tommib tommib skrev:
Om det är fråga om pengar skulle jag satsa på att spara ihop till hela investeringen direkt, att hålla på och kludda med små installationer blir dyrare.
Då är det bättre att låna ihop lite pengar till hela anläggningen för då kan det blir inkomster direkt.

Det enda du ska göra rätt är anmälan för omformarens märkeffekt det helt oberoende av hur mycket paneler du ansluter till den. Vad jag försökt säga tidigare och nu är alltså att det är väsentligt att nätägaren får korrekta tekniska parametrar och intressant är då möjlig maximal inmatning. Speciellt om du tänker dig enfas vilket du bör tänka över lite i så fall och välja trefas.

Och sen se till att du får till en vettig installation som helhet både mot paneler och nätanslutningen. Finns allt för många exempel på motsatsen i de här fallen tyvärr.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Bor i ett 1,5-plan trähus år 1910, 100kvm med stående plank 3" solida väggar utan isolering, har börjat tilläggsisolera 100mm cellulosaisolering i väggar.
Vinden lösullssprutad.
Priset på växelriktare & paneler är ju proportionellt med antal effekt, ingen märkbar rabatt med större system vad jag sett.
Montering av paneler gör jag själv.
Behöriga elektriker känner jag så det går säkert ordna bra pris.
Ansökan om bidrag kan ev leverantör hjälpa till med.
Besparing blir därmed lika stor oavsett effekt om man inte räknar in FASTA AVGIFTER till elbolag.

tommib
Min poäng är att du förlorar på att göra anläggningen i två omgångar pga det högre priset för installationen (två besök av firma, ev dubbelarbete osv). Du får inte göra installationen själv (enligt lag).

Det är små summor det rör sig om (i hussammanhang). Ett paket med 10 paneler som matchar den där 3 kW växelriktaren jag länkade till kostar ca 27 kkr. Det är såpass lite att du bör kunna låna upp pengarna och göra hela investeringen direkt. I dagsläget med de räntor som gäller så kommer kostnaden för lånet vara minimal.

Har du gjort en ordentlig kalkyl på detta? Du bör räkna med investeringskostnad och tänkt återbetalningstid om du avser att göra detta för att spara pengar. Har du räknat med alternativkostnaden? Det kan vara så att andra åtgärder (ffa isolering) kan spara betydligt mer pengar snabbare. Om du har ont om pengar måste du värdera dessa åtgärder mot varandra. Solceller kan verka attraktivt (och roligt) men man måste titta på totaleffekten om det är pengar det är frågan om.

Om du har svårt att låna upp pengar till en investering i solceller av någon anledning så skulle jag avråda starkt från att försöka göra den överhuvudtaget om du inte har en väldigt bra kalkyl. Med så liten förbrukning som du verkar ha så är det inte alls säkert att det lönar sig.

• Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
Får man inte bryta spänning o koppla in fler paneler själv? Det låter märkligt.
Eftersom jag känner elektriker är det inga större bekymmer dock.
Bra info med att det är växelriktarens effekt som bestämmer anläggningen, är den på 3kW o panelerna på hälften är det inga problem att utvidga med fler paneler senare alltså?
Visst kan man låna om man vill.

tommib
Nej, du får inte göra i stort sett någonting själv med installationen. ESV anser att även vissa montagedetaljer ingår i den elektriska installationen så det är väldigt få saker man får göra. Kan är en separat fråga och om du har kompisar som kan stå för auktorisationen och skriva på olika anmälningar så är det en annan femma. Det är dock viktigt att kompisen har en egen auktorisation och är beredd att sätta sitt firmanamn på det, en "elektriker" (dvs yrkesman/montör) har inga befogenheter alls utanför arbetstid utöver vad gemene man har.

Jag vill än en gång trycka på att du bör göra en ordentlig kalkyl på detta. Det kan verka som en bra idé att börja producera egen el men andra åtgärder kan vara betydligt mer kostnadseffektiva. Tilläggsisolering är ofta en av dem. Uppvärmningssätt är en annan. Man måste se till helheten.

Ellagstiftningen är rätt märklig men det har vi tröskat många gånger på forumet.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Själva elen känns inte något problem, har fått en offert med pris på 7500 inkl moms för allt elarbete, eller så gör någon det billigare än så.
6st paneler ca 11.000
3fas växelriktare kanske 11.000 den med.
Kablage 700
Monteringsmaterial 1500
Totalkostnad ca 31.700
Besparing ca 2000/år, avbetalningstid 16år.

Med ytterligare 6 paneler & montage, kostnad 44.200
Besparing ca 3600/år, avbetalningstid 12år.

Om man får ner priset till 40.000 är man nere på 11år.

Sen kanske 12 paneler producerar 3350kWh/år även om växelriktaren begränsar till 3kW eftersom man sällan har maxeffekt.
Då är man nere på 10år.

Man kan också överväga att köpa en 4,4kW växelriktare för nån tusenlapp extra och därmed ha möjlighet med upp till 16 paneler 4400W och ca 5300kr/år.
Kostnad bör landa på högst 55.000 därmed också 10år men får man ner det till 50.000 är man snart nere på 9år.

Priserna har väl sjunkit 75-80% senaste åren så snart kanske man är nere på 7-8år.
Det vore en stor fördel om Ikea nu kan pressa ner priserna ytterligare!

F
tommib tommib skrev:
Jag har inte letat särskilt noga efter trefas växelriktare. Det är möjligt att det finns billigare. Jag skulle inte satsa på okända produkter direktimporterade från Kina dock. Jag skulle inte heller satsa på en så liten anläggning som 3 kWp, det blir för litet för att täcka alla arbetskostnader och materialkostnader.

Angående ändringar och vad du måste anmäla till ditt nätföretag så rekommenderar jag att du tar kontakt med dem direkt. Det är nätföretaget som bestämmer vad du får ansluta. En anledning till detta är att det är ditt nätföretag som är ansvarigt för stabiliteten i sitt nät och de behöver ha koll på förbrukning och produktion (vilket iofs sköts av elleverantören men nätägaren vill veta).

Du kan inte anmäla att du ska göra en sak och sedan göra en annan. Jag tror inte heller att du själv kan göra anmälan varken till länsstyrelsen för bidraget eller till nätägaren för inkopplingen, detta ska göras av ett företag.

Varför ska du bygga etappvis? Om det är fråga om pengar skulle jag satsa på att spara ihop till hela investeringen direkt, att hålla på och kludda med små installationer blir dyrare.

Jag tycker som GK100, red ut vad du vill uppnå och kolla sen hur du ska komma dit. Börja inte smådutta.

Edit: Apropå ditt senaste inlägg, vad har du för elförbrukning? Är det värt öht att satsa på solceller? Om din förbrukning är så låg är det inte säkert att det lönar sig.
Ansökan för bidrag kan man göra själv. Görs lämpligt digitalt på boverket har jag för mig. Det är absolut ingen nackdel att ”ta i lite” prismässigt i denna ansökan, den är i princip redigerbar in i det sista men det finns en maxsumma/kW man måste hålla sig under för att vara berättigad till bidrag.

Anmälan till nätägare görs av behörig elektriker och då skall det framgå exakt vilken växelriktare det är.

F
P patriklarsson skrev:
Du föreslår alltså att söka bidrag för och att anmäla 3kW, men att installera ex 1860W topp direkt (6st) o sen 6st till senare.
Får man bidraget blir det ju först om drygt ett år. Då kanske man redan hunnit få dit 6st paneler till.
Den teoretiska effektförlusten över 3kW på 350-700W spelar ingen roll då 3kW ändå räcker långt för att täcka förbrukningen jag har, ligger oftast runt 20kWh per dygn.
Jag föreslår att du söker bidrag för 3kW och gör det med ett offererat högt pris så du har marginal. Prisskillnaden mellan 1,8kW eller 3kW är om du köper prylarna själv och ombesörjer mekanisk montering själv absolut inte mer än 8000kr innan bidrag, kanske tom nån tusenlapp lägre. Det tar ett år innan bidraget beviljas och sen har du nåt halvår på dig att ansöka. Du kanske hinner köpa dom där 4 sista panelerna under den tiden? Även om jag absolut tycker att du skall köpa allt på en gång, det är så pyttigt att det bara blir klabb och leveranskostnader på så lite paneler.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om en 4,4kW växelriktare kostar 12.714kr enligt offert och 3kW kostar 11.995+frakt kan jag lika gärna söka för sådan.
Jag är inne på ditt upplägg, söka, installera och sedan se om man får något, ev komplettera under tiden.
Då hinner man också se procentuell produktion och hinner göra noggranna kalkyler över lönsamhet.
Jag har en leverantör av paneler några km bort, arbetar med elektriker till vardags samt även Bixia/Tekniska Verken, så det går nog lösa det mesta.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad föranleder frågan?

Växelriktare är inget man kopplar in lite sådär på prov. Om du ska ha en solcellsanläggning så anmäls det till nätägaren som då också ser till att du har en elmätare som klarar av att registrera energiflöden åt respektive håll.

Det är inte lämpligt att hålla på och laborera med enfasiga växelriktare på olika faser. Om du ska koppla in en anläggning på elnätet så är det trefas växelriktare som gäller. Enfasiga växelriktare är mer till för ödrift (eller om du händelsevis har en enfasig matning till bostaden men det torde vara extremt ovanligt för bostadshus i Sverige).

Hur mycket du får för producerad el finns som sagt i ett flertal trådar här.
Vad är det för svammel..?? Givetvis funkad 1-fasiga växelriktare lika bra som en 3 fasig, idag klarar alla elmätare av microproduktion, så mätaren behöver ej bytas, när du är klar med anläggningen lämnar den som har elbehörighet in färdiganmälan.

tommib
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad är det för svammel..?? Givetvis funkad 1-fasiga växelriktare lika bra som en 3 fasig, idag klarar alla elmätare av microproduktion, så mätaren behöver ej bytas, när du är klar med anläggningen lämnar den som har elbehörighet in färdiganmälan.
Har du några som helst belägg för det du säger?

F
H Husqvarna220Ac skrev:
Du kan ju omöjligt veta vad han har för mätare. Det byts elmätare dagligen, just för att dom inte funkar för solceller. Håller med om att det borde funka utmärkt med en 1~ växelriktare dock. Varför skulle det inte funka inom givna gränser? Vet att flera nätägare har en gräns på 3kW

Alla nya mätare klarar av att mäta ström bägge vägar, samt minut/Tim värden..

Här finns ingen gräns, får trycka ut hur mycket man vill/fas, och en otroligt konstigt att man kan begränsa strömmen åt ett håll..

F
H Husqvarna220Ac skrev:
Alla nya mätare klarar av att mäta ström bägge vägar, samt minut/Tim värden..

Här finns ingen gräns, får trycka ut hur mycket man vill/fas, och en otroligt konstigt att man kan begränsa strömmen åt ett håll..
Det finns nätägare som har tydliga begränsningar på hur stor enfas växelriktare dom godkänner. Det kanske din nätägare med har, jag förstår att du är ointresserad av att fråga. Och du insinuerade att den mätare han har duger. Har du en aning om hur gammal den är? Min mätare var installerad ny 2009 och den funkade inte för utgående. Det är väl så att majoriteten av monterade mätare behöver bytas om man skall producera el med avsikt att sälja.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.