Fast ventilerna kan ha fastnat i alla fall. Om du haft varmt inomhus i sommar har ventilen antagligen varit helt stängd oavsett inställning på termostaten.Thomas_snickare skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Fast det var just det, jag har inte rört termostaterna, systemet har fungerat klockrent. Eller menar du att ventilen stänger sig självt? Det låter konstigt, känns som det är väldigt mekaniska prylar. Dom är väl precis så öppna/stängda som vredet indikerar eller? Nu känner jag mig ännu mer dumstrut som inte kan sånt härAlfredo skrev:
Nu förutsätter jag att du har termostatventiler och inte enbart "kranar". Antag att du ställer vredet på tre och att det ger en rumstemperatur på 20 grader. Om du då eldar i exempelvis en braskamin kanske rumstemperaturen stiger till 25. Meningen är då att termostaten ska upptäcka att elementet inte längre behövs och "nypa igen" ventilen. När rummet sedan kallnar ska termostaten "inse" att elementet återigen behövs och öppna ventilen. Allt lite förenklat.Thomas_snickare skrev:Fast det var just det, jag har inte rört termostaterna, systemet har fungerat klockrent. Eller menar du att ventilen stänger sig självt? Det låter konstigt, känns som det är väldigt mekaniska prylar. Dom är väl precis så öppna/stängda som vredet indikerar eller? Nu känner jag mig ännu mer dumstrut som inte kan sånt här
Och dumstrut är man bara om man inte vågar fråga när man är osäker.
Nej du kan vrida på termostaten utan att det påverkar ventilen plocka bort termostathuset och tryck på den lilla piggen den skall du kunna röra på ganska lätt. Men det är nog snarare så som Nyfniken skriver, anläggningen vet inte din inomhus temp bara utomhus den behöver veta båda, då använder man en inomhusgivare så den kan ge info om temperatur inne.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Det låter ju logiskt ! Och ute givaren säger åt pannan hur mycket värme som behövs i relation till ute temperaturen, på så vis får man ett "snabbt" system som kan hantera när temperaturen faller.Alfredo skrev:Nu förutsätter jag att du har termostatventiler och inte enbart "kranar". Antag att du ställer vredet på tre och att det ger en rumstemperatur på 20 grader. Om du då eldar i exempelvis en braskamin kanske rumstemperaturen stiger till 25. Meningen är då att termostaten ska upptäcka att elementet inte längre behövs och "nypa igen" ventilen. När rummet sedan kallnar ska termostaten "inse" att elementet återigen behövs och öppna ventilen. Allt lite förenklat.
Och dumstrut är man bara om man inte vågar fråga när man är osäker.![]()
Nu fattar jag vad du menar! jag ska genast skruva loss hatten och kolla detta, för visst har vi haft varmt hela sommaren, väldigt varmt, vi har massor av fönster och sol hela dagen och sommaren har ju som bekant varit kanon.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Men hur kommer det sig att man bygger ett system utan inne givare? jag var själv lite förvånad av detta när vi köpte men med tanke på mina minst sagt begränsade kunskaper i området lät jag saken bero.cecar33 skrev:Nej du kan vrida på termostaten utan att det påverkar ventilen plocka bort termostathuset och tryck på den lilla piggen den skall du kunna röra på ganska lätt. Men det är nog snarare så som Nyfniken skriver, anläggningen vet inte din inomhus temp bara utomhus den behöver veta båda, då använder man en inomhusgivare så den kan ge info om temperatur inne.
Anledningen till att man vill reglera på utomhustemperaturen är för att värmesystemet är trögt. Det tar tid att öka inomhustemperaturen. Genom utomhusgivaren så får systemet signaler om förändringar innan det är för sent (innetempen påverkad). Man kan i de flesta VP-system komplettera med en inomhusgivare, syftet med denna är att kompensera värme från kaminer, solinstrålning etc.
Men man skall sträva efter att först ha systemet rätt injusterat mha utegivaren innan man aktiverar innegivaren.
Men man skall sträva efter att först ha systemet rätt injusterat mha utegivaren innan man aktiverar innegivaren.
Ja säg det.Thomas_snickare skrev:
Jag har bara satt en utegivare. Jag har en hel låda med omonterade innetermostater som ska kunna signalera och reglera varje rum för sig. Jag skulle kunna sätta in en innetempgivare som "pannan" använder.
Men jag har läst runt lite och fått för mig att många bara får allt mer problem om dom börjar att reglera efter fler signaler. Värmesystemen har tröghet, särskilt med vattenburen i betongplatta som vi har.
Börjar man försöka förändra tempen efter många olika snabba givare så är risken stor att det bara blir pannkaka, och hela regleringen kommer ur fas, så det blir ännu varmare när det är varmt, och ännu kallare när det är kallt.
I reglerteori heter problemet "att stegsvaret är för långsamt".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Du får ju ha en smart algoritm som känner av innertempen (Är-värdet) och jämför mot inställd temp (Bör-värdet) samt använder yttertempen som en förutsägelse på hur tempen kommer utvecklas (predikator). Nu är jag inte alls insatt, men det borde väl finnas system som klarar av detta? 
Det behöver inte bubbla och låta för att man behöver lufta. Jag tycker du skall lufta först då detta är minst jobb med.
(eventuellt att du ser till att höja trycket i pannan innan om det inte ligger inom rekommenderade värden)
Sedan kan du skruva loss termostaterna och trycka lite på pinnen för att se att den löper fint. Kanske smörja med lite 5-56 om det går segt (Jag har gjort det ibland men vet inte om det egentligen är rekommenderat)
Om pinne sitter hårt fast i innersta läget kan du försiktigt, och då menar jag väldigt försiktigt rucka lite med en tång.
Eftersom du har lite ljumna element, antagligen bara halva eller kanske precis vid inflödet så tror jag att detta skall räcka.
Sedan är det dags att kolla kurvor och pilla på värmepumpen och dylikt. Men har det fungerat i flera år, och antagligen inställt av en installatör som gjorde rätt från början så skall det egentligen inte behövas.
(eventuellt att du ser till att höja trycket i pannan innan om det inte ligger inom rekommenderade värden)
Sedan kan du skruva loss termostaterna och trycka lite på pinnen för att se att den löper fint. Kanske smörja med lite 5-56 om det går segt (Jag har gjort det ibland men vet inte om det egentligen är rekommenderat)
Om pinne sitter hårt fast i innersta läget kan du försiktigt, och då menar jag väldigt försiktigt rucka lite med en tång.
Eftersom du har lite ljumna element, antagligen bara halva eller kanske precis vid inflödet så tror jag att detta skall räcka.
Sedan är det dags att kolla kurvor och pilla på värmepumpen och dylikt. Men har det fungerat i flera år, och antagligen inställt av en installatör som gjorde rätt från början så skall det egentligen inte behövas.
Eller knacka på den försiktigt inåt, och då menar även jag väldigt försiktigt, med exempelvis skaftet på en mejsel. Kan verka motsägelsefullt men ibland släpper den av denna behandling. Trycker man in pinnen i botten och släpper ut den ska den fjädra ut mjukt kanske fem till tio mm. "Motionera" den gärna genom att trycka den i botten och släppa kanske tio till tjugo gånger. Den ska röra sig lätt utan att kärva.dsub skrev:
Njae tio kanske är att överdriva men runt fem tror jag i varje fall. Har aldrig mätt men "motionerar" man ett antal av samma fabrikat brukar man få en känsla för när de löper lätt hela vägen. Jag antar att det även skiljer sig mellan olika fabrikat. Någon röris kanske har bättre "siffror".Dede77 skrev: