Hej! Kanske dagens dummaste fråga, men hur kopplar man detta?
De lampor jag kopplat om innan har haft en färgglad sladd till en kontakt. Här är det 2 av varje färg (från taket) som ska in i en kontakt (tryckkontakt?).
Hur gör jag här?

Tack på förhand

• Öppen taklampa med synliga koppartrådar och anslutningsterminaler under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
multix
  • Laddar…
Ha du flera lampor så att extra sladdarna går vidare till nästa? Dumt att göra dem heta ifall du inte vet vart de går.

Skruva upp skruvarna i kopplingsplinten, för in kabeln på avsedd plats och dra åt skruven.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skruva upp skruvarna i kopplingsplinten, för in kabeln på avsedd plats och dra åt skruven.
Svårt att få in två? Eller bara att skala lite extra och tvinna ihop dem och sen föra in?

T topmount skrev:
Ha du flera lampor så att extra sladdarna går vidare till nästa?
Nej, har separata kontakter för dessa!

Det är möjligen inte en sk. kronbrytare till lampknapp, dvs den har två ”vippor”? Isåfall ska du ansluta någon av brun eller svart till lampan. Den du inte ansluter av dessa ska isoleras med en wago eller sk. Ubåt.

https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-221/p/Pr366520000

https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsklämma/p/32-7795

De andra kopplar du till respektive färg, tvinna inte ledarna. Behöver du skala lite mer så gör det men det ska inte synas någon naken koppar utanför kopplingsplinten.

Koppla ledarna i dosan ovanför armaturen och gå ner med en tråd av varje färg och koppla jord mot jord blå mot blå och svart mot brun. SAMT kolla att jord är jord och att nollan är blå samt att du inte har en färg till i dosan ovanför armaturen.

• Gilla
Elåldring
  • Laddar…
Det jag inte fattar är hur plafonden hamnat där utan att man vet hur sladdarna ska kopplas/var kopplade.

Hej. De var kopplade två till samma på förra fästet. Men mest svårt o få in två i nya.

mexitegel mexitegel skrev:
Det är möjligen inte en sk. kronbrytare till lampknapp, dvs den har två ”vippor”? Isåfall ska du ansluta någon av brun eller svart till lampan. Den du inte ansluter av dessa ska isoleras med en wago eller sk. Ubåt.

[länk]

[länk]

De andra kopplar du till respektive färg, tvinna inte ledarna. Behöver du skala lite mer så gör det men det ska inte synas någon naken koppar utanför kopplingsplinten.
i förra fästet så var de kopplade till samma, ska jag inte göra samma sak?

D David Wiklander skrev:
i förra fästet så var de kopplade till samma, ska jag inte göra samma sak?
mexitegel mexitegel skrev:

[länk]

[länk]

Såhär såg förra ut!

• En gammal vit rund eldosas baksida med metallfäste och kontakter på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Närbild på en gammal vit elektrisk vägguttag framför ett parkettgolv.
    Skapa konto
Det här blir ju helt fel att ge råd till någon som inte vet vad man gör.

Du har alltså tagit bort ett fast takuttag och kopplat bort kablarna utan att veta vad hälften av kablarna går vidare till och vilka som kommer från strömbrytaren?

• Gilla
Elåldring och 1 till
  • Laddar…
Du kunde inte ha låtit lamputtaget sitta kvar och kopplat in lampan med en sladd med kontakt som passar i uttaget?

• Gilla
Elåldring och 1 till
  • Laddar…
T tomasfr skrev:
Du kunde inte ha låtit lamputtaget sitta kvar och kopplat in lampan med en sladd med kontakt som passar i uttaget?
Självklart borde jag gjort det i efterhand, trodde det skulle vara lättare än jag tänkte. Får väl ta hit en elektriker, men vad behöver jag göra tills elektrikern kommer, för att förhindra ev fara?

Du måste väl ändå minnas vart de grön/gula ledarna satt någonstans i det gamla lamputtaget? Hur ser uttaget ut på framsidan? (är det skyddsjordat eller är det ett gammalt kronuttag)
D David Wiklander skrev:
Hej. De var kopplade två till samma på förra fästet. Men mest svårt o få in två i nya.
Vilka? blå? grön/gul? brun+svart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.