cameljointen skrev:
Asså, det snurrar! :) Vart går gränsen då vid 12 volt för att man skall använda EKK, är det vid 5A eller 10A ? ?

Om det blir kortis med 12 volts transformatorn, så borde ju 60 watt kunna bli brandfarligt? MEn då är det väl transformatorn som brinner upp, inte sladden.....
I princip har alla trafos överhettningsskydd och kortslutningsskydd. (Elektroniska)
Dina lampor tog 10W. Det är 1A.
EKK 3G1,5kvmm klarar 10A. Sen spelar det ingen roll om det är 12V eller 230V.
Jag hade valt en EKK, eftersom du ska gå igenom väggen. Utan rör.

Är det okej att dra kablar till min modelljvg då? 12V och några Ampere kan allt få det att börja brinna.

Drar den verkligen flera ampere?

Några lok, lite belysning och några styrda växlar så drar det ivääg rätt fort faktiskt :)

Det är väl fortfarande så att om din transformator till järnvägen inte kan leverera mer än ex. 3A (kolla typskylten), då kan den i värsta fall utveckla 36watt. Vid en total kortslutning hamnar hela den effekten inne i transformatorn, som antingen blir försötörd, eller har någon form av säkring/överbelastningsskydd som löser ut, ofarligt.

Om du får en riktigt olycklig halvdan kortslutning så kan hälften av transformatorns maxeffekt hamna som värme i felpunkten, vid en sådan kortslutning levererar transformatorn troligen lite mer än 3A, men lägre spänning, beror på hur överbelastningsskyddet är gjort. Säg att du får 20W i felpunkten. Om den ligger öppet så är det inga problem, det blir varmt kommer att lukta varmt, men det skall en otrolig otur till för att starta en brand (något i stil med att du samtidigt håller på och tvättar bort något med bensin, råkar tappa ner den skadade kabeln i fatet med besin).

Ligger felpunkten inbyggd (dålig kylning) med brännbart material i direkt anslutning till värmekällan, då kan det faktiskt räcka för en att starta en brand. Fast det skall till ett par led av otur för det.

Att börja köra med EKK och liknande är givetvis en grov överdrift på en normalstor modelljärnväg. MEN även på en sådan leksak skall man tänka sig lite för hur man utför kopplingar, och hur man bygger in eldragningar.

Jo, men jag vill gärna veta var gränsen går til starkströmföreskrifterna domäner. På jobbet gjorde vi en del 48V (nominellt) installationer, med en 63A säkring. Fick vi nte det?

ALLT som kan ställa till med skada, tex brand, är starkström och skall utföras enligt Starkströmsföreskrifterna. Om det sedan är 1 Volt eller 1000V spelar ingen roll.

Om spänningen är under 50V OCH strömmen är säkrad högst 10A OCH effekten är under 200 VA så behöver man emellertid inte vara behörig elektriker för att göra jobbet.

På din beskrivning låter det mao som om

1. Starkströmsföreskrifterna gällde
2. Behörighet krävdes för installationen

Nu var ju detta i labbmiljö, skulle inte förvåna mig om det finns undantag. Detsamma gäller väl fordonselektronik, om jag inte minns fel.

Vissa saker har egna föreskrifter, till dom som har egna är fordon

mycke_nu skrev:
ALLT som kan ställa till med skada, tex brand, är starkström och skall utföras enligt Starkströmsföreskrifterna. Om det sedan är 1 Volt eller 1000V spelar ingen roll.

Om spänningen är under 50V OCH strömmen är säkrad högst 10A OCH effekten är under 200 VA så behöver man emellertid inte vara behörig elektriker för att göra jobbet.

Fattar inte riktigt, visst tusan är väl 10A livsfarligt oavsett Volten?? Hur kommer det då sig att lekman får lajja med detta?

Utan volt ingen ström (A)

mycke_nu skrev:

Jo det får du om du kopplar tågbanan eller bilbanan....

elmont skrev:
Vissa saker har egna föreskrifter, till dom som har egna är fordon
Vilken tur, för då fick jag tydligen byta generator på traktorn då. :-) Batteriet på 12V kan ge runt 1000 A om jag har tur. Det blir en jävla smäll... :-)

Höga strömstyrkor utan tillräckligt volttal är ofarligt för en människa då vi är ett kringvandrande motstånd. En 5V ledning kan man normalt ta i utan att det gör ont eller är farligt oavsett strömstyrka. Lägger man dock dit en skiftnyckel eller något annat mer välledande kan det objektet helt enkelt smälta bort om strömstyrkan är tillräcklig. 250 000A är tillräckligt vid 5V tex :)

Egentligen... Hur fel kan det egentligen vara att gå efter starkströmsföreskrfterna? Det lär liksom inte kunna gå helt fel då vilket det lär göra om man skall tolka allt efter sitt eget huvud och förstånd (eller brist på det, välj efter behag).

Som en hel del försökt göra gällande så är inte 12 V ofarligt ur brandsynpunkt så gör det rätt istället. Du dör inte om du tar i trpådarna men huset kan brinna ner så gör det rätt.

Duff>Nja, det farliga är att spänningen är låg men strömstyrkan ökar, inte spänningen.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.