Rickard. Rickard.ag skrev:
Det jobbiga är ju när man inte bytt när snön kommer så man måste ut och köra för att få bytt, men att vara ute i god tid kanske kommer med åldern också :)
Allt har ju två sidor.
Köra med dubbade däck hela vinterhalvåret, när det, här nere, till 99% är barmark, skapar ju en väldig massa asfalt-partikar som flyger runt och förgiftar vår natur och våra vatten.
Medan man med odubbade M&S däck (Mud and Snow), när det råkar vara risk för isgata, kan köra lite lugnare för att inte råka ut för krock/sladd.

Men det är väl mycket en fråga om personlig läggning: Vill man alltid ligga på gränsen till det tillåtna i varje kurva och varje korsväg så...
Själv tar jag det ofta lite lugnare. Man vet ju aldrig när det står en älg eller ett vildvin på vägen.
Så, inga krockar eller olyckor hittills efter 50 år som motorfordonsförare :)

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om 50 år utan krock är något att skryta med, jag såg dig på TV sist du tog en tur:

• Gilla
  • Haha
fsn och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Rekommendation till oss som bor i Sydsverige:
Kör med åretrunt-däck!
Det finns inga åretrunt - däck. Det finns sk sommardäck och vinterdäck (M+S märkta). Vinterdäcken kan ha dubbar eller vara utan dubbar.

Att köra med vinterdäck sommartid borde vara förbjudet. Givetvis borde det ALLTID vara så att det vid en trafikolycka ska bedömas att den som har däck som inte är avsedda för den aktuella årstiden automatiskt bedöms som vållande till olyckan.

Om man inte har råd med två uppsättningar hjul till sin bil ska man inte ha en bil.

Redigerat:
Rickard.
Allt har ju två sidor.
Varför citerade du mig? Jag nämde den stora nackdelen med däckhotell och det kändes verkligen inte relevant till din diskussion.

L Latitud79 skrev:
Att köra med vinterdäck sommartid borde vara förbjudet. Givetvis borde det ALLTID vara så att det vid en trafikolycka ska bedömas att den som har däck som inte är avsedda för den aktuella årstiden automatiskt bedöms som vållande till olyckan.
Så om en person med sommardäck en vinterdag med torrt väglag blir påkörd i en fyrvägskorsning där den påkörande parten kör mot rött ska då anses vara vållande?
Känns rimligt :-)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Så om en person med sommardäck en vinterdag med torrt väglag blir påkörd i en fyrvägskorsning där den påkörande parten kör mot rött ska då anses vara vållande?
Känns rimligt :)
:thinking:...Då läser du uppenbarligen inte det jag skriver. Däcken ska vara anpassade för väglaget, då ingår även temperaturen.

galento
Än så länge orkar man byta själv men man kan ju förstå de som väljer däckhotell , har jobbat med detta
en kort period.Sen finns det ju personer som väntar med dubbdäcken då de tycket det sliter på däcken
att köra på asfalt och helt plötsligt står de där med sommardäck efter en natts snö eller halka.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Fairlane
L Latitud79 skrev:
:thinking:...Då läser du uppenbarligen inte det jag skriver. Däcken ska vara anpassade för väglaget, då ingår även temperaturen.
Ja, temperaturen är en viktig faktor, men om jag kör med sommardäck och det blir påkörd av någon som kör mot rött så har mina däck inget med olyckan att göra även om det så är 10 minus och snöstorm. Att jag då automatiskt skulle dömas som vållande känns galet.

Därmed inte sagt att jag kör med sommardäck på vintern och tvärtom. Tvärtom är jag noga med att byta i tid (och inte byta bort vinterdäcken för tidigt då jag kör mycket sena kvällar, nätter och tidiga morgonar). Jag är också noga med valet av däck och byter nog tidigare än många gör. Köpte en 3 år gammal bil för många år sen där tidigare ägaren bytt alla däcken. Två till märket Wanli, två till märket Maxxis. Det fick sitta på bilen 2 veckor tills jag fick riktiga däck. Däcken kan inte varit mer än ett år gamla, men 70 km/h på regnfuktig vägbana kändes läskigt så att köra motorväg gick inte. Nya däck så var problemet löst.

Dvs jag tror att reaktionen kom på att den med fel däck alltid skulle räknas som vållande, oavsett.

Allt har ju två sidor.
Köra med dubbade däck hela vinterhalvåret, när det, här nere, till 99% är barmark, skapar ju en väldig massa asfalt-partikar som flyger runt och förgiftar vår natur och våra vatten.
Medan man med odubbade M&S däck (Mud and Snow), när det råkar vara risk för isgata, kan köra lite lugnare för att inte råka ut för krock/sladd.

Men det är väl mycket en fråga om personlig läggning: Vill man alltid ligga på gränsen till det tillåtna i varje kurva och varje korsväg så...
Själv tar jag det ofta lite lugnare. Man vet ju aldrig när det står en älg eller ett vildvin på vägen.
Så, inga krockar eller olyckor hittills efter 50 år som motorfordonsförare :)
Vart du än bor så rullar dubbdäcken 99% på asfalt, har kört med allrounddäck nåt år, kan man köra bil Så inga problem, tycker när man har det bästa vinterdäcken, så ändå inte så jättestor skillnad mot ett billigare, håller hellre nere ljudnivån.

Byt däck själv!
Då kan du inspektera dom, få rätt rotationsriktning och (med momentnyckel) rätt åtdragningsmoment.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Fairlane
Byta hjul kan de flesta göra själv, men kan vara jobbigt om man saknar utrymme.

Byta däck fixar nog väldigt få själva.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
L Latitud79 skrev:
Fast det är inte det du skriver. Du skriver ”däck som inte är avsedda för den aktuella årstiden” inte väglag eller temperatur...
Men oavsett vilket så är det ju orimligt. Om jag med sommardäck under vintern blir påkörd av någon som kör mot rött så är jag ändå vållande?
Om jag blir påkörd av ett rattfyllo? Mitt fel?
En lastbil med körförbud och dåliga bromsar mosar mig för att den inte kan stanna vid ett rödljus? Mitt fel?

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, temperaturen är en viktig faktor, men om jag kör med sommardäck och det blir påkörd av någon som kör mot rött så har mina däck inget med olyckan att göra även om det så är 10 minus och snöstorm. Att jag då automatiskt skulle dömas som vållande känns galet.

Därmed inte sagt att jag kör med sommardäck på vintern och tvärtom. Tvärtom är jag noga med att byta i tid (och inte byta bort vinterdäcken för tidigt då jag kör mycket sena kvällar, nätter och tidiga morgonar). Jag är också noga med valet av däck och byter nog tidigare än många gör. Köpte en 3 år gammal bil för många år sen där tidigare ägaren bytt alla däcken. Två till märket Wanli, två till märket Maxxis. Det fick sitta på bilen 2 veckor tills jag fick riktiga däck. Däcken kan inte varit mer än ett år gamla, men 70 km/h på regnfuktig vägbana kändes läskigt så att köra motorväg gick inte. Nya däck så var problemet löst.

Dvs jag tror att reaktionen kom på att den med fel däck alltid skulle räknas som vållande, oavsett.

Sen kan det ju givetvis finnas flera vållande till en olycka. Men den kunskapen tycks saknas... tyvärr.

M MatCan skrev:
Fast det är inte det du skriver. Du skriver ”däck som inte är avsedda för den aktuella årstiden” inte väglag eller temperatur...
Men oavsett vilket så är det ju orimligt. Om jag med sommardäck under vintern blir påkörd av någon som kör mot rött så är jag ändå vållande?
Om jag blir påkörd av ett rattfyllo? Mitt fel?
En lastbil med körförbud och dåliga bromsar mosar mig för att den inte kan stanna vid ett rödljus? Mitt fel?
1) Det kan finnas flera vållande till en olycka.
2) Tråkigt att argumentera med någon som antingen medvetet missförstår eller inte har tillräcklig kunskap/förståelse om naturvetenskap, fysik och naturlagar.
3) I begreppet årstid ryms bland annat temperatur.
4) Nu slutdiskuterat från min sida.

harry73
När mina vinterdäck får mindre än 3mn profil kör jag vidare med dom på sommaren.
Jag vet att de har mindre grepp, men man har också mindre grepp när det regnar och då brukar man också anpassa körstilen

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.