En jobbil vi hade var en motorsvag dieselpicup som max gjorde 110 - 115km/h på motorvägen om man tryckte gasen i botten och sen höll den där. Lyfte man foten det minsta, sackade farten ner till 90 km/h och det var bara att vänta på en nerförslutning för att komma upp i 110 igen.
Jag kan inte se det som säkrare att köra en sådan bil, istället för en med mer motor som håller lagstadgad hastighet hela tiden med farthållaren.

harry73 harry73 skrev:
Det håller jag med om. Min första bil klarade precis 110, men det var inte kul och inget man ville köra i den. Därmed blev det lite speciellt att köra på motorvägar.
Den hade för övrigt också dåliga bromsar.

Men att jag säger att 240 är onödigt, är inte samma sak som att jag tycker att man ska begränsa alla bilar på 120. Men om jag ska säga en siffra, då är 160 väldig lagom som skulle funka för de allra flesta.
Skulle man begränsa hastigheten till 130 eller 140, tror jag att många skulle köra det kontinuerligt, och då försvinner dynamiken i trafiken.
Jag har inte heller några problem med en spärr, kör aldrig snabbare än 170-180 och det är väldigt sällan pga risken för förlorat körkort. Dock vill jag gärna bestämma själv.

thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror du missuppfattat mitt inlägg!
Jag har ALDRIG försvarat användandet av "året runt däck" utan svarade på ett inlägg om att det i södra Sverige gick bra att skippa vinterdäck för det är mildare väder.
Ok!
Och jag menade att det heller inte blir billigare att nöta upp mjuka däck på sommaren.

thomas33 thomas33 skrev:
Blir det säkrare att köra en bil som bara går att köra max120 km/h???
Hehe, bilar som är byggda för 200+ km/h är ju i regel bättre på allt annat också... Ljudisolering, komfort, väghållning, kvalitetskänsla, krocksäkerhet, BROMSAR, säkerhetssystem som filhållare, autobroms, aktiv farthållare mm...

Så ja, det är en utmärkt ide att sätta farthållaren på 110km/h på E4an i en sådan bil. Så länge den inte också har en enorm motor utan t.ex. en vanlig 4-cylindrig diesel innebär det ingen direkt skillnad för miljön heller.

Sen kan man ju välja att sätta in en programmerad hastighetsbegränsning i en sån bil. Men en Ford Fiesta -88 med minsta motorn är inte optimal för E4an på nåt sätt, det går ju inte att få upp farten längs rampen när man ska rätta in sig i ledet ens. ;)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Fart kommer vara självreglerande snart. Försäkringsbolagen har redan börjar nosa på fartbaserade premier.....

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Däcken är din enda kontakt med vägbanan och det skiljer väldigt mellan olika märken och typer av däck samt gummiblandningar.
Ja, det är ju friktionen gummi_asfalt som håller oss på vägen och gör att vi kan axa och bromsa.
Och bidragande till att få bra friktion är gravitationen/tyngdkraften. Utan tyngd ingen väghållning och ingen bromsförmåga.

Så en riktigt tung SUV måste ju vara mycket trafiksäkrare än en superlätt byggd, snabb bil :cool:

martin43 martin43 skrev:
kvalitetskänsla,
Jo, det är ju viktigt. Men vad är det du ser som kvalitet? Valnötträimitation i instrumentbrädan, skinnklädsel, snygga al-fälgar...?

MathiasS MathiasS skrev:
Fart kommer vara självreglerande snart. Försäkringsbolagen har redan börjar nosa på fartbaserade premier.....
Ja det förvånar mig att man ännu inte kopplat ihop bilens GPS-position med fartgränsen i området.
Alla bilar (nästan) har väl numera GPS-mottagare, och fartkontroll där man kan ställa in maxfart.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så en riktigt tung SUV måste ju vara mycket trafiksäkrare än en superlätt byggd, snabb bil
Nja. En tyngre bil får också högre rörelseenergi, vid samma hastighet. Och det är den som skall bromsas. :cool:

MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som både du och jag kommer få en snabb premie då? :D innebär det att man får 5 dagar på sig att betala premien istället för 30 :thinking:. För inte kan det väl vara så att den blir dyrare :crysmile:

Gubbarna och Tanterna som kliver ur påfartenssträckan på motorvägen i 60 får alltså en låg premie. Känns ju rimligt. Livet är orättvist och sen dör man....

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det låter som både du och jag kommer få en snabb premie då? :D innebär det att man får 5 dagar på sig att betala premien istället för 30 :thinking:. För inte kan det väl vara så att den blir dyrare :crysmile:

Gubbarna och Tanterna som kliver ur påfartenssträckan på motorvägen i 60 får alltså en låg premie. Känns ju rimligt. Livet är orättvist och sen dör man....
Allt som gör det dyrare att åka bil är bra. Det minskar trängseln och jag kan åka snabbare.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Låter som ett utmärkt recept för att diversifiera hastigheterna på våra vägar ännu mer - troligen med högre olycksstatistik som följd.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Låter som ett utmärkt recept för att diversifiera hastigheterna på våra vägar ännu mer - troligen med högre olycksstatistik som följd.
Inte alls osannolikt. Själv är jag beredd att betala lite högre försäkring bara för att slippa övervakning av var och när jag kör, samt hur fort. Dosan i bilen kan ju heller inte skilja på när jag accelererar ut på en tom väg upp till hemska 0,02 km/h över skyltad hastighet när det är helt öde, kontra när någon annan kör 1 m bakom mig och inte håller avståndet.

Fbolaget får nöja sig med argumentet "skadefri i 20 år vad är problemet".

• Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare ett sidospår i tråden..

M+S är INTE ett vinterdäck!
Det står, i detta fallet, för mud and sand.....

M+S med en efterföljande triangel med en snöflinga i är ett vinterdäck. (y)

martin43 martin43 skrev:
Inte alls osannolikt. Själv är jag beredd att betala lite högre försäkring bara för att slippa övervakning av var och när jag kör, samt hur fort. Dosan i bilen kan ju heller inte skilja på när jag accelererar ut på en tom väg upp till hemska 0,02 km/h över skyltad hastighet när det är helt öde, kontra när någon annan kör 1 m bakom mig och inte håller avståndet.

....njae. Det upplägg man redan har testat tror jag, minns inte vem, var ju utformat så att man kan få en lägre premie om man kört laglydigt. Det handlar ju inte om att betala en tusing extra och få ett frikort på motorvägen.

martin43 martin43 skrev:

Min bil kan man sätta hastighetsvarningar 0-uppåt över rådande hastighet. Jag har satt den på 30km/h över och en kvinnoröst berättar snällt när jag överskrider den gränsen. Inte alltid som det stämmer (vet iofs. inte varifrån bilen får infot...)

Så det lär bli samma "fel" mellan bil och f-bolag känner jag. då blir ju tom. den mest skötsamma klassad som fortkörare....

Fairlane
Ibland (ok rätt ofta) kör jag 110 km/h på en väg skyltad för 100 km/h. Jag kör då om mängder med bilar som ligger i 80-90 km/h med 10-15 meters mellanrum. Känns bra att de kan få en lägre försäkringspremie för att de kör försiktigt...

• Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.