställning/ideologi att göra. Jag kan numera av erfarenhet lukta mig till om någon är avundsjuk på mig/oss. Ofta är det soc./vänsteraktiga personer som är avundsjuka eller om de har växt upp i soc./vänsteraktig familj. . Nackdelen ärligt talat är nu att många är avundsjuka på oss och vissa äldr vänner inte kontaktar mer. Å andra sidan har man fått nya och andra vänner som bara är glada för vår skull.S straffarbete skrev:
Viktigt att man håller låg profil. Men ändå luktar sig andra till hur vi har det trots att vi aldrig talar om det eller visar det. Kanske för att vi aldrig talat om pengar, räntor, lån osv.
Kan tipsa om att det inte handlar om fräsch luft överhuvudtaget, det handlar om att få ned temperaturen i rummet, då känns luften mycket fräschare. I vårt sovrum är elementet helt avstängt och det fungerar alldeles utmärkt. Min fru hade samma inställning om öppet fönster tidigare, men i det sovrummet vi har nu så går inte fönstret att öppna och det visade sig att en lägre temperatur fungerade lika bra.
På vintern har vi runt 17 grader i sovrummet, det blir inte kallare än så (på Västkusten), på sommaren kan det ibland kännas jobbigt när temperaturen klättrar upp över 20 grader, men eftersom det är svalare än i resten av huset så är det fortfarande helt OK.
En liten detalj som dock påverkar hur fräsch luften känns i vårt sovrum (och även temperaturen) är att vi inte har tilluft i sovrummet, vi har faktiskt frånluft (vilket borde ge sämre luft). Tilluften är i rummet bredvid och den får vi via springan under dörren. Orsaken till detta är att vårt sovrum tidigare var tänkt som groventré till huset. Nu är dock ytterdörren permanent stängd och borta, men vi har inte sett någon anledning till att ändra så att vi har tilluft istället för frånluft i rummet.
På vintern har vi runt 17 grader i sovrummet, det blir inte kallare än så (på Västkusten), på sommaren kan det ibland kännas jobbigt när temperaturen klättrar upp över 20 grader, men eftersom det är svalare än i resten av huset så är det fortfarande helt OK.
En liten detalj som dock påverkar hur fräsch luften känns i vårt sovrum (och även temperaturen) är att vi inte har tilluft i sovrummet, vi har faktiskt frånluft (vilket borde ge sämre luft). Tilluften är i rummet bredvid och den får vi via springan under dörren. Orsaken till detta är att vårt sovrum tidigare var tänkt som groventré till huset. Nu är dock ytterdörren permanent stängd och borta, men vi har inte sett någon anledning till att ändra så att vi har tilluft istället för frånluft i rummet.
Avundsjuka, luktar sig till ... vad pratar du om?F Freddan#1 skrev:Nej nej nej, har inget med samhället alls att göra, utan bara med folks tankesätt/inställning/ideologi att göra. Jag kan numera av erfarenhet lukta mig till om någon är avundsjuk på mig/oss. Ofta är det soc./vänsteraktiga personer som är avundsjuka eller om de har växt upp i soc./vänsteraktig familj. . Nackdelen ärligt talat är nu att många är avundsjuka på oss och vissa äldr vänner inte kontaktar mer. Å andra sidan har man fått nya och andra vänner som bara är glada för vår skull.
Viktigt att man håller låg profil. Men ändå luktar sig andra till hur vi har det trots att vi aldrig talar om det eller visar det. Kanske för att vi aldrig talat om pengar, räntor, lån osv.
Staffan
Det är ju ett uttryck! att lukta sig till något. Givetvis inte lukta med näsan.Staffan2000 skrev:
Nya personer och jag märker på någon minut om folk är avundsjuka eller åt vänsterhållet. Då brukar jag hålla klaffen sedan och försöka smita ur situationen så fort det går.
Staffan2000 skrev:
Bra fråga. Antar att de tyckte det var jobbigt när de satt med lån och betala dyrt för hantverkare och samtidigt se oss göra det mesta själva och offra helger och någon semester på det. Medans de drog till Thailand och köpte V70 på avbetalning och köpte hämtmat stup i kvarten eller SPA för sina pengar. Eller häckade på helgerna vid grillen och vin. Vi körde 20 år gamla bilar då som vi fixade själva.Staffan2000 skrev:
Sedan kan jag tänka mig att det var jobbigt för dem att efter 10 år fortfarande ha samma belåningsgrad eller högre för det.
De drog inte så där, utan kontaktade mer och mer sällan. Och när de inte hört av sig på ett år så kan man väl säga att de hade dratt.
Vi var nog överlägsna dem tyckte de. Samtliga som vi inte har kontakt med mera var gamla skolkamrater och så som hade soc./vänsterbakgrund.
Men de flesta gamla vänner har vi faktiskt kvar.
Det låter som att det aldrig går speciellt hett till i ert sovrum.pacman42 skrev:
Kan tipsa om att det inte handlar om fräsch luft överhuvudtaget, det handlar om att få ned temperaturen i rummet, då känns luften mycket fräschare. I vårt sovrum är elementet helt avstängt och det fungerar alldeles utmärkt. Min fru hade samma inställning om öppet fönster tidigare, men i det sovrummet vi har nu så går inte fönstret att öppna och det visade sig att en lägre temperatur fungerade lika bra.
Vi har både öppet fönster året runt och en golvfläkt på sommarhalvåret i sovrummet.
Suterrängvilla och rummet i bottenplan hjälper en del också för att hålla nere temperaturen. Poängen var att det är temperaturen som framförallt gör skillnad när folk pratar och "fräsch luft".Nissens skrev:
Om du har inställningen att det är kompisarnas uppgift att höra av sig så förstår jag att de drar.F Freddan#1 skrev:Bra fråga. Antar att de tyckte det var jobbigt när de satt med lån och betala dyrt för hantverkare och samtidigt se oss göra det mesta själva och offra helger och någon semester på det. Medans de drog till Thailand och köpte V70 på avbetalning och köpte hämtmat stup i kvarten eller SPA för sina pengar. Eller häckade på helgerna vid grillen och vin. Vi körde 20 år gamla bilar då som vi fixade själva.
Sedan kan jag tänka mig att det var jobbigt för dem att efter 10 år fortfarande ha samma belåningsgrad eller högre för det.
De drog inte så där, utan kontaktade mer och mer sällan. Och när de inte hört av sig på ett år så kan man väl säga att de hade dratt.
Vi var nog överlägsna dem tyckte de. Samtliga som vi inte har kontakt med mera var gamla skolkamrater och så som hade soc./vänsterbakgrund.
Men de flesta gamla vänner har vi faktiskt kvar.
Och att alla skulle vara avundsjuka på dig har du nog inbillat dig bara. Jag är själv händig och fixar det mesta, men har råd att både amortera och anlita hantverkare. Det ger mig tid att njuta av livet istället för att ha projekt igång jämt. Så jag är inte ett dugg avundsjuk på dig.
Det har inte slagit dig att dina före detta vänner kanske tycker synd om dig som åker runt i gamla bilar som har lägre säkerhet om olyckan skulle vara framme? Eller att de kanske tycker att det var värt pengarna de lagt ut på rdsor o annat? Det kan lika gärna vara så att de är övertygade om att du är avundsjuk på dem.
Ja, jag fattar det. Men eftersom du inte behöver öppna för frisk luft så blir det ju tydligen aldrig varmt där inne.pacman42 skrev: