Byggahus.se

Dumt och dyrt att sova med öppet fönster - hur argumenterar man mot detta?

1. Thorla
    Husägare · 1 inlägg

Thorla

Husägare
    Att du ens räknar hur ofta hon badar...
    Det är så dumsnålt. Låt kvinnan få bada och få luft.

2. H
    Medlem · 1 261 inlägg

Kiwi, med eller utan skal? :)

3. Nageek
    Husägare · 6 inlägg

Nageek

Husägare
    Om hon mår bra av att sova med öppet fönster så låt henne göra det? Se bara till att ha värmen avstängd i det rummet och innerdörren stängd så smiter det knappt ut någon värme. Att det skulle kosta flera tusen om året har jag väldigt svårt att tänka mig, om du inte har en termostat i rummet som försöker kompensera för kalluften. Stäng då av eller koppla ifrån den.

Bråkar du om sådant här pga principskäl så behöver du snart nog inte förtydliga att det är DITT hus, det lär vara underförstått när du är den enda som bor där.

• Laddar…
  4. Michael Sellering
    Medlem · 8 inlägg

Michael Sellering

Medlem
    Jag är själv ventilationsgubbe.. Har haft OVK behörighet i 15 år, jag sover alltid med öppet fönster, det jag gör är att ställa ner radiatorventilen till "förhindra frysning" sedan håller vi sovrumsdörren stängd alltid. Det blir mycket kallare i sovrummet då, vi slipper värma sovrummet vilket innebär att vi sparar pengar. Vi stänger fönstret på morognen men slår aldrig på radiatorn. Däremot är det dumt med en fönsterdörr, då kan det ju springa in div djur.. råttor, katter etc.

• Laddar…
  5. N
    Medlem · 18 inlägg

niclassoderberg

Medlem
    Om hon är det viktigaste i ditt liv låter du henne naturligtvis sova med fönstret öppet om hon mår bra av det.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · 11 inlägg

BigOne

Medlem
    Jag tror inte du förstår att känslan av ett öppet fönster är värt allt. På samma sätt som du hellre äter en stek istället för köttbullar. Stek och köttbullar har exakt samma innehåll men olika känsla när man tuggar men malt kött är billigare.

Du kan inte argumentera med en känsla, du måste acceptera att det faktum att det är mycket skönare att sova med öppet fönster - så är det bara. Oavsett hur du mäter eller försöker övertyga med fakta så märker du tydligt i tråden att öppet fönster är det enda rätta

7. Michael Sellering
    Medlem · 8 inlägg

Michael Sellering

Medlem
    Se mitt inlägg nedan

8. Simonstina
    Medlem · 4 inlägg

Simonstina

Medlem
    Låt samban betala vatten/värmeräkningen.

9. L
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

Langos

Medlem
    Vi har inte öppet fönster men vi har till-luftsdon i alla rum och mekanisk frånluftsfläkt. Jag kan inte riktigt tänka mig att sova i ett rum som inte får in friskluft under natten, antingen genom ett öppet fönster eller genom hål i väggen. Stäng av elementet, stäng dörren till sovrummet och låt sambon ha balkongdörren öppen.

10. Stefan H
    Medlem · Järfälla · 37 inlägg

Stefan H

Medlem
    Sover man bättre och det eventuellt ökar hälsan något så är det väl ett lågt pris att betala i uppvärmning för dessa effekter. På dagen kan man ju ha stängt. Vintertid är väl fönsterspringan mindre så det inte blir iskallt i hela rummet ändå. Försumbart problem, risk att stirra sig blind på mätvärden och kalkyler men missa allmäntillståndet.

11. M
    Medlem · 2 inlägg

Mowitzzzz

Medlem
    Förstår din sambo fullt ut, bor i eget hus, står för kostnaderna och sover alltid med fönstret öppet året runt. Stänger bara dörren till sovrummet och sänker termostaten på natten under fönstret.

12. Michael Sellering
    Medlem · 8 inlägg

Michael Sellering

Medlem
    Det där stämmer inte, jag har justerar massor med ventilation, om flödena ändras när man öppnar ett fönster så är det injusterat felaktigt. Jag har alltid haft som krav att minst ett öppet fönster när man justerar ventilation i bostäder. Ändrar sig ventilationen om man öppnar tex ett fönster är det något annat som är fel tex för dålig tilluft.

• Laddar…
  13. T
    Medlem · 2 inlägg

Tcp

Medlem
    Det var det dummaste jag läst denna vecka!

Välj dina fajter!
    Happy wife - happy life!
    Hur kan du låta detta bli en fråga att bli osams om? Ni pratar ju inte ens samma språk - hon pratar känslor och du pratar ekonomi. Lägg ned detta - och kan du inte det så flytta isär. Ni är inte rätt för varandra i så fall.

14. Y
    Medlem · 12 inlägg

Yojimbo22

Medlem
    Det finns ett enkelt sätt att lösa situationen vetenskapligt. Köp en luftkvalitetsmätare (ex https://www.airthings.com/sv/wave-plus). Koppla in och sov en vecka med stängt fönster, och därefter en vecka med öppet fönster. Jämför resultaten. Få svart på vitt om det behövs ha ett öppet fönster eller inte och agera därefter. :)

• Laddar…
  15. Krokben
    Husägare · Uppland · 456 inlägg

Krokben

Husägare
    Så du har ca 8 grader i sovrummet?

Är ju knappast bra för ett rum att bli kallställt på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.